Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Giugiaro : V autech už chybí jen sekretářka

aktualizováno 
Giorgetto Giugiaro, italský designér, majitel společnosti Italdesign
Giorgietto Giugiaro

Giorgietto Giugiaro | foto: ItalDesign

Co vám nejvíce chybí na automobilu současnosti a co se na něm zásadněji podle vás změní do roku 2010?

Myslím, že automobily nejvyšší třídy, ty které řadíme na vrchol komfortu, luxusu, funkčnosti a techniky, dnes nabízejí opravdu maximum využitelnosti. Dnes je v autech všechno...chybí už jen sekretářka. Žertuji. Chci zdůraznit, že dnešní trh nabízí auta vysoké kvality, která jsou schopna nabídnout a garantovat řidiči i pasažérům optimální komfort a pohodlí pro cestování.

Rok 2010 je už blízko, příliš blízko na velké změny v architektuře aut. Určitě se bude klást větší důraz na efektivnost a na ještě větší kvalitu ve všech kategoriích, které dnešní trh nabízí. Takže i "lidová auta" se budou zlepšovat, protože budou těžit z toho, čeho dosáhly automobily vyšších tříd.

Opravdovou budoucností je ovšem ekologie. Nejvýraznější změny budou spojeny se snižováním emisí a s následným zlepšujícím se dopadem na naši společnost. Vliv automobilového provozu na znečištění měst je stále ještě docela velký. Výzva pro technologie budoucnosti se tedy týká této oblasti. Také proto, aby se podařilo dostát požadavku Evropské unie na snižování emisí oxidu uhličitého pro rok 2010.

Kdy se začnou po silnicích běžně prohánět vozy s vodíkovým pohonem a která z technologií zpracování vodíku nakonec zvítězí? Nebo se dočkáme ještě úplně jiného pohonu?

Je těžké říci, která technologie zvítězí. Výzkum a vývoj jdou v tomto oboru velmi rychle kupředu, každý rok přináší něco nového. Auta zítřka budou výsledkem velkého kompromisu mezi různorodými požadavky: malou spotřebou, nízkými emisemi, velkou bezpečností, výhodným poměrem kvalita/cena, přijatelnými výrobními náklady.
Osobně příliš nevěřím využití vodíku jako alternativního zdroje energie v blízké době, protože by to vyžadovalo také změny na politicko-ekonomické úrovni. Předpokládám jeho větší využití až v delším časovém horizontu.
  
Své nabídnou i elektromobily. Když jsem přišel do Fiatu v roce 1955, už tehdy se mluvilo o elektrickém autě. Když jsem přešel do Carrozzeria Bertone a poté do studia Ghia, pracoval jsem na různých prototypech elektrických aut pro město. Mohu jmenovat Rowan Elettrica z roku 1967. Myslím si ale, že elektromobily zůstanou specifickým dopravním prostředkem určeným pro pohyb v omezených oblastech.
 
Domnívám se, že stále větší prostor dostanou hybridy: tedy využití elektromotorů s akumulátory, které budou dobíjeny malým benzinovým nebo naftovým motorem. 

Nepřivedou stále ucpanější silnice a dálnice více lidí na vlaková a autobusová nádraží? 

Veřejná doprava trpí několika neduhy, které jsou všem známy. Patří mezi ně malá pružnost, problémy v návaznosti spojů, přeplněnost dopravních prostředků, jejich špatný stav, nedostatečná čistota a komfort, omezení jízdním řádem, nekonkurenční přepravní doba ve srovnání s individuální dopravou díky malému množství zastávek a/ nebo nedostačující frekvenci spojů. Je hodně motivů, proč neustále narůstá mobilita obyvatel, ale zároveň klesá využití prostředků hromadné dopravy.
 
Soukromé vozidlo se tedy stále ukazuje jako nejoblíbenější při cestách za prací nebo studiem, proto se lidé těžko vzdají volnosti pohybu, které nabízí automobil. Myslím, že má být úkolem měst a vlád zlepšit infrastrukturu a průzkum, který se zaměří na individuální dopravu. Aby se zbavila smogu, hluku, ucpaných cest a zpoždění.
 
Jaký trend ve světě automobilů převáží? Auta pro radost, sporťáky, malá městská vozidla, velká auta pro rodinu? Nebo zvítězí "chytrá auta", která spojují všechno dohromady?

Budoucností je co nejchytřejší auto, které zároveň nabídne maximální přizpůsobivost a flexibilitu používání. Nové generace ale samozřejmě chtějí vyzkoušet všechno: od sportovního auta, přes malé, velkoprostorové vozy až po kombíky. Stále zde bude velký výběr druhů aut, které uspokojí různorodé požadavky.
 
Jakým autem jezdíte vy?

Řídím BMW X5. Je to energické, výkonné, bezpečné auto. Nabízí mi velký komfort a velkorysý prostor. Je pečlivě zpracované, dává mi velké potěšení z jízdy. Ještě ani neumím ovládat a využívat všechny funkce... ale což!

***

Giugiaro: Aby se auto líbilo, musí být trochu ošklivé ...ČTĚTE ROZHOVOR

***

Rinderknecht: Auta se vzdají kudrlinek

Všichni výrobci se budou snažit vytvořit jedinečný, snadno rozpoznatelný design a charakter vozu. Auta se vzdají zbytečných kudrlinek ...VÍCE

 

Bambas: Nechme monarchistických manýrů

O vládních řidičích si nemyslím, že by to byli příklady bezohlednosti, jenom se jejich případnému a celkem výjimečnému selhání věnuje mimořádná publicita. Vztahům mezi lidmi by pomohlo opustit monarchistické manýry ...VÍCE

Blata: Za vzor vezměte motocykl

Situace na českých silnicích vyžaduje velmi schopného ekonomického poradce nebo kouzelníka ...VÍCE

 

Dušek: Zvítězí jednoválce

převáží středoproudařská auta pro rodinu (snad čtyřmístná), ve kterých z 90 % jezdí  obvykle 1 až 2 osoby. Jsou to tzv. jednoválce nebo dvouválce - podle počtu osob

Autor:




Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.