Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fuego: pohledný třicátník ve špatné kondici

  10:00aktualizováno  10:00
Další z mnoha letošních kulatin se týkají jednoho z nejhezčích aut 80. let. Třicítky se letos dožívá Renault Fuego, který v několika exemplářích zpestřoval čekání na poslední Spartakiádu i zhusákovatělému českému národu. Nástupce legendárních "kupíček" 15 a 17 dosud nepoznaným způsobem zkombinoval krásu s praktičností a připsal si i několik rekordů. Přesto se ale hitem nestal...

Renault Fuego | foto: Renault

Atraktivní tvary vyrostly na základech modelu 18, což bylo jasně patrné i při pohledu na příď. Už proto se tedy nedaly očekávat příliš sportovní zážitky, čemuž jasně nasvědčovala i počáteční paleta motorů. Tu totiž otevírala karburátorová čtrnáctistovka pro provedení TL a GTL s mechanickým sytičem a výkonem 43 kW, tedy podobným, jako tehdejší Škoda 120 LS.

Vrcholem byla sedmnáctistovka (GTS) 71 kW s automatickým sytičem a pětistupňovou skříní, zaměnitelnou za třístupňový automat. Už z toho je jasné, že fuego v rozporu se svým vzhledem preferovalo pohodlné civilní cestování a tato schizofrenie jej možná stála prodejní úspěch, na nějž po samoprodejných předchůdcích Renault spoléhal. Bez zajímavosti není fakt, že kontrolka rezervní zásoby paliva se stala standardní výbavou až rok po zahájení výroby a halogenové světlomety začínaly u verze GTS.

vzpomínky na oheň

Jak jezdí Renault Fuego. Zkušenosti majitele čtěte ZDE

Protože se Renault snažil konkurovat mantě a capri, bylo třeba posílit. Proto později došlo i na dvoulitr (TX a GTX) o výkonu 81 kW. Ve verzi GTX obdržel mj. pravé zpětné zrcátko, kryt kufru, tónovaná okna a digitální hodiny. Všechny verze byly postupně vylepšovány, avšak k zásadnímu zlomu došlo v roce 1982, kdy se pod svažitou kapotou zabydlel turbodiesel 2,1 l, jehož 65 kW mu umožňovalo konečně sesadit Mercedes-Benz W 123 300 Turbodiesel, tedy slavné "Piano", z trůnu nerychlejšího sériového dieselu. A to i v USA, kde se oba modely též prodávaly.

Ještě v druhé polovině téhož roku došlo na druhé turbo, tentokrát ve spojení s benzinem. Šestnáctistovka o výkonu 96 kW stlačila zrychlení z klidu na 100 km/h pod deset vteřin a maximální rychlost dostala na 200 km/h. To byly tehdy elitní výkony, za něž se nestyděl ani základní model Porsche.

Vrcholu už bylo dosaženo a od roku 1983 donutily zostřující se emisní limity a nevalné prodejní výsledky mířit spíš opačným směrem. Nejdřív došlo na ekonomickou verzi sedmnáctistovky 54 kW, která spolu s pětistupňovou skříní zamířila do GTL, o rok později i na vstřikování paliva pro verzi Turbo na některých trzích a motor 2,2 l pro USA.

Renault Fuego

Pak už ale následují smutné statistiky – nepříliš úspěšný model byl ve Francii nahrazen civilnější "jednadvacítkou" již v roce 1985 (tehdejší průměrný modelový věk byl mnohem delší), tedy pouhý rok po modernizaci. Ve Španělsku vznikal o rok déle, pak byly veškeré aktivity ponechány na Argentině a Venezuele, kde pokračovaly do roku 1992. Tam se stal jedinou volbou motor 2,2 l, který se nakonec dočkal tuningu na 90 kW. Poměrně neznámou je raritní otevřená verze, která se již stala sběratelskou kuriozitou.

Husákovy děti si tento model pamatují z českých silnic dobře, ani ne tak kvůli četnosti výskytu, jako spíš proto, že mezi zaprášenými embéčky a žigulíky doslova svítil. Možná proto jej dodnes nepovažují za nic výjimečného, avšak spotřební model, navíc postavený z materiálů často diskutabilní kvality, se dodnes zachoval v překvapivě malém počtu zachovalých exemplářů. Proto najdete-li nějaký ve stodole pod senem, máte našlápnuto k vlastnictví zajímavého veteránu, který svými tvary i pohodlím potěší i dnes.

Autoři:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...
Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...

r.v. 2016, naj. 15 000 km, diesel
1 352 150 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.