Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Návrat do budoucnosti Ameriky fascinované technikou

aktualizováno 
GM Futurliner je manifestem americké fascinace moderní technikou. Obrovitý nákladní autobus ohromí i dnes. Ve čtyřicátých letech, kdy jich kolona brázdila severní Ameriku, musel působit jako zjevení z budoucnosti.

GM Futurliner | foto: Lukáš Hron, Mobil

Ve čtyřicátých letech 20. století, v době rozmachu automobilového designu v USA, vzniklo dvanáct futuristických nepřehlédnutelných autobusů určených pro originální roadshow. Byly dílem veleslavného autodesignéra Harleye Earla.

Jejich předchůdci byly proudnicové studie osobních aut z konce třicátých let. Následně se chtěl General Motors blýsknout na Světové výstavě v New Yorku v roce 1939 a postavil pro svou expozici pojmenovanou Futurama jakési nákladní autobusy pojmenované futurliner.

Jejich čas ale přišel až u příležitosti speciální akce pojmenované „Přehlídka pokroku“ (Parade of Progress). Karavana dvanácti futurlinerů a dalších dvaatřiceti doprovodných aut projela křížem krážem USA a Kanadu. Každý futurliner představoval jednu expozici na téma „inovace“. Pojízdná výstava představovala různé zázraky tehdejší doby, od motorů přes stereofonní zvuk, mikrovlnku až po televizi.

GM Futurliner

GM celou akci sponzoroval v letech 1940 a 41 a pak v letech 1953-56. Obrovitá, deset metrů dlouhá a 3,35 metrů vysoká vozidla posloužila jako skvělá pojízdná reklama. V roce 1955 například jeden futurliner vezl expozici „A Car is Born“ (zrození auta) a na palubě měl zmenšený model výrobní linky v automobilce.

Ročník 1956 byl pro pojízdnou výstavu posledním, zabil ho rozmach televize, která ukazovala zázraky techniky Američanům komfortněji, rovnou v obýváku.

Fotogalerie

GM pak futurlinery rozprodal a dva věnoval michiganské policii, která je přejmenovala na Safetyliners a používala je pro osvětu v oblasti silniční bezpečnosti. Dnes se ví o desíti futurlinerech.

Harley Earl dal vozům aerodynamickou karoserii zdobenou ve stylu Art Deco, který tehdy frčel. Šofér trůnil nahoře uprostřed v kopulovité kabině.

V útrobách pracoval nejprve dieselový čtyřválec spojený s manuální převodovkou, později řadový šestiválec 4,9 litru značky GMC, vypůjčený z vojenského stroje a spřažený se čtyřstupňovým automatem.

Kousek na fotkách má být číslo devět a při Přehlídce pokroku sloužil jako prodejna vstupenek a recepce. V průběhu let procházela vozidla úpravami. Tento kousek dostal do útrob 6,5litrový osmiválec, naposledy sloužil jako pojízdný bar.



Témata: karavan


Nejčtenější

Poznejte auto pod sněhem
Autokvíz: poznejte auto pod sněhovou peřinou

Sníh v uplynulém týdnu zasypal Česko. Vyprostit z hromady bílé nadílky auto je často sportovní výkon. Nejprve je ovšem třeba ho najít. Poznáte auta pod...  celý článek

Šéf automobilového koncernu Fiat Chrysler Automobiles Sergio Marchionne.
Znalec hudby s ostrými lokty: šéf Fiatu Marchionne si nikdy nebral servítky

Sergio Marchionne se v těchto dnech nenudí. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí minulý čtvrtek obvinila Fiat Chrysler z používání softwaru, který...  celý článek

Volkswagen Golf TGI
Rok s pronajatým autem: golf za pět tisíc měsíčně, vrácení bez problémů

Před pár lety ho u nás nikdo neznal, ale dnes je to oblíbený způsob pořízení automobilu na kratší dobu. Operativní leasing je vlastně dlouhodobý pronájem. Má...  celý článek

Donald Trump při tiskové konferenci v New Yorku (11. ledna 2017)
Trump varuje německé automobilky: Auta z dovozu vám zdaníme 35 procenty

Nastupující americký prezident Donald Trump pohrozil německým výrobcům automobilů zavedením vysokého cla na dovoz do Spojených států. „Můžete vyrábět auta pro...  celý článek

Legendární Crocker jde na jaře do dražby, továrna v Kalifornii jich vyrobila...
Modrý Mauricius mezi motorkami jde do dražby. Cena je 15 milionů korun

Americký veterán Crocker V-twin je ve světě motocyklů podobnou legendou, jako je mezi sběrateli známek Modrý Mauricius. V aukci Bonhams se za motocykl se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.