Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konstruktérská esa Formule 1 chystají úsporné městské auto

aktualizováno 
Nebývá zvykem, že se konstruktéři, kteří se proslavili ohromujícími úspěchy ve Formuli 1, sejdou při konstrukci městského auta. Gordon Murray, bývalý konstruktér McLarenu, a Osamu Goto, kdysi motorářská hvězda Hondy, však takový projekt chystají.

Gordon Murray Design T25 | foto: Gordon Murray Design

Gordon Murray poprvé představil svůj neobvyklý projekt městského vozu už v roce 2009 a od té doby na něm průběžně pracuje a vyvíjí i výrobní proces iStream, díky kterému by mělo být možné vyrábět vůz vycházející z jeho konceptu téměř kdekoli a navíc levně. Jako první by se sériovou výrobou vozu vycházejícího z konceptů T25 a T27 měla začít japonská Yamaha.

Fotogalerie

Murray však rozvíjí projekt dál a ve spolupráci s novými partnery chce vytvořit vůz s rekordně nízkou spotřebou. Aby se to podařilo, přibral do projektu japonského konstruktéra motorů Osamu Gota a také petrolejářskou společnost Shell. Osamu Goto, někdejší konstruktér vítězných motorů Honda pro Formuli 1 (v letech 1986 a 1987 s nimi získal pohár konstruktérů Williams, v letech 88 – 91 pak McLaren), se postará o vývoj nové velmi úsporné pohonné jednotky. A Shell má dodat nově vyvinutá maziva, která zajistí co nejnižší jízdní odpory.

Konstrukční základ vozidla, které se nazývá Project M, vychází z dosavadních projektů Gordona Murrayho, půjde tedy opět o malé trojmístné městské vozidlo s motorem vzadu, pohonem zadních kol a skořepinovou konstrukcí karoserie. Project M dostane novou pohonnou jednotku, mělo by jít opět o tříválec, základ tentokrát bude pocházet z Japonska a na jeho optimalizaci bude kromě Gota pracovat i švýcarská firma Geo Technology.

Gordon Murray se chlubí tím, že kombinace Goto, Shell a Mc-Laren-Honda MP4/4 přinesla v roce 1988 dvojici Ayrton Senna a Alain Prost celkem 15 vítězství z celkových 16 závodů – což je dodnes v F1 rekord.

Vozidlo vznikne čistě jako koncept a mělo by být představeno letos v listopadu. Oproti dosavadním provedením by měl jít ještě dál z hlediska snižování hmotnosti konstrukce a aerodynamiky. Už předchozí pokusy se stávající platformou přinesly extrémně nízkou spotřebu paliva pod tři litry paliva, dalším rozvojem má spotřeba ještě klesnout.

Témata: Shell


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.