Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letadlo bez křídel: Saab PhoeniX s elektropohonem všech kol

  13:09aktualizováno  13:09
Ženeva (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Loni byl Saab na umření, na poslední chvíli ale do Ženevy dorazil. A letos přijel rovnou s konceptem. PhoeniX je první prací nového šéfdesignéra švédské značky.

Jason Castriota je považován za jednoho z nejtalentovanějších designérů současnosti. Maloval ferrari a maserati, tahal z bryndy studio Bertone a rozhodl se, že pomůže postavit na nohy legendární švédskou automobilku.

Autosalon Ženeva 2011

Jako vstal bájný pták Fénix z popela, tak ožil loni Saab, kterého pět minut po dvanácté zachránil Spyker.

Futuristický sporťák moc tradičních prvků saabů nemá, hraje svaly a sází na technicistní vzhled. Použitá platforma je ta, kterou dostane nová generace Saabu 9-3.

Saab PhoeniX

O pohon všech kol se stará benzinová přímovstřiková přeplňovaná šestnáctistovka z produkce BMW s výkonem 200 koní, spřažená s 34koňovým elektromotorem 34. S mnichovskou automobilkou má Saab domluvenou spolupráci v dodávkách motorů. Přední kola pohání benziňák ovládaný šestistupňovým manuálem, zadní kola roztáčí elektromotor živený li-ion batekami.

Křídlatý Saab PhoeniX ukazuje budoucnost designu saabů. Vymysleli si pro něj i jméno: Aeromotional Design.

Saab PhoeniX

Jason Castriota vysvětluje, že phoenix má být jakýmsi manuálem pro design saabů, databází DNA.

Není to samoúčelné, na těle konceptu jsou speciální aktivní vzduchové klapky (winglety), které vylepšují aerodynamiku až na Cx=0,25. Prý se s nimi počítá i na sériové saaby. Křídla na bocích usměrňují proudění vzduchu kolem zádi pro lepší stabilitu.

V celé té letecké latině je už samozřejmostí, že saabí koncept dostal vzhůru výklopné dveře.

Interiér je 2+2místný a obepíná ho naznačená ochranná klec. Samozřejmostí jsou moderní technologie na palubě. Komunikační systém, který by měly brzy dostat i obyčejné saaby, pracuje na platformě Google Android.

Saab PhoeniX
Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.