Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Google auto je v plné síle, vyráží do provozu

aktualizováno 
Internetový gigant Google je pravděpodobně nejdál ve vývoji auta, které nebude potřebovat řidiče. Společnost uveřejnila finální vzhled vozidla, které teď vyráží na testování do provozu.

Prototyp auta, které nepotřebuje řidiče - Google Car | foto: Google

Google prozatím uveřejnil jedinou fotku vnějšku, podoba interiéru pravděpodobně ještě není konečná. Auto, které se učí jezdit bez dohledu člověka, je stále ve vývoji a najíždí testovací kilometry. Do výroby je podle odhadů ještě minimálně pět let práce.

Vývojáři internetového gigantu dosud testovali několik prototypů, které už měly najet přes 1,2 milionu kilometrů, na každém se ověřovaly různé systémy a funkce: jeden ladil řízení, jiný brzdy, další systém autonomního ovládání. Známý je například testovací prototyp stojící na základech Toyoty Prius. Bublinovitý prototyp, který Google představil v květnu 2014, byl velmi blízký konečné podobě, ale jezdil jen v laboratořích a na testovacích polygonech. Představený vůz má namířeno do provozu.

Finální podoba Google Car, jak se autu dnes říká, z prototypu vychází, design ale doznal úprav, pozměněna jsou světla, auto dostalo směrovky nebo větší zrcátka. Soustavu radarů a dalších čidel, která u předchůdce na střeše nevzhledně trčela, kryje jakýsi stylový maják. Bílou barvou a zaobleným vajíčkovitým designem spíš připomíná vůz počítačovou myš než auto, však doteď Google exceluje v jiném oboru než jsou auta.

Vývojový tým chce v nejbližší době vyslat auto na testování na severokalifornské silnice, zatím ovšem maximálně čtyřicetikilometrovou rychlostí.

Prototyp kvůli tomu dostal ruční ovládání (pedály a volant), se kterým se u sériových Google aut nepočítá. Nyní ovšem musí vůz, který vyráží do provozu, mít ze zákona ovládání, které umožní pasažérovi zasáhnout v případě krizové situace a převzít řízení. Sériové provedení by se mělo spokojit se jedním tlačítkem (startování-vypínání) a dotykovým displejem.

Auto se při orientaci na silnici spoléhá na radar, kamery a lidar, k nejdůležitějším součástem patří hlavně detailní mapové podklady, navigace s pomocí GPS je totiž třeba na křižovatkách a komplikovaných silničních uzlech nedostatečně přesná. Domovské Mountain View tak má Google zmapované do detailu, právě tam se bílá bublina na kolech bez řidiče objeví pravděpodobně nejdřív.

Dvoumístná kabina je zařízena jednoduše, nechybí prostor pro tašku. Technické podrobnosti Google tají, ví se ale, že jejich první auto jezdí na elektřinu. 

V kalifornském Mountain View pracují na autě, které nepotřebuje řidiče, už dlouhé roky, poprvé vývoj takového vozu oficiálně potvrdil Google před pěti lety. Uveřejnění první fotky finálního prototypu je také demonstrací síly, popíchnutí mířené k velkým automobilovým výrobcům. Čeká se totiž, že na technologickém veletrhu CES, který právě startuje, se budou chtít zavedené automobilky ukázat s novými technologiemi. Dieter Zetsche, šéf Daimleru (výrobce mercedesů) se prý na CESu chce pochlubit dalšími kroky v projektu aut bez řidiče.

První kilometry v ostrém provozu budou pro projekt důležitým milníkem. Jedno je jasné už teď, z Google se stává automobilka.





Nejčtenější

Magistrátní kampaň odrazuje řidiče od nákupu SUV
Hon na SUV: jak ubližují velká auta Praze, vysvětlí muž z magistrátu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče v kampani Čistou stopou Prahou, kterou spustil loni na jaře. Kontroverzní video, která má odradit od jízdy...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Další z rubriky

Magistrátní kampaň odrazuje řidiče od nákupu SUV
Hon na SUV: jak ubližují velká auta Praze, vysvětlí muž z magistrátu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče v kampani Čistou stopou Prahou, kterou spustil loni na jaře. Kontroverzní video, která má odradit od jízdy...  celý článek

Škoda Karoq
Designér o nové Škodovce: Karoq se povedl, je hezčí než větší Kodiaq

„Je fotogeničtější než Kodiaq,“ říká o škodovácké novince designér Petr Siebert. Spolupracovníkovi redakce iDNES.cz se novinka líbí a všímá si zajímavých...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.