Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Goodyear má pneumatiky budoucnosti. Dobijí baterie a mění tvar

  10:31aktualizováno  10:31
Velký výrobce pneumatik Goodyear ukázal automobilové obutí budoucnosti. Jedna ze studií je určena pro elektromobily, dovede totiž dobíjet za jízdy jejich baterie. Druhá novinka umí měnit vlastnosti podle toho, jak zrovna hodlá řidič jet a jaké panují podmínky.

Pneumatika Goodyear Triple Tube | foto: Goodyear

Ani jeden z konceptů Goodyearu zatím není zdaleka připraven pro výrobu, nicméně obě studie ukazují, jakým směrem se vývoj pneumatik alespoň u tohoto gigantu ubírá. Pneumatika BH03 dokáže díky vnitřní konstrukci transformovat své deformace na elektrickou energii, která pomůže dobíjet třeba baterie elektromobilů.

Fotogalerie

Pneumatika Triple Tube pak dovede měnit vlastnosti podle aktuálních potřeb. Má tři jízdní režimy: pro běžnou ekonomickou jízdu, pro sportovní jízdu a pro jízdu na mokru.

Vrátí trochu zpátky

Valivý odpor pneumatik, který mimo jiné vzniká deformací pneumatiky při odvalování, je jednou z významných ztrát, které přispívají k vyšší spotřebě energie k pohonu vozu. Valivý odpor se snaží výrobci pneumatik pokud možno eliminovat, ale nejde to úplně. Goodyear teď ovšem přišel s nápadem, který by mohl část jinak ztracené energie vrátit zpět k využití.

Elektřina vzniká uvnitř modelu BH03 hned dvěma způsoby. Piezoelektrický materiál na ni přeměňuje deformaci pneumatiky. Teplo, které zároveň při deformaci vzniká, pak na elektřinu přeměňují termoelektrické prvky. Ty navíc mohou na elektřinu přeměňovat i teplo, které černá pneumatika absorbuje z okolí, a elektřinu tak vyrábí i při stání vozu.

Vnitřní struktura pneumatiky je navíc uspořádána tak, že v podstatě nahrazuje klasické run-flat pláště (umožňují pokračovat v jízdě i při defektu). Její nový běhoun tlumí hluk a velká obvodová drážka zlepšuje odolnost proti aquaplaningu.

Vyberte podle situace

Koncept jménem Triple Tube je pro změnu pneumatikou, která se umí přizpůsobit jízdním podmínkám. Kromě hlavní komory má těsně pod povrchem běhounu ještě tři další speciální vzduchové komory, které jsou poskládány jako tři obruče vedle sebe. Vnitřní pumpa pneumatiky dovede každou ze vzduchových komor nafukovat zvlášť.

Právě díky tomuto uspořádání se pneumatika může přizpůsobit potřebám. Nafouknutím komor totiž běhoun mění tvar, a plní tak různé úkoly. V zásadě má tři základní módy. První je ekologická poloha, kdy jsou všechny tři komory maximálně nafouknuté a pneumatika má optimalizovanou tuhost, což přispívá k nízkému valivému odporu. Zároveň však má širokou kontaktní plochu, která zajišťuje dobré brzdné vlastnosti.

Sportovní poloha sníží nahuštění vnitřní komory, pneumatika pak má mírně kuželovitý tvar, což zlepšuje ovladatelnost vozu a přilnavost v zatáčkách. Třetím módem je režim pro mokro. V tomto případě je zvýšené nahuštění střední komory – pneumatika zvětší svůj průměr, stopa je užší a delší, což zvyšuje odolnost vůči aquaplaningu. I tato pneumatika se chlubí zvýšeným dojezdem v případě poškození. Pokud je poškozena jedna ze tří komor, pneumatika stále umožňuje jízdu na zbývajících dvou komorách.

Témata: Elektromobil




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.