Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Geniální krejčí supersportů nikdy rychlou jízdu nezkusil

aktualizováno 
Je to 40 let, co se na ženevském autosalonu představil koncept Lamborghini LP500. Klínovitá karoserie navržená Marcellem Gandinim se líbila natolik, že auto dostalo čtyřlitrový dvanáctiválec a tři roky nato putovalo do výroby. Gandini stále tvoří, ale dnešní BMW se mu nelíbí. A to sám jedno klasické oblékl.

Lamborghini LP500 Prototype | foto: Lamborghini

Klínovitý profil karoserie dnes vyznávají snad všichni výrobci sporťáků. Když chcete stavět supersport, musí mít tvar klínu, který prořezává vzduch.

Když tehdy Gandini tvary konceptu pro Lamborghini navrhl a prototyp ukázal svému šéfovi Nucciovi Bertonemu, zmohl se jeden z největších designérů všech dob na jediné slovo "countach". To je v piemontském dialektu "div", trefnější je ale jiný výklad. Výraz prý používají piemontští muži jako výraz obdivu při spatření krásné ženy. Původně to auto vůbec nechtělo Lamborghini vyrábět, ale krásná a uhrančivá silueta rozhodla. Zrodil se jeden ze zakladatelů kategorie těch nejrychlejších aut - supersportů.

Lamborghini Countach

Lamborghini Countach

Marcello Gandini je designový Bůh

Není to jen vysoce uznávaný designér, ale zároveň i vynálezce nejemocionálnějšího designu superautomobilů, což mu propůjčuje status nesmrtelnosti.

Gandini je také průkopníkem antidesignu, a zasloužil se tedy i o rozvoj designu v racionální rovině. Dokázal vytvořit celý styl Lamborghini stejně jako kultovní truck Renault Magnum, a tím potvrdil, že umí navrhovat různorodý, ale vždy kvalitní design. Letos třiasedmdesátiletý Gandini pochází z bohaté turínské rodiny. Hvězdnou kariéru odstartoval v roce 1965 jako designér studia Bertone. Jeho první prací bylo dokončení rozpracovaného designu
Lamborghini Miura, které nedokončil Giorgetto Giugiaro.

Auta, která také oblékl:

  • první generace BMW 5
  • Bugatti EB110
  • Citroën BX
  • Ferrari Dino 308GT4
  • Fiat 132
  • Fiat X1/9
  • Lamborghini Countach, Diablo, Espada, Miura
  • Lancia Stratos
  • Maserati Ghibli a Quattroporte IV (1994–2001)
  • Renault 5 Supercinq
  • Contachu se dodnes klanějí všichni milovníci rychlosti. A designéři od dob Gandiniho v téhle automobilové extratřídě vlastně nic nového a lepšího nevymysleli.

    Marcello Gandini vstoupil do automobilového designu jako samouk a velmi mladý. Svá nejslavnější auta navrhl mezi sedmadvaceti a pětatřiceti lety. I další Gandiniho pomník vznikl pod hlavičkou Lamborghini. Miura je dodnes považována za prototyp automobilové krásy. Ve své době to byl hit. Obratné, malé, převratné a silné kupé si oblíbili frajeři ze Saint Tropez i Londýna. A Lancia Stratos hraje hlavní roli těch nejdivočejších snů rallystů.

    Opomíjený génius

    "Gandini? Je fantastický a nepřekonatelný, když může vytvořit avantgardní, agresivně působivý sportovní automobil. Některá jeho kupé vypadají, jako když právě trhají asfalt, přestože klidně stojí na místě," řekl jednou Giorgio Giugiaro, a to je poklona, která se cení. Těch opravdu známých autodesignérů je jen pár a většina pochází z Itálie. Proč zrovna Gandiniho - jednoho z nejgeniálnějších  - tolik neznáme, je záhada.

    Možná proto, že si nebere servítky. Svým supersportem nikdy nejel a dnes řídí malé mitsubishi, které na něj v autosalonu zbylo. "Beru pouze projekty, které mě těší. Rád pracuji v klidu, bez shonu a přesně stanovených termínů," říká Marcello Gandini v aktuálním čísle specializovaného českého magazínu AutoDesign&Styling. "Obzvlášť nerad se dohaduji s ekonomy nad cenou materiálů." V rozhovoru přiznává, že žádný ze "svých" supersportů vlastně nikdy ani pořádně neozkoušel:

    Co vás přivedlo k designu?
    Rád tvořím a auta jsou pro mě zvlášť zajímavá, protože se pohybují a mají motor. Navrhování pohyblivých a nepohyblivých předmětů jsou dvě naprosto odlišné věci; pohyb mění vnímání. Když navrhuji auto, snažím se vizualizovat pohyb.

    Lamborghini Miura

    Lamborghini Miura

    Co dalšího kromě aut navrhujete?
    Navrhl jsem různé věci od vrtulníku po interiér nočního klubu. Jsem ale rád, že ten noční klub vyhořel.

    Hvězdy autodesignu v Praze

    Milovníci autodesignu se mohou těšit na 20. října, kdy se do Národní technické knihovny v Praze sjedou velká jména automobilového designu. Hlavní hvězdou specializované konference AutoDesign Prague bude šéfdesignér studia Pininfarina Fabio Filippini.

    Klínovitý tvar se stal vzorem designu supersportovních aut a tento vzor stále přetrvává. Dělá vám to radost?
    To není nic zvláštního. Chtěl jsem udělat klínovitý tvar auta, tak jsem ho udělal. O dva týdny později jsem už pracoval na dalším projektu.

    Nůžkové dveře jsou také váš vynález. Jak jste přišel na tento nápad?
    Chtěli jsme upoutat pozornost novým způsobem otevírání dveří, a tak jsme zkoušeli všechny možnosti. Nakonec jsme vybrali tento způsob otvírání, protože se nám zdál nejatraktivnější.

    Zveličování a přehánění se stalo vaší "ochrannou známkou". Jak se vám líbí podobně expresivní styl Chrise Bangla, který zavedl v BMW?
    Nelíbí. BMW má vynikající techniku a to je vše. Žádná zvláštní estetická hodnota v něm není.

    Jaký současný design oceňujete?
    Nevím... Například první Nissan Murano byl v pořádku. Je to velké auto, které ale nevypadá nemotorně třeba jako Porsche Cayenne. Návrháři u něj úspěšně vyřešili problém s velikostí. Obecně se domnívám, že opravdu potřebujeme jen kompaktní vozy, přestože každý jezdí nakupovat ve velkých SUV.

    Lamborghini Marzal

    Lamborghini Marzal

    Jste otec supersportovního vozu, máte rád rychlou jízdu?
    Nevím, nikdy jsem to nezkusil.

    Jaké auto řídíte?
    Mitsubishi Colt.

    Proč?
    Když mělo mé audi více než 250 000 km, tak jsem si řekl, že je správný čas na změnu. Objednal jsem si ford, ale protože ani po několika měsících nepřišel, šel jsem k nejbližšímu prodejci a zeptal se ho, jaké auto si u něj můžu koupit hned. A tak jsem se dostal k Mitsubishi Colt.

    Nikdy jste nevlastnil Lamborghini?
    Ne, nikdy. Měl jsem jiná auta, která jsem navrhl: dva Citroën BX sedany, dvě BMW 520s a nějaké renaulty.

    Alfa Romeo 33 Carabo

    Alfa Romeo 33 Carabo

    Celý rozhovor a více o Marcellu Gandinim v aktuálním čísle magazínu AutoDesign&Styling.

    Autor:




    Nejčtenější

    Hyundai i30 Combi
    Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

    „Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

    Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
    Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

    Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

    Seat Alhambra
    Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

    Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

    Maskované BMW X2
    OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

    Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

    KTM 1290 Super Duke R
    Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

    Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

    Další z rubriky

    Tesla 3
    Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

    Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

    Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
    Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

    Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

    Hyundai i30 Combi
    Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

    „Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.