Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto pro handicapovaná dvojčata dostane unikátní sedačky

aktualizováno 
Pro Veroniku a Terezu, kterým iDNES.cz ve spolupráci s Kontem Bariéry a Nadací Agrofert pomáhá sehnat peníze na nové auto a jeho úpravu, je dopravní prostředek mnohem důležitějším parťákem než pro zdravé lidi. Dvojčata z České Třebové se bez auta nedostanou k lékaři ani do školy.

Jako mnozí handicapovaní se ani dvacetiletá děvčata neobejdou bez vozu na míru. Znamená to, že jejich rodiče nové auto z běžné sériové produkce nejdříve koupí a to pak rovnou zamíří ke speciálnímu úpravci. Ten vůz přestaví tak, aby vyhovoval postižení.

Fotogalerie

„Náš dosluhující Volkswagen Transporter už nám nestačí. Holky do něj najíždějí po plošině přes páté dveře. Ale jak vyrostly, mají málo místa nad hlavou. A navíc váží 55 kilogramů a já sama už vozík s holkami nahoru do auta po plošině nevytlačím,“ říká matka postižených děvčat Jitka Fajtová. Nebezpečné už je také vyjíždění z auta, kdy hrozí, že se vozík převrátí.

Jejich volkswagen je osm let starý, není v dobrém technickém stavu a opravy jsou stále nákladnější. Přestavět ho by se už nevyplatilo a vzhledem k předchozím úpravám by to ani nebylo možné. Rodina prostě potřebuje nové auto. Zvolí ale jinou možnost než plošinu, po které handicapovaní do auta najedou na vozíku a zůstanou v něm po jeho zafixování k podlaze sedět.

Sedadla vyjedou z auta ven a klesnou na úroveň vozíku. Ovládají se dálkovým...

Sedadla vyjedou z auta ven a klesnou na úroveň vozíku. Ovládají se dálkovým ovladačem, o jejich pohyb se stará elektrický pohon.

„Rozhodli jsme se pro otočná sedadla, která vyjedou z auta ven a klesnou na úroveň vozíku. Holkám pomůžeme z vozíku přesednout a i se sedadlem vjedou do auta,“ popisuje Jitka Fajtlová. Sedadla se ovládají dálkovým ovladačem, o jejich pohyb se stará elektrický pohon.

Vánoční sbírka pro Verunku a Terezku

Rodina Verunky a Terezky potřebuje speciální auto. Investuje do něj své úspory a peníze z prodeje starého auta, přispěje i úřad práce.

Rodině můžete přispět i vy na číslo účtu Konta Bariéry: 17 111444/5500 Variabilní symbol: 151515

Platební brána Konta Bariéry
Transparentní účet Konta Bariéry

Jedno speciální sedadlo bude na místě spolujezdce, druhé za ním. „Taková úprava auta přijde na necelých tři sta tisíc korun,“ říká Kristýna Myslivcová ze společnosti API CZ, která se o přestavbu vozu pro postižená dvojčata postará.

Jaké auto nakonec Fajtovi pro své dcery a pro účely své celé rodiny zvolí, zatím není úplně jasné. Pokud se jim podaří sehnat dost peněz, sáhnou opět po velkém volkswagenu. Jelikož mají kromě dvojčat i mladšího syna, menší auto nestačí. Otočná sedadla zaberou o něco více místa než běžné sedačky a kromě toho musí počítat i s prostorem pro dva vozíky. Na syna zbude místo ve třetí řadě sedadel.

Fajtovi nyní počítají, jak auto s cenou blížící se milionu korun zaplatí. Handicapovaní získávají v Česku na nákup vozu příspěvek od státu ve výši až 200 tisíc korun. Mohou jej však čerpat jen jednou za deset let. Fajtovi mají od úřadu práce, který příspěvky na auto a jeho úpravu schvaluje, slíbeno, že dostanou pro své postižené dcery příspěvek ve výši 400 tisíc. K tomu přidají něco ze svého a také peníze, které vyberou prostřednictvím sbírky iDNES.cz.

Jako všichni handicapovaní dostanou od státu nazpět DPH z ceny auta do výše 100 tisíc korun. Nákladnou úpravu auta uhradí z dalšího státního příspěvku, který pokryje 90 procent nákladů z plánovaných téměř 300 tisíc korun. Na chybějící sumu použijí peníze se společné sbírky iDNES.cz, Konta Bariéry a Nadace Agrofert.

Autoři:




Nejčtenější

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Další z rubriky

Elektrická dodávka StreetScooter od Deutsche Post
Zkusili jsme německou poštovní dodávku. Elektromobil, který dává smysl

Boxberg (Od zpravodaje iDNES.cz) Taková auta se dnes vlastně ani nevyrábějí. Jednoduchá, účelná, postavená přesně k tomu, pro co mají být určena. Vlastně není divu, že se německá pošta...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.