Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Návrat do budoucnosti Ameriky fascinované technikou

aktualizováno 
GM Futurliner je manifestem americké fascinace moderní technikou. Obrovitý nákladní autobus ohromí i dnes. Ve čtyřicátých letech, kdy jich kolona brázdila severní Ameriku, musel působit jako zjevení z budoucnosti.

GM Futurliner | foto: Lukáš Hron, Mobil

Ve čtyřicátých letech 20. století, v době rozmachu automobilového designu v USA, vzniklo dvanáct futuristických nepřehlédnutelných autobusů určených pro originální roadshow. Byly dílem veleslavného autodesignéra Harleye Earla.

Jejich předchůdci byly proudnicové studie osobních aut z konce třicátých let. Následně se chtěl General Motors blýsknout na Světové výstavě v New Yorku v roce 1939 a postavil pro svou expozici pojmenovanou Futurama jakési nákladní autobusy pojmenované futurliner.

Jejich čas ale přišel až u příležitosti speciální akce pojmenované „Přehlídka pokroku“ (Parade of Progress). Karavana dvanácti futurlinerů a dalších dvaatřiceti doprovodných aut projela křížem krážem USA a Kanadu. Každý futurliner představoval jednu expozici na téma „inovace“. Pojízdná výstava představovala různé zázraky tehdejší doby, od motorů přes stereofonní zvuk, mikrovlnku až po televizi.

GM Futurliner

GM celou akci sponzoroval v letech 1940 a 41 a pak v letech 1953-56. Obrovitá, deset metrů dlouhá a 3,35 metrů vysoká vozidla posloužila jako skvělá pojízdná reklama. V roce 1955 například jeden futurliner vezl expozici „A Car is Born“ (zrození auta) a na palubě měl zmenšený model výrobní linky v automobilce.

Ročník 1956 byl pro pojízdnou výstavu posledním, zabil ho rozmach televize, která ukazovala zázraky techniky Američanům komfortněji, rovnou v obýváku.

Fotogalerie

GM pak futurlinery rozprodal a dva věnoval michiganské policii, která je přejmenovala na Safetyliners a používala je pro osvětu v oblasti silniční bezpečnosti. Dnes se ví o desíti futurlinerech.

Harley Earl dal vozům aerodynamickou karoserii zdobenou ve stylu Art Deco, který tehdy frčel. Šofér trůnil nahoře uprostřed v kopulovité kabině.

V útrobách pracoval nejprve dieselový čtyřválec spojený s manuální převodovkou, později řadový šestiválec 4,9 litru značky GMC, vypůjčený z vojenského stroje a spřažený se čtyřstupňovým automatem.

Kousek na fotkách má být číslo devět a při Přehlídce pokroku sloužil jako prodejna vstupenek a recepce. V průběhu let procházela vozidla úpravami. Tento kousek dostal do útrob 6,5litrový osmiválec, naposledy sloužil jako pojízdný bar.



Témata: karavan


Nejčtenější

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Další z rubriky

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Peugeoty Type 5
Autofotka týdne: Kočár bez koní pamatuje počátky automobilismu

Peugeot typ 5 pamatuje úplné počátky automobilismu. Kočár, který vyměnil koně za motor, je na prodej v Londýně. Originální a pečlivě zrestaurovaný stroj se...  celý článek

Sraz Volkswagenů Brouk na pražském Vítkově
Praha plná brouků. Legendární auta na srazu sprintovala i plavala Vltavou

Už pošestnácté patřila Praha nejslavnějšímu autu světa. Broučí sraz v modřanském Freestyle parku byl i přes nepřízeň počasí opět náramná podívaná. Tradičním...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.