Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konstruktérská esa Formule 1 chystají úsporné městské auto

aktualizováno 
Nebývá zvykem, že se konstruktéři, kteří se proslavili ohromujícími úspěchy ve Formuli 1, sejdou při konstrukci městského auta. Gordon Murray, bývalý konstruktér McLarenu, a Osamu Goto, kdysi motorářská hvězda Hondy, však takový projekt chystají.

Gordon Murray Design T25 | foto: Gordon Murray Design

Gordon Murray poprvé představil svůj neobvyklý projekt městského vozu už v roce 2009 a od té doby na něm průběžně pracuje a vyvíjí i výrobní proces iStream, díky kterému by mělo být možné vyrábět vůz vycházející z jeho konceptu téměř kdekoli a navíc levně. Jako první by se sériovou výrobou vozu vycházejícího z konceptů T25 a T27 měla začít japonská Yamaha.

Fotogalerie

Murray však rozvíjí projekt dál a ve spolupráci s novými partnery chce vytvořit vůz s rekordně nízkou spotřebou. Aby se to podařilo, přibral do projektu japonského konstruktéra motorů Osamu Gota a také petrolejářskou společnost Shell. Osamu Goto, někdejší konstruktér vítězných motorů Honda pro Formuli 1 (v letech 1986 a 1987 s nimi získal pohár konstruktérů Williams, v letech 88 – 91 pak McLaren), se postará o vývoj nové velmi úsporné pohonné jednotky. A Shell má dodat nově vyvinutá maziva, která zajistí co nejnižší jízdní odpory.

Konstrukční základ vozidla, které se nazývá Project M, vychází z dosavadních projektů Gordona Murrayho, půjde tedy opět o malé trojmístné městské vozidlo s motorem vzadu, pohonem zadních kol a skořepinovou konstrukcí karoserie. Project M dostane novou pohonnou jednotku, mělo by jít opět o tříválec, základ tentokrát bude pocházet z Japonska a na jeho optimalizaci bude kromě Gota pracovat i švýcarská firma Geo Technology.

Gordon Murray se chlubí tím, že kombinace Goto, Shell a Mc-Laren-Honda MP4/4 přinesla v roce 1988 dvojici Ayrton Senna a Alain Prost celkem 15 vítězství z celkových 16 závodů – což je dodnes v F1 rekord.

Vozidlo vznikne čistě jako koncept a mělo by být představeno letos v listopadu. Oproti dosavadním provedením by měl jít ještě dál z hlediska snižování hmotnosti konstrukce a aerodynamiky. Už předchozí pokusy se stávající platformou přinesly extrémně nízkou spotřebu paliva pod tři litry paliva, dalším rozvojem má spotřeba ještě klesnout.





Nejčtenější

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda omylem vyzradila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Další z rubriky

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi
Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.