Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Goodyear má samodofukovací pneumatiku, inspiroval se možná u Čechů

aktualizováno 
Společnost Goodyear připravuje pneumatiku, která bude sama udržovat optimální tlak a v případě potřeby se dohustí. Podobný koncept už několik let vyvíjí česká firma Coda Development.
Kontrolka oznamující pokles tlaku v pneumatikách

Kontrolka oznamující pokles tlaku v pneumatikách | foto: Koláž - iDNES.cz

Goodyear připravuje pneumatiky s technologií Air Maintenance Control (AMT).  Tato technologie zajistí automatické huštění kol, takže řidič už se nebude muset starat o kontrolu tlaku v pneumatikách a jejich správné huštění. V každé pneumatice AMT bude integrována miniaturní pumpička, která bude uvnitř gumy udržovat předem zvolený tlak. K dofukování tak nejsou zapotřebí kompresory.

"Zatímco technologie systému je komplikovaná, nápad je poměrně jednoduchý, přičemž systém pohání energie vyrobená samotnou rotující pneumatikou," popisuje Jean-Claude Kihn, jeden z kapitánů Goodyearu.

Firma Goodyear zatím neprozradila, jak bude v praxi tato pneumatika přesně fungovat. Podle všeho ale půjde o velmi podobný princip, na kterém už několik let pracuje česká firma Coda Development. Jejích zástupců jsme se zeptali, jak se na ohlášenou novinku Goodyearu dívají a zda s ní například nemají něco společného.

Podle vyjádření Františka Hrabala, šéfa Coda Development, vyvíjí Goodyear systém sám, Coda koncernu žádnou licenci neposkytla. "Rozhodnutí jednoho z nejvýznamnějších hráčů vstoupit do tohoto segmentu a nezávisle vyvíjet své vlastní řešení je tak dalším potvrzením správnosti našeho dlouhodobého směřování," komentuje Hrabal. Dodejme, že firma vyvíjí pneumatiku pod názvem Self Inflating Tire.

A v jejím vývoji dochází k pokroku. "Společnost Coda Development, která jako první začala rozvíjet myšlenku samodofukovací pneumatiky SIT, nedávno pokročila v zajišťování kapitálu na nyní probíhající výzkum a vývoj. Zároveň se nachází v pokročilé fázi jednání s potenciálními licenčními a výrobními partnery. Těšíme se na brzké představení prvního funkčního prototypu SIT veřejnosti," popisuje Hrabal momentální stav projektu.

Goodyear i Coda vidí v systému automatického dofukování pneumatiky na zvolený tlak prakticky stejné výhody. Řidičům odpadne nepříliš oblíbená a často zanedbávaná činnost, systém udržování optimálního tlaku přinese zlepšení bezpečnosti provozu, uspoří palivo a sníží opotřebení pneumatik.

"Tato technologie se stane tak revoluční, že se lidé budou divit, jak kdy mohli žít bez ní. Pneumatika, která umí udržovat svůj ideální tlak, je něco, nač motoristé čekají už řadu let," těší se na samonafukovací pneumatiky Jean-Claude Kihn z Goodyear.

Zatím není vůbec jisté, kdy se nová technologie dostane na trh. Goodyear o žádných datech uvedení nehovoří, konkrétní nemůže být ani Coda Development. Obě firmy se musí během vývoje vypořádat s řadou technologických obtíží, mezi které můžeme počítat třeba celkovou spolehlivost systému a systémy varování v případě jeho selhání.

Správně nafoukané gumy šetří

Na základě výzkumu vlády USA se zjistilo, že podhuštěné pneumatiky zkrátí maximální dojezd o 2,5 až 3,3 procent, nezávisle na tom, zda řídíte osobní, nebo nákladní automobil. Při dnešních cenách to může představovat úsporu až jedné koruny na každém litru.

Správně nafouknuté pneumatiky také přispívají k nižším emisím výfukových plynů, delší životnosti pneumatiky, zvýšené bezpečnosti při řízení a zlepšeným jízdním vlastnostem.

                                                                                                         Zdroj: Goodyear






Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.