Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Digitální nebezpečí: auta s připojením k internetu lze odemknout na dálku

aktualizováno 
BMW přiznává, že 2,2 milionu automobilů vybavených systémem ConnectedDrive mohou hackeři s mobilním telefonem odemknout bez vědomí majitele. Digitální vloupání trvá pár minut a nezanechá žádné stopy.
Auta se mohou stát snadným cílem hackerů. Do moderních vozů se totiž stále častěji dostává internetové připojení.

Auta se mohou stát snadným cílem hackerů. Do moderních vozů se totiž stále častěji dostává internetové připojení. | foto: Reuters

Propojování aut a multimediální elektroniky zní jako lákavý výdobytek 21. století. Jenže každý software v sobě skrývá bezpečnostní rizika a když je vůz propojen s okolním světem pomocí vestavěného přijímače bezdrátového internetu, nebezpečí se násobí. Nejnovější zprávy dokládají, že to není jen teoretická hrozba: komunikační technologie opravdu umožňují vniknutí do vozu!

Na tento problém upozornil v Evropě v souvislosti s automobilkou BMW německý autoklub ADAC. Sám výrobce aut přiznává, že odemknutí vozu na dálku bez pomoci klíče je opravdu možné. Týká se 2,2 milionu vozů značek BMW, Mini a Rolls-Royce vyrobených od roku 2010, jejichž majitelé si objednali systém ConnectedDrive. Tato chytrá komunikační technologie propojuje multimediální systém vozu s internetem, a to je právě kámen úrazu.

Bezpečnostní díra se dá naštěstí odstranit na dálku. Automobilka pomocí mobilní sítě aktualizuje software ve vozech, kterých se nebezpečí týká. Problém je tedy vyřešen, ale jen pro tuto chvíli. Jak už dobře víme ze světa počítačů, souboj hackerů a odborníků na softwarové zabezpečení je nekonečný, neustále se objevují nové skuliny, které dávají příležitost ke kybernetické kriminalitě.

V USA se už mezitím z digitálního zabezpečení automobilů stává velké téma. Senátor Ed Markey začátkem února přednesl zprávu, která vzbuzuje obavy. Ze šestnácti dotázaných automobilek dokázaly jen dvě vysvětlit, že umí v reálném čase čelit kybernetickému útoku. Naopak šest z nich poskytlo jen vágní odpovědi a dalších šest se dokonce odmítlo k problematice vyjádřit.

Přitom téměř všechna nová auta, která se prodají v USA, mají na palubě technologie, které by mohli hackeři zneužít. Ti čestnější z nich v televizi předvedli, že po nabourání do systému OnStar v Chevroletu Impala dokáží auto proti vůli řidiče zabrzdit, nebo naopak znemožnit řidiči brzdění.

Stejného efektu hackeři už před dvěma lety dosáhli také u Fordu Escape a Toyoty Prius. Experti volají po užší spolupráci automobilek a softwarových společností, které mají v těchto záležitostech násobně větší zkušenosti, senátor Markey pak požaduje stanovení jasných a přísných pravidel. V ohrožení totiž není jen bezpečnost automobilů, ale i osobní data jejich uživatelů, která se při synchronizaci odesílají na servery automobilek. Zdá se, že jedinou jistotou je pořízení takového auta, které nemá žádné moderní komunikační technologie. Otázkou ale je, jak dlouho tyto „nekomunikující“ vozy vydrží v prodeji.

Autoři:




Nejčtenější

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Další z rubriky

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Opel Astra Combi  1,4  / 74 kW
Opel Astra Combi 1,4 / 74 kW

r.v. 2015, naj. 39 687 km, benzín
279 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.