Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Návrat do budoucnosti Ameriky fascinované technikou

aktualizováno 
GM Futurliner je manifestem americké fascinace moderní technikou. Obrovitý nákladní autobus ohromí i dnes. Ve čtyřicátých letech, kdy jich kolona brázdila severní Ameriku, musel působit jako zjevení z budoucnosti.

GM Futurliner | foto: Lukáš Hron, Mobil

Ve čtyřicátých letech 20. století, v době rozmachu automobilového designu v USA, vzniklo dvanáct futuristických nepřehlédnutelných autobusů určených pro originální roadshow. Byly dílem veleslavného autodesignéra Harleye Earla.

Jejich předchůdci byly proudnicové studie osobních aut z konce třicátých let. Následně se chtěl General Motors blýsknout na Světové výstavě v New Yorku v roce 1939 a postavil pro svou expozici pojmenovanou Futurama jakési nákladní autobusy pojmenované futurliner.

Jejich čas ale přišel až u příležitosti speciální akce pojmenované „Přehlídka pokroku“ (Parade of Progress). Karavana dvanácti futurlinerů a dalších dvaatřiceti doprovodných aut projela křížem krážem USA a Kanadu. Každý futurliner představoval jednu expozici na téma „inovace“. Pojízdná výstava představovala různé zázraky tehdejší doby, od motorů přes stereofonní zvuk, mikrovlnku až po televizi.

GM Futurliner

GM celou akci sponzoroval v letech 1940 a 41 a pak v letech 1953-56. Obrovitá, deset metrů dlouhá a 3,35 metrů vysoká vozidla posloužila jako skvělá pojízdná reklama. V roce 1955 například jeden futurliner vezl expozici „A Car is Born“ (zrození auta) a na palubě měl zmenšený model výrobní linky v automobilce.

Ročník 1956 byl pro pojízdnou výstavu posledním, zabil ho rozmach televize, která ukazovala zázraky techniky Američanům komfortněji, rovnou v obýváku.

Fotogalerie

GM pak futurlinery rozprodal a dva věnoval michiganské policii, která je přejmenovala na Safetyliners a používala je pro osvětu v oblasti silniční bezpečnosti. Dnes se ví o desíti futurlinerech.

Harley Earl dal vozům aerodynamickou karoserii zdobenou ve stylu Art Deco, který tehdy frčel. Šofér trůnil nahoře uprostřed v kopulovité kabině.

V útrobách pracoval nejprve dieselový čtyřválec spojený s manuální převodovkou, později řadový šestiválec 4,9 litru značky GMC, vypůjčený z vojenského stroje a spřažený se čtyřstupňovým automatem.

Kousek na fotkách má být číslo devět a při Přehlídce pokroku sloužil jako prodejna vstupenek a recepce. V průběhu let procházela vozidla úpravami. Tento kousek dostal do útrob 6,5litrový osmiválec, naposledy sloužil jako pojízdný bar.



Témata: karavan


Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.
Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.

Cebia provedla prověření země původu u více než 70 tisíc VIN náhodně vybraných dovážených ojetých vozidel aktuálně nabízených na inzertních portálech. Analýza...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Cestovatel Pavel Suchý hostem pořadu Rozstřel (21. března 2017)
Nejnebezpečnější šelma je úředník, říká Čech, který objel svět na jawě

Padesát stupňů ve stínu, nad hlavou žhnoucí slunce a pod koly rozpálený písek, taková byla tříměsíční expedice Pavla Suchého na Jawě 350. Dobrodruh se začátkem...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.