Golf GTI: sportovní nářadí jak historie velí

  • 46
Pro wolfsburgskou automobilku je frankfurtský autosalon domácím prostředím, proto se rozhodla, že motoristický svět právě zde zahrne množstvím novinek. Už samotná preméra nové generace VW Golf je událostí z nejdůležitějších. Aby toho nebylo málo, nabízí expozice německého výrobce i jeho ostřejší sportovní variantu chlubící se dnes už legendárním označením GTI.

Koncept golf GTI samozřejmě technicky vychází z Golfu páté generace, od kterého přebírá nejenom základní koncepci dvouprostorového třídveřového hatchbacku. Vůz má však mnohem výraznější sportovní styling, celou řadu změn na podvozku a výjimečná je i pohonná jednotka.

Bezpečnost jízdy zvyšuje elektronický stabilizační program ESP a přesné řízení s elektromechanickým posilovačem. Motor s přímým vstřikováním benzinu FSI o výkonu 147 kW/200 k je přeplňovaný turbodmychadlem a svůj výkon přenáší prostřednictvím převodovky s dvojitou spojkou DSG.

Modely Golf GTI se od svých civilnějších sourozenců vždy lišily už na první pohled a prezentovaný koncept v této tradici pokračuje: Atraktivní osmnáctipalcová kola s širokými sportovními pneumatikami, velké rudě lakované třmeny kotoučových brzd, dvojitá chromovaná koncovka výfuku ...apod.

Černá maska chladiče má strukturu včelí plástve a stejnou výplň mají i tři mohutné nasávací otvory v dolní části předního nárazníku, které zásobují přeplňovaný motor čerstvým vzduchem. Sportovní střih zádě dotahuje střešní spojler, samozřejmostí je i nepřehlédnutelné označení GTI.

Palubní deska a volant konceptu GTI jsou přizdobeny leštěným hliníkem, ze stejného materiálu jsou i pedály a opěrka pro levou nohu řidiče. Výrazně tvarovaná anatomická přední i zadní sedadla jsou čalouněna kombinací kůže a textilního materiálu. Do hlavových opěrek je všité logo „GTI“.

Stejně, jako první Golf GTI ročníku 1976, také frankfurtský koncept má tříramenný volant, přičemž vertikální rameno nese výrazné logo „GTI“. Věnec volantu je v místě, kde jej drží ruce řidiče, tvarovaný a krytý semišem.

Otáčkoměr je cejchovaný do 8000 min-1, přičemž jeho červené pole začíná u hranice 7000 min-1.

Jak to bylo

První Volkswagen Golf GTI – ještě jako studie – měl světovou premiéru v roce 1975, po nadšeném přijetí ze strany sportovně založených řidičů se jeho sériová výroba rozběhla v červnu následujícího roku.

Původním záměrem automobilky Volkswagen bylo vyrobit pouze limitovanou, pětitisícovou sérii těchto dravých modelů, které se dodávaly výhradně v rudém nebo stříbrném laku.

Zcela mimořádný zájem veřejnosti o tyto dynamické vozy, poháněné zážehovým motorem o výkonu 81 kW/110 k, se kterým se dokázaly rozjet až na rychlost 182 km/h, však rozhodl jinak… U Volkswagenu nedávno spočítali, že ve čtyřech generačních proměnách dosud vyrobili více než 1,5 milionu modelu Golf GTI.

Řidiči, kteří se do nového "gé-té-íčka" zakoukali, si na jeho definitivní podobu budou muset ještě alespoň rok počkat. V současné době probíhá důkladné testování, v plné kráse by se pak golf GTI měl představit příští rok na podzimním pařížském autosalonu.

U Volkswagenu nedávno spočítali, že ve čtyřech generačních proměnách dosud vyrobili více než 1,5 milionu modelu golf GTI.

Černá maska chladiče má strukturu včelí plástve a stejnou výplň mají i tři mohutné nasávací otvory v dolní části předního nárazníku, které zásobují přeplňovaný motor čerstvým vzduchem.

Modely Golf GTI se od svých civilnějších sourozenců vždy lišily už na první pohled a ve Frankfutru prezentovaný koncept v této tradici pokračuje.

Sportovní střih zádě dotahuje střešní spojler, samozřejmostí je i nepřehlédnutelné označení GTI.

Koncept golf GTI technicky vychází z golfu páté generace, od kterého přebírá nejenom základní koncepci dvouprostorového třídveřového hatchbacku.

Stejně, jako první Golf GTI ročníku 1976, také frankfurtský koncept má tříramenný volant, přičemž vertikální rameno nese výrazné logo „GTI“.