Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Google auto je v plné síle, vyráží do provozu

aktualizováno 
Internetový gigant Google je pravděpodobně nejdál ve vývoji auta, které nebude potřebovat řidiče. Společnost uveřejnila finální vzhled vozidla, které teď vyráží na testování do provozu.

Prototyp auta, které nepotřebuje řidiče - Google Car | foto: Google

Google prozatím uveřejnil jedinou fotku vnějšku, podoba interiéru pravděpodobně ještě není konečná. Auto, které se učí jezdit bez dohledu člověka, je stále ve vývoji a najíždí testovací kilometry. Do výroby je podle odhadů ještě minimálně pět let práce.

Vývojáři internetového gigantu dosud testovali několik prototypů, které už měly najet přes 1,2 milionu kilometrů, na každém se ověřovaly různé systémy a funkce: jeden ladil řízení, jiný brzdy, další systém autonomního ovládání. Známý je například testovací prototyp stojící na základech Toyoty Prius. Bublinovitý prototyp, který Google představil v květnu 2014, byl velmi blízký konečné podobě, ale jezdil jen v laboratořích a na testovacích polygonech. Představený vůz má namířeno do provozu.

Finální podoba Google Car, jak se autu dnes říká, z prototypu vychází, design ale doznal úprav, pozměněna jsou světla, auto dostalo směrovky nebo větší zrcátka. Soustavu radarů a dalších čidel, která u předchůdce na střeše nevzhledně trčela, kryje jakýsi stylový maják. Bílou barvou a zaobleným vajíčkovitým designem spíš připomíná vůz počítačovou myš než auto, však doteď Google exceluje v jiném oboru než jsou auta.

Vývojový tým chce v nejbližší době vyslat auto na testování na severokalifornské silnice, zatím ovšem maximálně čtyřicetikilometrovou rychlostí.

Prototyp kvůli tomu dostal ruční ovládání (pedály a volant), se kterým se u sériových Google aut nepočítá. Nyní ovšem musí vůz, který vyráží do provozu, mít ze zákona ovládání, které umožní pasažérovi zasáhnout v případě krizové situace a převzít řízení. Sériové provedení by se mělo spokojit se jedním tlačítkem (startování-vypínání) a dotykovým displejem.

Auto se při orientaci na silnici spoléhá na radar, kamery a lidar, k nejdůležitějším součástem patří hlavně detailní mapové podklady, navigace s pomocí GPS je totiž třeba na křižovatkách a komplikovaných silničních uzlech nedostatečně přesná. Domovské Mountain View tak má Google zmapované do detailu, právě tam se bílá bublina na kolech bez řidiče objeví pravděpodobně nejdřív.

Dvoumístná kabina je zařízena jednoduše, nechybí prostor pro tašku. Technické podrobnosti Google tají, ví se ale, že jejich první auto jezdí na elektřinu. 

V kalifornském Mountain View pracují na autě, které nepotřebuje řidiče, už dlouhé roky, poprvé vývoj takového vozu oficiálně potvrdil Google před pěti lety. Uveřejnění první fotky finálního prototypu je také demonstrací síly, popíchnutí mířené k velkým automobilovým výrobcům. Čeká se totiž, že na technologickém veletrhu CES, který právě startuje, se budou chtít zavedené automobilky ukázat s novými technologiemi. Dieter Zetsche, šéf Daimleru (výrobce mercedesů) se prý na CESu chce pochlubit dalšími kroky v projektu aut bez řidiče.

První kilometry v ostrém provozu budou pro projekt důležitým milníkem. Jedno je jasné už teď, z Google se stává automobilka.





Nejčtenější

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Elektrická dodávka StreetScooter od Deutsche Post
Zkusili jsme německou poštovní dodávku. Elektromobil, který dává smysl

Boxberg (Od zpravodaje iDNES.cz) Taková auta se dnes vlastně ani nevyrábějí. Jednoduchá, účelná, postavená přesně k tomu, pro co mají být určena. Vlastně není divu, že se německá pošta...  celý článek

Ferrari 612 5,8 Scaglietti F1
Ferrari 612 5,8 Scaglietti F1

r.v. 2005, naj. 20 500 km, benzín
2 370 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.