Škoda Fabia Combi/Roomster Greenline, 2010

Škoda Fabia Combi/Roomster Greenline, 2010 | foto: Škoda auto

Greenline: ekologické škodovky, které umějí samy startovat

  • 245
Přijedete na křižovatku, svítí červená. Vyřadíte, motor se vypne. Sešlápnete spojku a bleskově naskočí. Říká se tomu systém Start-Stop a poprvé v historii ho můžete dostat i ve Škodovkách. Konkrétně v nové generaci Fabie Combi a Roomsteru s označením Greenline.

"Podle našich měření dokáže tenhle systém ušetřit od dvou do čtyř decilitrů benzinu na 100 kilometrů při jízdě po běžných silnicích, a až necelý litr při pojíždění po městě," říká mluvčí automobilky Evžen Krauskopf.

Ve škodováckých ekologických modelech má premiéru i zbrusu nový turbodiesel o obsahu pouhých 1,2 litru a výkonu 55 kilowattů, který známe už ze sesterského Volkswagenu Polo.

Přečtěte si: Jak jezdí VW Polo 1.2 TDi

Škoda Fabia Combi Greenline, 2010

Ekologické vymoženosti

Takzvané ekologické modely Fabia a Roomster Greenline mají kromě nižší spotřeby i jednu výhodu, která vás třeba na první pohled nenapadne: méně zkušeným řidičům se nestane, že by jim motor při rozjezdu chcípl a nemohli nastartovat.

Technických vymožeností, které mají za úkol snížit spotřebu a emise škodlivých látek, je v nových "zelených" škodovkách víc. Kromě zmíněných dvou, motoru se vstřikováním common rail a filtrem pevných částic 1.2 TDI CR DPF a systému Start-Stop, namontovali technici systém rekuperace brzdné energie či doporučení zařazení rychlostního stupně na displeji palubního počítače. Tu poslední pomůcku už ovšem najdete i v obyčejných nových fabiích a roomsterech.

Kromě ekovymožeností mají verze GreenLine ve výbavě například přední mlhovky s funkcí denního svícení, elektronickou stabilizaci podvozku ESP včetně ABS, tempomat, centrální zamykání s dálkovým ovládáním.

Škoda Roomster Greenline, 2010

Vysoká cena, nízká spotřeba

Tohle všechno ovšem není zadarmo, základní cena Fabie Combi GreenLine II 1.2 TDi s pětistupňovou manuální převodovkou je nemalých 366 900 korun, Roomster GreenLine s tímtéž motorem začíná na částce 390 900 Kč.

Částky se zdají být na první pohled nesmyslně vysoké (tyto modely s moderním benzinovým motorem 1.2 TSI stojí o 100 tisíc korun méně), ale při bližším nahlédnutí do ceníku zjistíme, že kdo chce v kombíkové fabii nebo roomsteru naftový motor, o moc levněji ho nepořídí.

S jediným dieselovým agregátem v nabídce, 1.6 TDi 66 kW, (spotřeba 4,2 l/100 km) stojí kombíková fabia 361 tisíc korun, roomster 381 tisíc (spotřeba 4,7 litru). Ekoverze by tedy měly být o 0,8 litru u fabie, resp. 0,6 litru u roomsteru spořivější při minimálním cenovém rozdílu.

Tříválec 1.2 TDI má totiž podle výrobce ve fabii jezdit za 3,4 l/100 km (emise CO2 89 g/km), roomster 4,2 l/100 km (CO2 109 g/km). Nižší jsou také hodnoty ostatních vypouštěných škodlivin; nový motor plní emisní limity normy EU 5, která je v kategorii naftových motorů přísnější hlavně u oxidů dusíku a pevných částic.

Dalším moderním prvkem je využití takzvané rekuperace brzdné energie - při brzdění se nabíjí akumulátor vozu. Hospodárnosti při jízdě pomáhá i snížení podvozku a jeho aerodynamické zakrytí a také použití pneumatik s nízkým valivým odporem.

Ekologické fabie si zájemci budou moci objednávat u dealerů Škodovky od 1. června.