Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hacker vyvíjí sadu pro samořiditelná auta za 25 000. Řídit se učí sama

aktualizováno 
V sedmnácti letech byl prvním, kdo odblokoval tehdejší iPhone, o pár let později prolomil ochranu konzole Play Station. Teď se George Hotz rozhodl vydat zcela jinou cestou.

George Hotz vyvíjí na vlastní pěst autonomní auto, které má trumfnout schopnosti Tesly | foto: Lukáš Hron, Mobil

Chce stvořit levný systém pro autonomní auta a zatím, zdá se, je na velmi dobré cestě. I kvůli tomu se vzájemně provokují s Elonem Muskem, zakladatelem Tesly.

Geroge Hotz se rozhodl, že namísto prolamování něčího kódu a hledání skulin v řešeních druhých, čímž se v podstatě živil doposud, vytvoří nový software pro umělou inteligenci, který bude umět mimo jiné řídit autonomní vozidla. Software by měl být natolik sofistikovaný, že si jako střednědobý cíl Hotz vytyčil tvorbu sady, která by v podstatě z jakéhokoli vozu mohla udělat samořiditelné auto, a to za cenu asi 1 000 dolarů, tedy zhruba 25 000 korun.

Stačit by k tomu mělo podle Hotze šest kamer, počítač a speciální software založený na takzvaných neurálních sítích. Dvojice kamer by byla u zpětného zrcátka, dvě mají sledovat mrtvé úhly na bocích, jedna kamera situaci za vozem a jedna typu rybího oka poskytovat celkový pohled na situaci shora.

Na vlastní pěst

Zatím Hotz rozhodně tak daleko není, ale jeho dosavadní výsledky jsou opravdu obdivuhodné. V závěru roku 2015 se několikrát svým pokrokem pochlubil magazínu Bloomberg, který připravil o Hotzovi rozsáhlou reportáž. V ní Hotz říká, že během několika měsíců dokázal vytvořit vůz, který dovede sám jezdit po dálnici, podobně jako to umí s pomocí funkce AutoPilot třeba vozy Tesla.

Jenže zatímco Tesla investovala do vývoje autonomní mobility již nejspíš miliony dolarů, Hotze to stálo sotva 50 000 dolarů. Z toho 30 000 dolarů spolkla nová Acura ILX, kterou hacker použil jako základ. Zbytek padl a výbavu v podobě počítačů a další výpočetní techniky, jedné kamery a malého lidaru, který umístil na střechu svého experimentálního auta. Tahle sestava teď umí podle všeho jezdit sama po dálnici a čím více s ní Hotz jezdí, tím lepší její samořídící schopnosti jsou.

To vše je možné díky pokroku ve výpočetní technice a metodám takzvaného hlubokého učení. Obraz, který Hotz získává během jízdy, zpracovává jeho software, který auto učí, co a jak má dělat. Hotz tedy vůz nenaprogramoval, že má jezdit po silnici mezi čarami a brzdit za vpředu jedoucím vozem, software se tohle naučil zcela sám z jízd, kdy měl pod kontrolou vůz člověk a nikoli počítač.

Techniky hlubokého učení a umělou inteligenci samozřejmě využívají i ostatní subjekty, které vyvíjejí autonomní vozy, ale Hotz je asi jediným, kdo tohle dokázal zcela na vlastní pěst a navíc se spoléhá výhradně na chytré algoritmy. Tvrdí, že zatímco kód pro alespoň částečné funkce autonomní jízdy má běžně stovky tisíc řádek kódu, jeho program má pouhé dva tisíce řádek.

Pošťuchování s Muskem

Zní to téměř fantasticky, ale zdá se, že zatím to funguje a slavný hacker by si v budoucnu mohl vydělávat právě expertizou v oblasti umělé inteligence. Kvůli novátorské technice a netradičnímu přístupu, který je Hotzovi vlastní, se teď dokonce hlavně přes média pošťuchuje s Elonem Muskem, zakladatelem Tesly.

V článku, který zveřejnil Bloomberg, hovoří Hotz o setkáních s Muskem, během kterých mu měl miliardář nabídnout lukrativní kontrakt, pokud jeho technika porazí tu, kterou používá Tesla. Jenže pak prý Musk začal měnit podmínky. Hotz označil techniku firmy Mobileye, která je jednou ze součástí funkce AutoPilot u Tesly, za v podstatě zastaralou.

V reakci na tato prohlášení vydala Tesla na svém blogu článek, ve kterém upřesňuje, že funkce Autopilot je vyvinuta Teslou a že technika od Mobileye je jen jednou z mnoha součástí celku. Firma v textu tvrdí, že nevěří, že je jedna osoba nebo třeba malá firma byla schopna vyvinout systém pro autonomní mobilitu schopný sériového uplatnění.

„Naučit systém být přesný na 99 % je docela jednoduché, ale dostat jej na přesnost 99,9999 %, což je v podstatě nutnost, je mnohem obtížnější,“ píše se v prohlášení. Text podotýká, že dělat chyby při rychlosti třeba 70 mil za hodinu je velmi problémové. „Je jednoduché ukázat cool demo, ale je složité něco opravdu vytvořit. Obzvlášť software, který bude fungovat na milionu různých silnic po celém světě za mnoha podmínek – v zimě, v létě, v dešti, prachu – to je celý svět rozdílů,“ prohlásil k problematice Elon Musk pro magazín Fortune.

Sázku s Hotzem prý nakonec neuzavřel proto, že se obával, že by hacker naučil své auto spolehlivě řídit na daném úseku dálnice I-405 mezi Los Angeles a San Diegem, kterého se měla sázka týkat, s tím, že jinde by software fungovat nemusel. To by samozřejmě znehodnotilo Muskovu investici do Hotzova řešení. Navíc několikrát připomněl, že ostatním to, co Hotz údajně vyřešil za tři měsíce sám, trvalo roky se zapojením stovek a tisíců inženýrů.

Širší cíle

Hotz si z toho nic nedělá a dál pracuje na svém ambiciózním projektu. Na webu své firmy, kterou pro rozvoj technologie založil a kterou pojmenoval Comma, píše v sekci náboru zaměstnanců, že chce sestavit malý elitní tým. Ten by měl postavit autonomní auto, které by se zúčastnilo autokrosových závodů a vyhrálo je.

Tím ale jen celé putování šestadvacetiletého hackera v oblasti umělé inteligence začíná. Jeho chytrý software by stejně tak jako při řízení automobilů měl pomáhat i v mnoha dalších oblastech a Hotz už zkoumá jeho možnosti. Zvažuje třeba o uvedení do obchodních řetězců, kde by systém nahradil pokladní. Jednoduše by nákup identifikoval a namarkoval během okamžiku.

Hotz se celkově dle svých prohlášení stal velkým nadšencem do umělé inteligence a tvrdí, že ta jednou nahradí lidi při většině dnešních činností. Hotz hodlá být přímo u toho, když se bude svět takto měnit.







Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Evropa popotahuje Česko za laxnost při trestání VW za dieselgate

Evropská komise oznámila, že otevře řízení pro nesplnění povinnosti proti sedmi členským státům v souvislosti s kauzou dieselgate, mezi hříšníky je i Česká...  celý článek

Volkswagen GTI Clubsport
Všechno nejlepší! Golf GTI slaví čtyřicátiny. Clubsport je vrchol

Volkswagen Golf GTI není nejrychlejší z hot-hatchů. Není ani nejvýkonnější a na papíře nevyniká superlativy. Jenže o to lepší je v praxi. Tak zábavné auto pro...  celý článek

Díky dnu bez aut se lidé mohli projít i po slavném pařížském bulváru Champs...
Čtyři světové metropole chtějí vyhnat diesely do roku 2025

Starostové Paříže, Mexico City, Madridu a Atén podepsali deklaraci, ve které se zavázali vyhnat dieselová auta ze svých měst do roku 2025.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.