Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z lebky helma a airbagy na břiše, člověk potřebuje vylepšení kvůli nehodám

  14:00aktualizováno  14:00
Auta se stále zdokonalují a vylepšují svoji bezpečnost, ale lidské tělo je stále stejně zranitelné. Evoluce člověka zkrátka nepočítala s automobilismem, který obnáší také nehody. Chirurg a sochařka tedy stvořili Grahama. Bytost schopnou přežít autonehodu, která by pro obyčejného člověka byla smrtelná.

Vypadá jak z hororu, ale Graham je vylepšený tak, aby jeho tělo odolalo následkům těžké autonehody. Kvůli tomu mu třeba chybí krk.

Model takového člověka vytvořila Patricia Piccinini, umělkyně z Melbourne, podle rad chirurga Christiana Kenfielda pro kampaň, kterou australský stát Victoria šíří osvětu o bezpečnosti na silnicích. Na projektu “Poznej Grahama“ se podíleli i experti na analýzu autonehod

Evoluce člověka na autonehody nevybavila, tvůrci tedy museli bezpečnostní prvky pro vylepšené lidské tělo vymyslet sami. Graham má proto mozek uložený v obří lebce, která funguje jako motocyklová helma. Krk mu chybí úplně, nemůže tak utrpět poranění páteře způsobené nejčastěji nárazem auta zezadu, tzv. whiplash.

Graham, figurína vytvořená tak, jak by musel člověk vypadat, aby přežil těžkou autonehodu.
Figurína Grahama je zkontruovaná tak, jak by mohl vypadat člověk, aby bez úhony vyvázl z autonehody.
Graham je vylepšený tak, aby jeho tělo odolalo následkům těžké autonehody. Obří hlava chrání mozek jako helma.

Graham má mnohem silnější žebra, na tváři má silnou vrstvu tuku, která ochrání před poraněními tváře. Tukové váčky na hrudníku mají fungovat jako airbagy a snížit sílu střetu. Kolena umí Graham ohýbat ve všech směrech a má silnou kůži, která je odolná proti menším poraněním.

Graham je jen figurína z laminátu, silikonu a pryskyřic, jen vlasy má opravdové, lidské. Nahlédnout nechá také do svých útrob, aby byla vidět vylepšení, která oproti lidskému tělu dostal. Diváci si tak uvědomí, jak zranitelné je lidské tělo, když na něj působí síly při dopravní nehodě.





Nejčtenější

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.