Auto pro rozvojový svět má jen to nejnutnější, kupovat se bude v krabici

  • 144
Pro miliony lidí je každý den víceméně bojem o přežití a pro takové je auto opravdovým luxusem. Anebo nutností. Podružnosti rozmazlených motoristů neřeší, design a výkony jsou poslední, co je zajímá. Hlavní je jednoduchost a cenová dostupnost. Právě k nim míří OX.

Gordon Murray je Ferdinand Porsche přelomu století. Stavěl formule, supersporty, auta pro jednoho, který se nechce mačkat v prostředku hromadné dopravy, a teď objevil země třetího světa.

Africar

Podnikatel a mecenáš Torquil Norman, který je hlavou celého projektu OX přiznává, že inspirací pro auto pro rozvojové země mu byl Africar.

Projekt, který v osmdesátých letech rozjel Tony Howarth, ovšem skončil fiaskem. Auto stojící na základech Citroënu 2CV mělo dřevěnou karoserii a velkou podporu veřejnosti. O cestě tří prototypů od rovníku do Arktidy vznikl pětihodinový dokument. Howarth ovšem výrobu nikdy nerozjel, po neshodách s investory vyhlásil bankrot a nakonec si odseděl patnáct měsíců ve vězení. Z projektu Africar vyšlo auto jménem Bedouin, výroba ovšem skončila po několika málo kusech.

Tony Howarth se však nevzdává, stále pracuje a věří, že projekt Africar rozjede.

Africar

A zjistil, že na bublinovité karoserie jeho výstřelků nejsou Afričané, Jihoameričané a další národy, kteří hledají náhradu za osla, krávu nebo cokoliv tažného, zrovna zvědaví. Jako hlavní výhodu svého hranatého „všudychoda“ tak vyzdvihuje, že až ho na předměstí Luandy vybalí z krabice, sestaví ho tři mechanici v běžně vybavené dílně za dvanáct hodin.

Sahat do svědomí není třeba, toto auto by prostě uvítal i mnohý Západoevropan. Jen proto, že bude podle všeho odolné a bezúdržbové. Namísto klimatizace si otevře okénko a rádio nahradí zpěv ptáků nebo asijský tranzistorák za tři stovky (často toho umí víc než originální zástavba od automobilky za dvacetinásobek).

Auto jménem OX (anglicky „vůl“) vyvinul Murray pro společnost Global Vehicle Trust. Hlavními požadavky byly jednoduchost, funkčnost, snadná sestavitelnost a údržba. Taky vám to připomíná nábytek z IKEA?

Murray myslel na všechno, třeba i na to, že se auto převáží rozložené v krabici, kterých se do standardního dvacetistopého kontejneru vejde šest.

Aby nebylo třeba vytvářet dvě provedení pro levo a pravostranný provoz, použil Murray své oblíbené řešení s řidičem sedícím uprostřed, jako to má jeho nejslavnější dílo, bájný superspoort McLaren F1.

Karoserie hranatého praktika je dlouhá 4,23 metru, široká dva a vysoká 2,4 metru, rozvor náprav je 2,56 metru. Zaměření vozu jednoznačně ilustrují velké nájezdové úhly a pětadvaceticentimetrová výška podvozku. Novodobý plechový mezek umí brodit metr třicet hlubokou vodou a naloží devatenáct metráků (sám váží 1,6 tuny).

Do auta se vejde třináct osob, ale vsaďte se, že v reálném provozu se jich tam namačká mnohem více. Při plnění nákladních úkolů odveze OX tři palety. Víko zavazadlového prostoru lze použít jako nakládací rampu. Lavice pro cestující se dají v dunách použít pro vyproštění auta zapadlého do písku.

Pod kapotou je turbodiesel 2,2 litru od Fordu s výkonem sto koní a 310 newtonmetry, který přes pětistupňovou manuální převodovku pohání přední kola.