Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konstruktérská esa Formule 1 chystají úsporné městské auto

aktualizováno 
Nebývá zvykem, že se konstruktéři, kteří se proslavili ohromujícími úspěchy ve Formuli 1, sejdou při konstrukci městského auta. Gordon Murray, bývalý konstruktér McLarenu, a Osamu Goto, kdysi motorářská hvězda Hondy, však takový projekt chystají.

Gordon Murray Design T25 | foto: Gordon Murray Design

Gordon Murray poprvé představil svůj neobvyklý projekt městského vozu už v roce 2009 a od té doby na něm průběžně pracuje a vyvíjí i výrobní proces iStream, díky kterému by mělo být možné vyrábět vůz vycházející z jeho konceptu téměř kdekoli a navíc levně. Jako první by se sériovou výrobou vozu vycházejícího z konceptů T25 a T27 měla začít japonská Yamaha.

Fotogalerie

Murray však rozvíjí projekt dál a ve spolupráci s novými partnery chce vytvořit vůz s rekordně nízkou spotřebou. Aby se to podařilo, přibral do projektu japonského konstruktéra motorů Osamu Gota a také petrolejářskou společnost Shell. Osamu Goto, někdejší konstruktér vítězných motorů Honda pro Formuli 1 (v letech 1986 a 1987 s nimi získal pohár konstruktérů Williams, v letech 88 – 91 pak McLaren), se postará o vývoj nové velmi úsporné pohonné jednotky. A Shell má dodat nově vyvinutá maziva, která zajistí co nejnižší jízdní odpory.

Konstrukční základ vozidla, které se nazývá Project M, vychází z dosavadních projektů Gordona Murrayho, půjde tedy opět o malé trojmístné městské vozidlo s motorem vzadu, pohonem zadních kol a skořepinovou konstrukcí karoserie. Project M dostane novou pohonnou jednotku, mělo by jít opět o tříválec, základ tentokrát bude pocházet z Japonska a na jeho optimalizaci bude kromě Gota pracovat i švýcarská firma Geo Technology.

Gordon Murray se chlubí tím, že kombinace Goto, Shell a Mc-Laren-Honda MP4/4 přinesla v roce 1988 dvojici Ayrton Senna a Alain Prost celkem 15 vítězství z celkových 16 závodů – což je dodnes v F1 rekord.

Vozidlo vznikne čistě jako koncept a mělo by být představeno letos v listopadu. Oproti dosavadním provedením by měl jít ještě dál z hlediska snižování hmotnosti konstrukce a aerodynamiky. Už předchozí pokusy se stávající platformou přinesly extrémně nízkou spotřebu paliva pod tři litry paliva, dalším rozvojem má spotřeba ještě klesnout.



Témata: Shell


Nejčtenější

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...
Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.  celý článek

Škoda Yeti.
Soud nařídil VW koupit od zákazníka škodovku s podvodným softwarem

Zemský soud v německém Hildesheimu v úterý nařídil německé automobilce Volkswagen, aby od jednoho německého zákazníka za plnou cenu odkoupila naftový vůz Škoda...  celý článek

Pavel Kadaš, předseda spolku, který muzeum provozuje, pózuje mezi vozy v...
V muzeu ve Velkých Hamrech odpočívají moskviče i prototypy škodovek

Běžné automobily, kterých byly za socialismu plné silnice, i vzácné prototypy, jež se dochovaly do dnešních dnů jen zázrakem. To vše je k vidění v Muzeu...  celý článek

Sraz maluchů
Polský hrdina Maluch odvezl celou rodinu a na střeše ledničku

Na délku jen o málo překonává třímetrovou hranici a vejde se na parkovací místo po jakémkoliv voze s výjimkou dvoumístného Smartu. Na rozdíl od něj však řidič...  celý článek

Shineray XY400
Na jaře dorazí nová Jawa 350 OHC. Základ bude čínský

Po letech spekulací se milovníci motocyklů Jawa dočkají, ještě před startem letošní motorkářské sezony má dorazit nový model. Jawa 350 OHC by měla mít základ...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.