Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z lebky helma a airbagy na břiše, člověk potřebuje vylepšení kvůli nehodám

  14:00aktualizováno  14:00
Auta se stále zdokonalují a vylepšují svoji bezpečnost, ale lidské tělo je stále stejně zranitelné. Evoluce člověka zkrátka nepočítala s automobilismem, který obnáší také nehody. Chirurg a sochařka tedy stvořili Grahama. Bytost schopnou přežít autonehodu, která by pro obyčejného člověka byla smrtelná.

Vypadá jak z hororu, ale Graham je vylepšený tak, aby jeho tělo odolalo následkům těžké autonehody. Kvůli tomu mu třeba chybí krk.

Model takového člověka vytvořila Patricia Piccinini, umělkyně z Melbourne, podle rad chirurga Christiana Kenfielda pro kampaň, kterou australský stát Victoria šíří osvětu o bezpečnosti na silnicích. Na projektu “Poznej Grahama“ se podíleli i experti na analýzu autonehod

Evoluce člověka na autonehody nevybavila, tvůrci tedy museli bezpečnostní prvky pro vylepšené lidské tělo vymyslet sami. Graham má proto mozek uložený v obří lebce, která funguje jako motocyklová helma. Krk mu chybí úplně, nemůže tak utrpět poranění páteře způsobené nejčastěji nárazem auta zezadu, tzv. whiplash.

Graham, figurína vytvořená tak, jak by musel člověk vypadat, aby přežil těžkou autonehodu.
Figurína Grahama je zkontruovaná tak, jak by mohl vypadat člověk, aby bez úhony vyvázl z autonehody.
Graham je vylepšený tak, aby jeho tělo odolalo následkům těžké autonehody. Obří hlava chrání mozek jako helma.

Graham má mnohem silnější žebra, na tváři má silnou vrstvu tuku, která ochrání před poraněními tváře. Tukové váčky na hrudníku mají fungovat jako airbagy a snížit sílu střetu. Kolena umí Graham ohýbat ve všech směrech a má silnou kůži, která je odolná proti menším poraněním.

Graham je jen figurína z laminátu, silikonu a pryskyřic, jen vlasy má opravdové, lidské. Nahlédnout nechá také do svých útrob, aby byla vidět vylepšení, která oproti lidskému tělu dostal. Diváci si tak uvědomí, jak zranitelné je lidské tělo, když na něj působí síly při dopravní nehodě.





Nejčtenější

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Další z rubriky

Motor 1,0 TSI
Základem pro škody je definitivně tříválec, 1,2 TSI zůstává jen v Yetim

Nejžádanější motory pro fabie a rapidy už zákazníci neobjednají. Od pondělí tohoto týdne (13. března) vypadly z objednávkového systému Škody motory 1,2 TSI....  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
OBRAZEM: Supergalerie krasavic ženevského autosalonu

Ženevský autosalon nabízí kromě přehlídky čtyřkolových novinek, designérských kreací, sporťáků a aut snů také pohled na krásné ženy. První autosalonové dny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.