GM Futurliner

GM Futurliner | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Autofotka týdne: Návrat do budoucnosti Ameriky fascinované technikou

  • 42
GM Futurliner je manifestem americké fascinace moderní technikou. Obrovitý nákladní autobus ohromí i dnes. Ve čtyřicátých letech, kdy jich kolona brázdila severní Ameriku, musel působit jako zjevení z budoucnosti.

Ve čtyřicátých letech 20. století, v době rozmachu automobilového designu v USA, vzniklo dvanáct futuristických nepřehlédnutelných autobusů určených pro originální roadshow. Byly dílem veleslavného autodesignéra Harleye Earla.

Jejich předchůdci byly proudnicové studie osobních aut z konce třicátých let. Následně se chtěl General Motors blýsknout na Světové výstavě v New Yorku v roce 1939 a postavil pro svou expozici pojmenovanou Futurama jakési nákladní autobusy pojmenované futurliner.

Jejich čas ale přišel až u příležitosti speciální akce pojmenované „Přehlídka pokroku“ (Parade of Progress). Karavana dvanácti futurlinerů a dalších dvaatřiceti doprovodných aut projela křížem krážem USA a Kanadu. Každý futurliner představoval jednu expozici na téma „inovace“. Pojízdná výstava představovala různé zázraky tehdejší doby, od motorů přes stereofonní zvuk, mikrovlnku až po televizi.

GM Futurliner

GM celou akci sponzoroval v letech 1940 a 41 a pak v letech 1953-56. Obrovitá, deset metrů dlouhá a 3,35 metrů vysoká vozidla posloužila jako skvělá pojízdná reklama. V roce 1955 například jeden futurliner vezl expozici „A Car is Born“ (zrození auta) a na palubě měl zmenšený model výrobní linky v automobilce.

Ročník 1956 byl pro pojízdnou výstavu posledním, zabil ho rozmach televize, která ukazovala zázraky techniky Američanům komfortněji, rovnou v obýváku.

GM pak futurlinery rozprodal a dva věnoval michiganské policii, která je přejmenovala na Safetyliners a používala je pro osvětu v oblasti silniční bezpečnosti. Dnes se ví o desíti futurlinerech.

Harley Earl dal vozům aerodynamickou karoserii zdobenou ve stylu Art Deco, který tehdy frčel. Šofér trůnil nahoře uprostřed v kopulovité kabině.

V útrobách pracoval nejprve dieselový čtyřválec spojený s manuální převodovkou, později řadový šestiválec 4,9 litru značky GMC, vypůjčený z vojenského stroje a spřažený se čtyřstupňovým automatem.

Kousek na fotkách má být číslo devět a při Přehlídce pokroku sloužil jako prodejna vstupenek a recepce. V průběhu let procházela vozidla úpravami. Tento kousek dostal do útrob 6,5litrový osmiválec, naposledy sloužil jako pojízdný bar.