Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hadrolet žije. Vzniká nový model velorexu

  12:00aktualizováno  12:00
Na pět desítek vozítek velorex se o víkendu prohánělo po Blansku. Majitelé takzvaných hadroletů se přijeli se svými miláčky pochlubit již po patnácté.

Nevím, jestli dojedu, ale jde přece o výlet | foto: Radek Miča

Kromě obhlížení jednotlivých kousků a debatování nad nimi měli účastníci možnost potkat i jednoho z nejpovolanějších velorexových fandů. Do Blanska totiž dorazil Mojmír Stránský z České Třebové, který spolu se svým bratrem Františkem v roce 1942 proslulou tříkolku vynalezl.

"Na automobil tehdy běžný člověk neměl peníze, motorka zase byla nestabilní, hledali jsme proto co nejlevnější a nejlehčí stroj, v němž by na člověka nepršelo,“ popisuje začátky dvaaosmdesátiletý muž.

"Dali jsme si za úkol, že vůz nesmí být těžší než sto kilo, používali jsme proto bicyklové a motocyklové součástky, plátěnou střechu jako u letadel. No a vozidlo bylo na světě,“ vysvětluje Mojmír Stránský.

Nadšený konstruktér a vynálezce celé řady dalších novinek, například ručního ovládání automobilu pro invalidy, ale nepolevuje ani nyní. Připravený má nový prototyp hadroletu, zvýšenou a pohodlnější verzi.

"Problémy budou jen s čínskou konkurencí, plánuji se proto s Číňany předem domluvit a vyrábět s nimi, jen tak nás nepoloží,“ dodává.

Mezi nejvíc obdivovaná autíčka patřil o víkendu model Jiřího Řezníka z roku 1954. "V sedmnácti jsem jezdil na motorce, vadilo mně ale, že na ní člověk zmokne. Auto jsem si pořídit nemohl, tak jsem si koupil velorex,“ popisuje začátky jednatřicetiletý Řezník.

Na svůj stroj nedá ani dnes dopustit. Ale dodává, že koho nebaví řešit technické problémy a v garáži při opravách a vysprávkách trávit několik hodin týdně, pro toho trojkolky s motorem nejsou.

"Mnohdy sice člověk neví, jestli s velorexem dojede tam, kam plánuje, vše ale hodně závisí na přípravě. Osobně jsem ale neměl problém s velorexem zásobovat celou hospodu a vozit v autě i osm bas piv najednou,“ brání tříkolky.

"Teď jsme se zase vrátili z expedice Dolomity 2006, kdy jsme za týden ujeli dva tisíce kilometrů a zdolali třeba i druhý nejvyšší italský průsmyk v nadmořské výšce skoro tři tisíce metrů,“ vychvaluje velorex Řezník.

"Ať s ním jedete kamkoliv, není to pouhá jízda, vždy je to výlet. Můžete sundat střechu, nikam se moc nespěchá, máte čas se kochat okolím,“ dodává.

Autoři: ,




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.