Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf Fiatu stále usiluje o spojení s GM, ta po prodeji Opelu nemá zájem

  11:43aktualizováno  11:43
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Generální ředitel italsko-americké automobilové skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Sergio Marchionne má stále zájem o spojení s největší americkou automobilkou GM. Marchionne na ženevském autosalonu uvedl, že takováto fúze by měla smysl i poté, co GM prodala svou evropskou divizi Opel francouzské automobilce PSA.

Vpravo prezident Fiatu John Elkann a předseda představenstva koncernu Fiat-Chrysler Sergio Marchionne na autosalonu v Ženevě | foto: AP

Marchionne je již dlouhou dobu zastáncem fúzí v automobilovém průmyslu, GM však jeho dřívější návrhy na spojení odmítla. „Nikdy nezavírám žádné dveře,“ uvedl Marchionne v Ženevě. „Vhodnost GM jako potenciálního kandidáta pro spojení zůstává nedotčena,“ dodal. Na dveře GM klepe šéf Fiatu už dva roky.

Konsolidace automobilek a výrobních kapacit je Marchionneho velkým tématem od doby, kdy převzal vedení Fiatu. Autoprůmysl podle něj plýtvá penězi několikanásobným vývojem stejných technologií. Obzvláště evropské automobilky podle něj přicházejí o peníze kvůli přebytku výrobních kapacit.

Podle některých analytiků by GM mohla mít tendenci získat zpět opěrný bod v Evropě prostřednictvím skupiny FCA, která si po finanční stránce vede lépe než ztrátový Opel. GM si nicméně ke spojení s FCA zachovává odmítavý postoj. „Neměli jsme zájem dříve a nyní je náš zájem ještě menší,“ reagoval v Ženevě prezident GM Dan Ammann.

Někteří analytici míní, že právě Fiat by mohlo spojení PSA s Opelem ovlivnit. „FCA má méně než sedmiprocentní podíl na evropském trhu, PSA dohromady s Opelem 16 procent. FCA by se mohl dostat pod tlak, má dluhy a drahou pracovní sílu v itálii. Být středně velký hráč v Evropě není zrovna výhodné a je vcelku zranitelný,“ uvádí Felipe Munoz, analytik poradenské společnosti JATO. „Jsou moc drazí na to, aby je koupil někdo z velkých hrážů a zároveň nejsou v pozici, ze které by mohli růst bez partnera,“ popisuje situaci FCA.

Zleva: Carlos Tavares, předseda představenstva PSA Peugeot Citroen, Karl-Thomas...

Zleva: Carlos Tavares, předseda představenstva PSA Peugeot Citroen, Karl-Thomas Neumann, šéf Opel Group a president General Motors Dan Ammann na autosalonu v Ženevě.

GM v pondělí oznámila, že se dohodla na prodeji Opelu firmě PSA za 2,2 miliardy dolarů (zhruba 56 miliard Kč). PSA vyrábí automobily Peugeot a Citroën. Spojením Opelu s PSA vznikne evropská automobilová dvojka za německou skupinou Volkswagen.

Autoři: ,




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.