Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Československý vynález: geniální hadička uhasí auto i atomovou elektrárnu

aktualizováno 
Nový hasící systém, jehož instalaci plánuje Dopravní podnik hlavního města Prahy do požárem ohrožených autobusů, je nesmírně účinný. Výbuch paliva při extrémním testu dokonce otevřel motorový prostor. Přesto samohasicí systém požár uhasil.

Plameny umělého požáru, které vydatně krmil kyslík, měly několik metrů (z fotografie jsou odstraněny identifikační znaky autobusu). | foto: DPP

U osobního vozu se plameny šíří velmi rychle a uhasit je svépomocí bylo donedávna téměř nemožné. Prakticky jste bezmocní. Musíte jednat rychle, nesmí vás paralyzovat strach či cokoliv jiného, co vám brání vystoupit. Reálně máte k dispozici jen několik sekund, než oheň zachvátí celé vozidlo. Jen tak si můžete zachránit život.

Fotogalerie

Pokud s sebou vozíte hasicí přístroj a máte dostatek odvahy, tak můžete odjistit zámek kapoty motorového prostoru, kterou tím mírně pootevřete. Hasit musíte vzniklou škvírou, při plném otevření kapoty vám hrozí uhoření. Navíc je v této extrémně nebezpečné situaci účinnost hašení jen malá.

Ve srovnání s osobními auty jsou na tom autobusy lépe. Při požáru mají cestující relativně dost času na opuštění vozidla. V obou případech je bohužel téměř stoprocentní jistotou ohořelý vrak.

Hadička hasí přímo proti plamenům

Neutěšený stav mění patentovaná hadička naplněná hasivem, která při požáru hasí přímo proti plamenům.

Během posledního roku hořelo pražskému dopravnímu podniku (DPP) šest autobusů jednoho typu. Vyšetřování jednoznačně neurčilo příčinu, proto padlo rozhodnutí nainstalovat automatický hasící systém. Nejprve proběhl reálný test, který měl ověřit jeho účinnost.

Do vyřazeného autobusu nejprve technici nainstalovali hadici systému Proteng.

Do vyřazeného autobusu nejprve technici nainstalovali hadici systému Proteng. Jeho aplikace byla relativně jednoduchá, nebyly nutné zásahy do konstrukce. Díky umístění pokrýval všechna možná ohniska požáru.

Test začal vložením nádob s hořlavinou do motorového prostoru. Hořlavinou nešetřili, simulovala se nejhorší možná situace. Pod autobus ještě technici umístili nádobu, která měla v případě potřeby zabránit rozlití hořící kapaliny do okolí. V blízkosti byli pochopitelně připraveni hasiči.

Při testu samohasícího systému vložená hořlavina nejprve doslova vybuchla.
Hasící systém byl podroben testu, který byl velmi náročný.
Výsledek reakce hasícího systému.

Po uzavření motorového prostoru přišlo na řadu zapálení hořlaviny. Ozvala se detonace, která dokonce otevřela víko motorového prostoru. Plameny byly vydatně krmeny kyslíkem, měly několik metrů. To, co následovalo, přítomné příjemně překvapilo. Proteng požár uhasil i přes extrémně nepříznivé podmínky a potvrdil, že je dostatečně výkonný.

Díky výsledkům testu budou autobusy DPP bezpečnější. Až proběhne výběrové řízení a s ním spojené náležitosti, tak bude samohasicí systém přednostně instalován do požárem ohroženého typu autobusu. Výhodou řešení je, že hasicí hadice lze po vyřazení vozu nainstalovat do jiného autobusu.

Jak funguje samohasicí systém

V případě požáru systém se sám aktivuje a do prostoru, odkud přišel požár, aplikuje hasící plyn. Nepotřebuje napájení, čidla ani další vymoženosti.

„Nasměrování hasícího plynu umožňuje polyamidová hadice o průměru 18 milimetrů, ve které je natlakovaná účinná hasicí látka FM-200 (chemicky heptafluorpropan, pozn. red.),“ říká Peter Rončák ze společnosti Proteng Distribution CZ.

Pokud v motorovém prostoru vznikne požár a hadice se ohřeje na teplotu 100 °C, stoupne v ní tlak hasicího plynu z původních pěti na patnáct barů.

Systém je navržen tak, aby se nespustil žárem slunce, kdy teplota pod kapotou může být vyšší než sto stupňů. Až když hadičku olizují plameny, polyamidová stěna hadice praskne v místech nejvyššího tepelného namáhání.

Tímto způsobem vznikne tryska, která přímo proti plamenům uvolní hasicí plyn, který hasí omezením přístupu kyslíku. Zároveň místo ochladí (umožní to zákony fyziky, které platí pro prudce rozpínající se plyny), aby se zabránilo opětovnému samovznícení.

Hadička s heptafluorpropanem ochrání i stařičkou škodovku

Samohasicí zařízení tudíž místo požáru neznečistí jako práškové hasící přístroje. Také nehrozí omrzliny, které může způsobit sněhový hasící přístroj. Navíc je hasící plyn zdravotně nezávadný. Svým fungováním tedy připomíná dřívější reklamní slogan: geniálně jednoduché, prostě geniální. Systém má patentovaný Slovák, vyrobcem je firma z Česka.

Požáry postihují auta bez ohledu na hodnotu vozidla. Luxusní značka za několik milionů se může ocitnout v plamenech stejně rychle jako stařičká škodovka, jejíž majitel jezdí jednou za měsíc. Systém tedy nachází uplatnění i v osobních vozech.

Samohasící hadice namontovaná v motorovém  prostoru
Polyamidová hadice o průměru 18 mm  ve které je natlakovaná účinná hasicí látka FM200
Samohasící hadice namontovaná na víko kapoty motorového prostoru

Aplikace samohasicího systému je velmi jednoduchá a pomocí vázacích pásek je hotová během několika minut. Sada, která se nainstaluje do motorového prostoru stojí pár tisícovek.

Na rozdíl od běžných hasicích přístrojů systém nepotřebuje revize, jelikož se jedná o nízkotlaké zařízení. Kontrolu provádíte vizuálně.

Pražskému dopravnímu podniku shořelo za uplynulý rok šest autobusů. Video ukazuje požár jednoho z nich, který vypukl na začátku loňského prosince:

Proteng chrání i atomové elektárny

Použité hasivo je čisté a netoxické. Není to inertní plyn, ve kterém se udusí přítomní lidé, není to voda, která při hašení napáchá vedlejší škody. Neznečistí okolí jak prášek z práškových přístrojů, nehrozí omrzliny, jako u sněhových přístrojů.

Proto se systém na přání aplikuje do datových center, nových autobusů Solaris. Samohasící hadice najdete v zařízeních NATO, armády, či atomových elektrárnách (Mochovce, Jaslovské Bohunice, Kalininskaja - Ruská federace). Mnozí si hadici montují do hlavního rozváděče elektřiny ve svém domě.





Ford Fiesta 1,25 16V
Ford Fiesta 1,25 16V

r.v. 2014, naj. 19 525 km, benzín
239 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.