Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sovětská Amerika GAZ M1 má 80. narozeniny. Jméno mu dal Molotov

  15:00aktualizováno  15:00
Ačkoliv byl slavný sovětský automobil GAZ M-1, jehož první sérový kus opustil brány továrny 16. března 1936, primárně určen pro civilní účely, největší slávu si vydobyl ve službě vojákům.

GAZ M1 | foto: autowp.ru

Tento vůz, později přezdívaný „emko“, byl vyvinut ve spolupráci s americkou automobilkou Ford a během druhé světové války často sloužil jako velitelské vozidlo důstojníkům Rudé armády.

Auto vzniklo na základě řadu let fungující spolupráce mezi sovětským automobilovým průmyslem a Fordem, podle jehož modelů se v SSSR například vyráběly nákladní vozy. Předobrazem „emka“ byl Ford V8 40 (Ford model B) z roku 1933.

První prototypy M1 vznikly již v roce 1934. V roce 1937 byl GAZ M-1 představen na autosalonu v Paříži.

Fotogalerie

Do roku 1943 pak bylo v Gorkovském automobilové závodě (GAZ) v tehdejším Gorkém (nyní Nižnyj Novgorod) vyrobeno 62 888 těchto automobilů s 3,3litrovým benzinovým čtyřválcem o výkonu 50 koňských sil a třístupňovou převodovkou.

Auto s délkou 4,6 metru, šířkou 1,77 a výškou 1,78 metru mělo světlou výšku podvozku 21 centimetrů a spočívalo na nosném podvozkovém rámu. Na něm stála celokovová karoserie, zajímavostí je dřevěný detail v podobě bočního rámu střechy. Odpružení obstarávaly listové pružiny.

Maximální rychlost byla kolem stovky, zrychlení na osmdesátku ovšem trvalo skoro půlminutu (24 sekund). Vůz s hmotností 1,4 tuny brzdily mechanické brzdy.

Během války byl vůz, který prošel několikrát modernizací a vyráběl se v několika variantách, velmi populární, vznikly o něm dokonce i písně. A ono M v názvu, které dalo autu s elegantními oblými tvary a dlouhou kapotou přezdívku, nebylo technickým označením, ale bylo přidáno na počest tehdejšího předsedy rady lidových komisařů (vlády) a šéfa sovětské diplomacie Vjačeslava Molotova.

Z „emka“ vznikl také odvozený GAZ-11 s tříapůllitrovým šestiválcem inspirovaným motorem od Dodge o výkonu 76 koní, který dal vzniknout užitkovým verzím s korbou, pick-up a další varianty.

Další verzí byl GAZ-61 s pohonem všech kol. Auto z roku 1940 je prvním sovětským autem 4x4. Terénní verze se mohla brodit až sedmdesáticentimetrovou vodou, byl to oblíben vůz maršála Žukova.

Autoři: ,


Témata: Ford, GAZ


Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda omylem vyzradila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Cestovatel Pavel Suchý hostem pořadu Rozstřel (21. března 2017)
Nejnebezpečnější šelma je úředník, říká Čech, který objel svět na jawě

Padesát stupňů ve stínu, nad hlavou žhnoucí slunce a pod koly rozpálený písek, taková byla tříměsíční expedice Pavla Suchého na Jawě 350. Dobrodruh se začátkem...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Concorde Credo 840L - 6 000 Km !
Concorde Credo 840L - 6 000 Km !

r.v. 2016, naj. 6 000 km, diesel
4 961 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.