Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: HZS Zlínského kraje

Haló, tady nehoda

  • 5
V Česku se už testuje zařízení, které umí samo nahlásit dopravní nehodu. Dalším krokem k bezpečnějším silnicím má být systém automatického tísňového volání eCall. Na našem území by měl fungovat do tří let.

Ten by měl výrazně usnadnit komunikaci mezi havarovaným vozidlem a záchranáři.

Pomocí palubní jednotky, která bude zabudována ve všech vozidlech vyráběných od roku 2010, se dokáže automobil při nehodě sám spojit s tísňovou linkou a informovat ji o problémech.

"Operátorovi se na obrazovce ukáže text, zprávu tak dostane i tehdy, když nebude posádka auta schopná se ozvat sama,“ popisuje Martin Pichl, který má na ministerstvu dopravy eCall na starosti.

Cena jednotky zatím není jasná, podle různých odhadů by mohla začínat zhruba na deseti tisících korunách.

Díky tomu, že zařízení v autě bude komunikovat se satelitní navigací, zjistí záchranáři ihned i přesnou polohu vozidla.

"To může velmi urychlit náš zásah. Navíc zjistíme také typ vozidla či rozsah poškození,“ pochvaluje si novinku mluvčí ředitelství Hasičského záchranného sboru Petr Kopáček.

Kromě těchto údajů může být eCall schopný informovat také o směru jízdy auta, jeho registrační značce či z počtu zapnutých pásů odvodit počet cestujících.

Volání bude zdarma
Spojení se záchranáři přitom proběhne přes klasickou tísňovou linku 112, satelit bude využitý pouze k určení polohy.

"Z toho plyne, že volání bude stejně jako všechny tísňové hovory bezplatné,“ doplnil Kopáček.

Volání bude moci vyvolat v případě méně závažné události i sám řidič, který může například díky tísňovému tlačítku upozornit na jinou nehodu.

Pokud to bude nutné, může se naopak operátor spojit s jednotkou umístěnou v autě.

Aby eCall v Česku bezchybně fungoval, musí být upraveny centra tísňového volání tak, aby mohla přijímat hlášení o nehodě nejen po telefonní lince, ale také jako text.

"Zatím nelze přesně říct, kolik bude úprava center stát,“ řekl Kopáček.

Podle jedné ze studií Evropské unie by modernizace každého centra měla přijít na 50 tisíc eur (asi 1,4 milionu korun). V Česku je takových center čtrnáct - každý kraj má svoje.

Komunikace mezi zařízením a tísňovou linkou se už v současnosti v Česku testuje.

"Především se zkouší, jakým způsobem budou zobrazovány informace odesílané jednotkou,“ přiblížil testy technický architekt řešení Vladimír Velechovský ze společnosti Telefónica O2.

Podle jízdního řádu, který Evropská komise připravila pro zavádění eCallu, by už od příštího roku měly probíhat také testy v terénu. Při nich by se už jednotky nasadily přímo do aut a zkoušelo by se jejich chování v terénu, včetně případné simulace zásahu.

Vzhledem k tomu, že Česko je při zavádění této služby poměrně aktivní, uvažuje se i o tom, že by se mohlo testovat i na jeho území.

Zařízení by do budoucna nemuseli využívat pouze záchranáři. Pokud jej začnou majitelům starších automobilů nabízet soukromé firmy, je pravděpodobné, že do balíčku přidají i další služby.

Například v případě odcizení auta by jednotka mohla určit jeho polohu, řidič by si stisknutím jiného tlačítka mohl přivolat asistenční službu nebo využít zařízení jako navigaci