Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Gordini: nabroušené renaulty se vrací do modrobílé

aktualizováno 
Renault oprášil slavné jméno. Veleslavný a neporazitelný modrý Renault 8 Gordini dostane pokračovatele. První přijde na řadu nasupené twingo, které se představí příští týden (25. listopadu) v Paříži v L’Atelier Renault na Champs Elysées. Následovat bude Clio RS Gordini a zřejmě i Mégane RS Gordini.

Každý výrobce si rád lacino zlepší image. Právě teď je v módě otevírání šuplíků a oprašování staroslavných značek. A Renault nemohl zůstat pozadu...

Začalo to velkým překvapením – do té doby málo známé jméno Gordini se v roce 1947 prezentovalo na Velké ceně Pau Formule 1. Simca Gordini T15 sice cíle nedosáhla, ale svět si všiml dvou ambiciózních pofrancouzštělých Italů – Henriho Pigozziho a Amédéa Gordiniho. Po devíti letech se značka Gordini už stala natolik známou, že Amédée dorostl od začátků se svým italským přítelem a jeho tehdy ještě relativně malou automobilkou Simca ke spolupráci s větším a slovutnějším Renaultem.

Pod jeho střechou také vznikly nejslavnější gordini, které přinesly šokující přerod kolébavých a mírumilovných malých renaultů v nečekaně ostré, a přesto stále báječně dostupné dravečky. O technologické úrovni svědčí mj. fakt, že již koncem padesátých let byla součástí úprav antisportovního, i u nás tehdy dobře známého dauphinu kromě radikálního zvýšení výkonu i záměna čtyř bubnových brzd za čtyři kotoučové. Pro srovnání – sériová "embéčka" je obdržela jen na přední nápravu až o desetiletí později...

Renault 8 Gordini

Renault 8 Gordini

Nedlouhý, ale intenzivní život značky přinesl světu takové skvosty, jako Renault Caravelle či 17 s přívlastkem Gordini. Nejznámější byla bezesporu hranatá, modro-bílá "osmička", která s malým motorkem 1,3 l 88 kW v polovině šedesátých let na světových rallye takřka eliminovala konkurenci mnohem silnějších závodních speciálů (podobnost s trochu pozdějšími úspěchy slaboučké Škody 130 RS jistě není jen čistě náhodná).

Rozloučením bylo alternativní použití značky pro britskou verzi Renaultu 5 Turbo (na Ostrovech měla patentováno jméno Alpine firma Sunbeam), to však již tři roky po smrti geniálního nadšence. S ukončením výroby Renaultu 5 Turbo Alpine/Gordini také na čtvrt století usnula značka, vzniklá z jeho příjmení.

Až do letoška, protože Renault se, podobně jako někteří jiní, snaží urvat tržní díl ze segmentu stylových (a ziskových) hot-hatchů - nabroušených malých hatchbacků.

Tam léta vládne znovuzrozené Mini, s nemalou podporou neméně legendárního jména Cooper, a právě tento úspěšný model inspiroval francouzské marketéry, aby nalepili proslulou značku na speciálně vyladěné verze svých ostrých sporťáků z řady RS.

Dravým renaultům nebudou chybět bílé "rychlé pruhy" na modrém podkladu, černá kola a dvě dvojice světlometů, charakteristické pro staré gordinky. Technické podrobnosti se zatím fanouškové nedozvěděli, při známých kvalitách dosavadních "eres" se ale jistě je nač těšit.

Gordini
Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.