Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Haló, tady nehoda

  1:29aktualizováno  1:29
V Česku se už testuje zařízení, které umí samo nahlásit dopravní nehodu. Dalším krokem k bezpečnějším silnicím má být systém automatického tísňového volání eCall. Na našem území by měl fungovat do tří let.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: HZS Zlínského kraje

Ten by měl výrazně usnadnit komunikaci mezi havarovaným vozidlem a záchranáři.

Pomocí palubní jednotky, která bude zabudována ve všech vozidlech vyráběných od roku 2010, se dokáže automobil při nehodě sám spojit s tísňovou linkou a informovat ji o problémech.

"Operátorovi se na obrazovce ukáže text, zprávu tak dostane i tehdy, když nebude posádka auta schopná se ozvat sama,“ popisuje Martin Pichl, který má na ministerstvu dopravy eCall na starosti.

Cena jednotky zatím není jasná, podle různých odhadů by mohla začínat zhruba na deseti tisících korunách.

Díky tomu, že zařízení v autě bude komunikovat se satelitní navigací, zjistí záchranáři ihned i přesnou polohu vozidla.

"To může velmi urychlit náš zásah. Navíc zjistíme také typ vozidla či rozsah poškození,“ pochvaluje si novinku mluvčí ředitelství Hasičského záchranného sboru Petr Kopáček.

Kromě těchto údajů může být eCall schopný informovat také o směru jízdy auta, jeho registrační značce či z počtu zapnutých pásů odvodit počet cestujících.

Volání bude zdarma
Spojení se záchranáři přitom proběhne přes klasickou tísňovou linku 112, satelit bude využitý pouze k určení polohy.

"Z toho plyne, že volání bude stejně jako všechny tísňové hovory bezplatné,“ doplnil Kopáček.

Volání bude moci vyvolat v případě méně závažné události i sám řidič, který může například díky tísňovému tlačítku upozornit na jinou nehodu.

Pokud to bude nutné, může se naopak operátor spojit s jednotkou umístěnou v autě.

Aby eCall v Česku bezchybně fungoval, musí být upraveny centra tísňového volání tak, aby mohla přijímat hlášení o nehodě nejen po telefonní lince, ale také jako text.

"Zatím nelze přesně říct, kolik bude úprava center stát,“ řekl Kopáček.

Podle jedné ze studií Evropské unie by modernizace každého centra měla přijít na 50 tisíc eur (asi 1,4 milionu korun). V Česku je takových center čtrnáct - každý kraj má svoje.

Komunikace mezi zařízením a tísňovou linkou se už v současnosti v Česku testuje.

"Především se zkouší, jakým způsobem budou zobrazovány informace odesílané jednotkou,“ přiblížil testy technický architekt řešení Vladimír Velechovský ze společnosti Telefónica O2.

Podle jízdního řádu, který Evropská komise připravila pro zavádění eCallu, by už od příštího roku měly probíhat také testy v terénu. Při nich by se už jednotky nasadily přímo do aut a zkoušelo by se jejich chování v terénu, včetně případné simulace zásahu.

Vzhledem k tomu, že Česko je při zavádění této služby poměrně aktivní, uvažuje se i o tom, že by se mohlo testovat i na jeho území.

Zařízení by do budoucna nemuseli využívat pouze záchranáři. Pokud jej začnou majitelům starších automobilů nabízet soukromé firmy, je pravděpodobné, že do balíčku přidají i další služby.

Například v případě odcizení auta by jednotka mohla určit jeho polohu, řidič by si stisknutím jiného tlačítka mohl přivolat asistenční službu nebo využít zařízení jako navigaci





Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.