Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GM: Auta bez řidičů mohou být na silnicích do deseti let

aktualizováno 
Automobily, které dokážou jezdit bez pomoci řidiče, mohou být podle představitelů firmy General Motors během deseti let připraveny vstoupit na silnice. GM na vývoji takovýchto vozů spolupracuje s dodavateli součástek, univerzitními konstruktéry i s konkurenčními výrobci automobilů.
Volant se možná stane minulostí, auta se obejdou bez řidičů.

Volant se možná stane minulostí, auta se obejdou bez řidičů. | foto: David Votruba, iDNES.cz

"Není to science fiction," řekl viceprezident GM pro výzkum a vývoj Larry Burns. Řada technologií potřebných pro automobily bez řidiče již existuje; například kontrola řízení pomocí radaru či pohybové senzory.

Automatická vozidla by mohla výrazně zlepšit situaci na silnicích díky snížení počtu nehod a dopravních zácp.

GM podle Burnse plánuje přivést na silnice první automobily bez řidiče kolem roku 2018. Profesor Sebastian Thrun ze Stanfordské univerzity, který se touto problematikou zabývá, uvedl, že cíl GM je technicky dosažitelný.

Vyjádřil však pochybnosti o tom, že by se takovéto vozy během deseti let mohly objevit v prodejnách automobilů.

Hlavní výhodou automatických vozidel by podle Thruna bylo zvýšení bezpečnosti provozu a snížení počtu úmrtí na silnicích. Jen ve Spojených státech zemře ročně při automobilových nehodách zhruba 42 000 lidí.

Přibližně 95 procent smrtelných nehod přitom způsobí lidské chyby.

Pokročilejší verze automatických vozidel by podle Thruna mohly omezovat dopravní zácpy tím, že by jezdily těsně za sebou, a maximalizovaly tak využití prostoru na silnicích.

"Skutečně to změní společnost, podobně jako přechod z koně na automobil," řekl Thrun.

Autoři: ,




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.