Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sovětská Amerika GAZ M1 má 80. narozeniny. Jméno mu dal Molotov

  15:00aktualizováno  15:00
Ačkoliv byl slavný sovětský automobil GAZ M-1, jehož první sérový kus opustil brány továrny 16. března 1936, primárně určen pro civilní účely, největší slávu si vydobyl ve službě vojákům.

GAZ M1 | foto: autowp.ru

Tento vůz, později přezdívaný „emko“, byl vyvinut ve spolupráci s americkou automobilkou Ford a během druhé světové války často sloužil jako velitelské vozidlo důstojníkům Rudé armády.

Auto vzniklo na základě řadu let fungující spolupráce mezi sovětským automobilovým průmyslem a Fordem, podle jehož modelů se v SSSR například vyráběly nákladní vozy. Předobrazem „emka“ byl Ford V8 40 (Ford model B) z roku 1933.

První prototypy M1 vznikly již v roce 1934. V roce 1937 byl GAZ M-1 představen na autosalonu v Paříži.

Fotogalerie

Do roku 1943 pak bylo v Gorkovském automobilové závodě (GAZ) v tehdejším Gorkém (nyní Nižnyj Novgorod) vyrobeno 62 888 těchto automobilů s 3,3litrovým benzinovým čtyřválcem o výkonu 50 koňských sil a třístupňovou převodovkou.

Auto s délkou 4,6 metru, šířkou 1,77 a výškou 1,78 metru mělo světlou výšku podvozku 21 centimetrů a spočívalo na nosném podvozkovém rámu. Na něm stála celokovová karoserie, zajímavostí je dřevěný detail v podobě bočního rámu střechy. Odpružení obstarávaly listové pružiny.

Maximální rychlost byla kolem stovky, zrychlení na osmdesátku ovšem trvalo skoro půlminutu (24 sekund). Vůz s hmotností 1,4 tuny brzdily mechanické brzdy.

Během války byl vůz, který prošel několikrát modernizací a vyráběl se v několika variantách, velmi populární, vznikly o něm dokonce i písně. A ono M v názvu, které dalo autu s elegantními oblými tvary a dlouhou kapotou přezdívku, nebylo technickým označením, ale bylo přidáno na počest tehdejšího předsedy rady lidových komisařů (vlády) a šéfa sovětské diplomacie Vjačeslava Molotova.

Z „emka“ vznikl také odvozený GAZ-11 s tříapůllitrovým šestiválcem inspirovaným motorem od Dodge o výkonu 76 koní, který dal vzniknout užitkovým verzím s korbou, pick-up a další varianty.

Další verzí byl GAZ-61 s pohonem všech kol. Auto z roku 1940 je prvním sovětským autem 4x4. Terénní verze se mohla brodit až sedmdesáticentimetrovou vodou, byl to oblíben vůz maršála Žukova.

Autoři: ,


Témata: Ford, GAZ


Nejčtenější

Výtvarník a konstruktér Vladimír Valenta startoval v roce 1967 s formulí...
Autofotka týdne: Výstaviště Brno oživuje zašlou tradici - závod formulí

Před padesáti lety se naposledy prohnaly brněnským výstavištěm formule československých závodníků. Tradiční městský závod, který žil ve stínu slavnějšího...  celý článek

Hyundai i30
První jízda novinkou z Nošovic: Hyundai i30 dotírá na nejlepší

Z továrny ve slezských Nošovicích začala vyjíždět úplně nová třetí generace kompaktu Hyundai i30. Jako první Češi jsme s ní už jeli.  celý článek

Řidička v Jablonci nad Nisou odklízí sníh z okna automobilu (14. října 2009)
Vyrážíte na hory? Nechte zkontrolovat auto a prospat řidiče

Tisíce Čechů vyráží na hory do zahraničí po vlastní ose. Přinášíme pár tipů, jak se na cestu co nejlépe připravit, aby vás za hranicemi nic nezaskočilo....  celý článek

Motor 1,6 TDI
EGR ventil: další součástka moderních motorů, která umí majitele potrápit

Ze špatné funkce EGR ventilu má řada majitelů starších vozů obavy, přestože je mnoho častěji se vyskytujících závad. V některých autech je řešení snadné a po...  celý článek

Triumph Street Triple 765 RS
První jízda britského drsňáka: Triumph Street je nový od výfuku po ventilek

Jakkoli tradiční britský výrobce v posledních sezónách chrlil novinky jako na běžícím pásu, produktové řadě Street Triple se změny vždy vyhnuly. Snad v tom byl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.