Tatra 80 prezidenta Masaryka

Tatra 80 prezidenta Masaryka | foto: Národní technické muzeum

Geniální český konstruktér Ledwinka se narodil před 130 lety

  • 7
Před 130 lety se narodil automobilový konstruktér Hans Ledwinka. Známý konstruktér převážně československých automobilů se narodil 14. února 1878 v rakouském Klosterneuburgu.

Nedosáhl sice popularity svého krajana Ferdinanda Porsche, ale odborný svět ho cení neméně vysoko pro bohatství nápadů a mnoha jeho vynálezům přiznává prioritu.

Autor mnoha dalších patentů vymyslel pro tatrovky koncepci podvozku s centrální rourou a kyvnými nápravami. Ve 40. letech ji dostaly osobní vozy, nákladní tatrovky centrální rouru využívají dodnes.

Ledwinka svými nápady přispěl i k rozvoji vzduchem chlazených motorů typu boxer umístěných vzadu a aerodynamických karoserií.

Všechny tyto nápady realizoval ve 20. a 30. letech jako technický ředitel kopřivnické automobilky Tatra.

S ní, tehdy ještě "Kopřivnickou vozovkou", se seznámil již v roce 1897 jako vyučený mistr v kovárně. Od roku 1905 zde byl šéfkonstruktérem a mimo jiné zavedl mezi lety 1911 a 1914 jako první do sériové výroby brzdy na všech kolech. Pak na čas přešel k rakouské firmě Steyr, v roce 1921 se ale vrátil do Kopřivnice.

Dodnes se v souvislosti se jménem Hanse Ledwinky mluví o autorství největší legendy automobilové historie, kterou je VW brouk. Ledwinka se mimo jiné dobře znal s tvůrcem brouka Ferdinandem Porsche (rodákem z Vratislavic nad Nisou).

Předválečný brouk je velmi podobný Tatře 97. Soudní spory mezi VW a Tatrou začaly už v předválečném období. Případ byl v po válce opět otevřen a Volkswagen zaplatil v roce 1961 tři miliony marek jako kompenzaci, uvádí internetová encyklopedie Wikipedia.

Přestože se významně zasloužil o světovou pověst značky Tatra a byl čestným doktorem vídeňské univerzity, strávil po válce ve vysokém věku šest let v československém vězení. Konec života prožil Ledwinka jako odborný technický poradce v Mnichově.

,