Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HAKAR 1200 je jediný na světě

aktualizováno 
- Je jediným automobilem svého druhu na světě a za jeho jménem HAKAR se skrývá, kde a čím přičiněním se narodil: Hradec Králové a Rieger. Bylo to roku 1949, kdy Alois Rieger se synem Vojtěchem týmž, který se později stal jako spolujezdec Vladimíra Hubáčka legendou československých rallye - začali stavět závodní vůz, s nímž pak v rychlostních závodech dosáhli řady cenných výsledků. V roce 1958 HAKAR na závodních tratích skončil a pro příští dlouhá léta se dostal coby rarita v rukách nejobyčejnějších jezdců do běžného silničního provozu.
Dnes ho vlastní Plzeňan František Čečil jako veterána nejen pro radost, ale také pro výstavy, přehlídky, a hlavně pro veteránské závody. Dojel s ním i pro druhé místo v okruhovém mistrovství Evropy historických závodních automobilů. "HAKAR 1200 vznikl tak, jak se tehdy závodní auta rodila. Za vzor posloužila Riegrovým úspěšná Simca Gordini, na aerodynamice dvousedadlové otevřené hliníkové karoserie se podílela známá karosářská firma Sodomka. Podvozek je z Fiatu 1100 z roku 1939 ovšem přeříznutý v polovině a svařený do V pod úhlem jedenácti stupňů, aby se dostalo co nejníž těžiště. K pohonu po roce experimentování s agregátem Fiat posloužil upravený, tehdy obvyklý 1,2litrový škodovácký motor, jaký jezdíval i ve velmi rozšířených sedanech, v závodním speciálu byla také experimentální škodovácká patnáctistovka," nejstručněji představuje raritu František Čečil. Ten vůz získal v roce 1991 výměnou za historický řemenový motocykl NSU. "HAKAR byl ve velmi zbídačeném stavu," doplňuje František Čečil. "Mezi Vojtěchem Riegrem a mnou ho totiž mělo deset až patnáct majitelů, kteří s ním na silnicích dílem cestovali a dílem řádili. Z hliníkové karoserie dokonce kdosi vystříhal celé díly. Renovace trvala do roku 1995." Zájem budí HAKAR 1200 všude, kam přijede, ale zvláště v cizině, kde v něm znalci jeho kmotru Simcu Gordini nepřehlédnou. Jakou má cenu? "Pro mě to je rodinný šperk, který není na prodej," odpovídá František Čečil, padesátiletý otec dvou dcer. Obě mají k automobilové historii vřelý vztah a nic nenasvědčuje, že by skvost někdy chtěly měnit za předmět využitelnější hodnoty. "Ale kdybych měl přece jen o ceně spekulovat, tak bych asi vycházel ze známého Aera Minor Le Mans," pokračuje František Čečil. "Z dvou desítek vyrobených kusů se jich zachovalo asi pět a ze tří, které jsou v originálním stavu, byl jeden na prodej - za půldruhého milionu korun. HAKAR 1200, který byl a je jediný, by musel stát nejméně tolik."

Technické údaje

Motor Škoda
Obsah 1221 cm 3, 2 karburátory
Vačka 260 stupňů
Převodovka 4 rychlostní Škoda
Podvozek základ Fiat 1100 z roku 1939
Kola patnáctipalcová
Hmotnost 585 kg
Max. rychlost. 160 km/hod
Spotřeba kolem 15 l/100 km

František Čečil a HAKAR 1200 v závodě mistrovství Evropy historických vozů do vrchu ve francouzském Le Mont Dore.

HAKAR 1200 v roce 1955 se svým tvůrcem Vojtěchem Riegrem v závodě Ecce Homo ve Šternberku.

Autor:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.