Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Digitální nebezpečí: auta s připojením k internetu lze odemknout na dálku

aktualizováno 
BMW přiznává, že 2,2 milionu automobilů vybavených systémem ConnectedDrive mohou hackeři s mobilním telefonem odemknout bez vědomí majitele. Digitální vloupání trvá pár minut a nezanechá žádné stopy.
Auta se mohou stát snadným cílem hackerů. Do moderních vozů se totiž stále častěji dostává internetové připojení.

Auta se mohou stát snadným cílem hackerů. Do moderních vozů se totiž stále častěji dostává internetové připojení. | foto: Reuters

Propojování aut a multimediální elektroniky zní jako lákavý výdobytek 21. století. Jenže každý software v sobě skrývá bezpečnostní rizika a když je vůz propojen s okolním světem pomocí vestavěného přijímače bezdrátového internetu, nebezpečí se násobí. Nejnovější zprávy dokládají, že to není jen teoretická hrozba: komunikační technologie opravdu umožňují vniknutí do vozu!

Na tento problém upozornil v Evropě v souvislosti s automobilkou BMW německý autoklub ADAC. Sám výrobce aut přiznává, že odemknutí vozu na dálku bez pomoci klíče je opravdu možné. Týká se 2,2 milionu vozů značek BMW, Mini a Rolls-Royce vyrobených od roku 2010, jejichž majitelé si objednali systém ConnectedDrive. Tato chytrá komunikační technologie propojuje multimediální systém vozu s internetem, a to je právě kámen úrazu.

Bezpečnostní díra se dá naštěstí odstranit na dálku. Automobilka pomocí mobilní sítě aktualizuje software ve vozech, kterých se nebezpečí týká. Problém je tedy vyřešen, ale jen pro tuto chvíli. Jak už dobře víme ze světa počítačů, souboj hackerů a odborníků na softwarové zabezpečení je nekonečný, neustále se objevují nové skuliny, které dávají příležitost ke kybernetické kriminalitě.

V USA se už mezitím z digitálního zabezpečení automobilů stává velké téma. Senátor Ed Markey začátkem února přednesl zprávu, která vzbuzuje obavy. Ze šestnácti dotázaných automobilek dokázaly jen dvě vysvětlit, že umí v reálném čase čelit kybernetickému útoku. Naopak šest z nich poskytlo jen vágní odpovědi a dalších šest se dokonce odmítlo k problematice vyjádřit.

Přitom téměř všechna nová auta, která se prodají v USA, mají na palubě technologie, které by mohli hackeři zneužít. Ti čestnější z nich v televizi předvedli, že po nabourání do systému OnStar v Chevroletu Impala dokáží auto proti vůli řidiče zabrzdit, nebo naopak znemožnit řidiči brzdění.

Stejného efektu hackeři už před dvěma lety dosáhli také u Fordu Escape a Toyoty Prius. Experti volají po užší spolupráci automobilek a softwarových společností, které mají v těchto záležitostech násobně větší zkušenosti, senátor Markey pak požaduje stanovení jasných a přísných pravidel. V ohrožení totiž není jen bezpečnost automobilů, ale i osobní data jejich uživatelů, která se při synchronizaci odesílají na servery automobilek. Zdá se, že jedinou jistotou je pořízení takového auta, které nemá žádné moderní komunikační technologie. Otázkou ale je, jak dlouho tyto „nekomunikující“ vozy vydrží v prodeji.

Autoři:




Nejčtenější

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest, Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.