Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hans Demant: Vodíkové auto koupíte za pár let

aktualizováno 
-
Byť se zdá, že benzinové a naftové motory zdaleka neřekly ve svém vývoji poslední slovo, prosazují se poslední dobou čím dál silněji alternativní pohony. "Netajíme se s tím, že v roce 2004 chceme prodávat auto s palivovými články, které přesvědčí zákazníky k jeho koupi," říká Hans Demant, jenž zodpovídá za projekty alternativních aut značky Opel.

Můžete stručně popsat elektromobil, který získává energii z palivových článků?

Nejdůležitější částí jsou právě palivové články. Jde o systém, který chemickou cestou přeměňuje vodík v elektrickou energii a vodu. Nedochází při tom k žádnému spalování. Poslední dobou jsme řešili především získávání vodíku. Ten už je dnes možné bezpečně natankovat a vozit v nádrži auta, takže nemusíme jako dříve přemýšlet o čerpání jiné látky, jako byl metanol, ze kterého se vodík teprve v autě získával.

Kdy v prodeji převáží auta s alternativními pohony nad klasikou se spalovacími motory?

V roce 2200. Ale už v dohledné době - během několika málo let - může podíl palivových článků v celkovém počtu prodaných aut dosahovat deseti až patnácti procent. Ze hry však nelze vyloučit ani druhou generaci vylepšených benzinových motorů.

Jakou budoucnost před sebou mají benzinové motory?

Myslím, že ještě uvidíme hodně motorů s přímým vstřikováním paliva.

Je Opel Zafira s palivovými články, představený na ženevském autosalonu, nejnovější z vyvinutých verzí?

Vůz jsme nepřipravili jen pro výstavu. Je to významný konkrétní krok, který jsme udělali ve vývoji zmíněné technologie. Zkrátka - vývoj palivových článků se velmi zrychluje.

Nezaostává za vývojem alternativních pohonů příprava čerpacích stanic, servisů a podobně?

Nikdo, koho se záležitost týká, nespí. Například technologie pro tankování bude bezpochyby včas hotová.

Jste přesvědčen o tom, že palivové články jsou nejlepším řešením, které v budoucnu nahradí spalovací motory?

Ano, během posledních let jsme vyzkoušeli všemožné formy alternativních pohonů a právě palivové články vyšly nejlépe. Je to nejlepší cesta pro výrobu elektrické energie přímo ve vozidle.

Nabídne vodíkové auto hned ve svých začátcích svému uživateli stejný komfort, jaký poskytují současné vozy například v dojezdu na jednu naplněnou nádrž?

To nebude problém. Už teď řešíme takové uskladnění paliva, které umožní stejný dojezd jako u auta s benzinovým motorem. Kvalita pohonné jednotky by také neměla být špatná - jde přece o dávno známý elektromotor. A co se jízdního pohodlí týká, soudím, že bude velmi příjemné, neboť zmíněné motory nabízejí obrovský zátah ihned po sešlápnutí plynového pedálu. Otázkou samozřejmě zůstává, jak novou technologii přijmou zákazníci. Určitě ale budeme dlouho nabízet také auta se spalovacími motory. Umím si představit rychlý nástup vodíku tam, kde si to vynutí zákony, třeba ve velkých městech. Například v Tokiu už nyní Toyota dobře prodává auto s hybridním motorem (kombinace elektromotoru a benzinového motoru, pozn. redakce), o kterém se ví, že není právě nejlepší. Ale v Tokiu je dnes důležité, zda auto produkuje emise, nebo ne. Já osobně ve snižování emisí aut vidím jednu z největších výzev v historii automobilismu.

Nebudou mít lidé z nových vodíkových technologií strach?

Všechno je otázka kvality. Když ukážeme, že jde o spolehlivý pohon... Podle mého názoru nebude dlouho trvat, než si lidé na novinku zvyknou. Určitě to ale nebude skokem, při kterém by se ze dne na den přestala prodávat auta na benzin.

Ve výrobě automobilů stále častěji nahrazují ocel jiné materiály. Jakou budoucnost má například hliník nebo křemík?

Ocel zdaleka ještě není na konci své kariéry. V blízké budoucnosti si umím představit auto s ocelovou karoserií, ale ostatní části, jako jsou blatníky, dveře a kapoty, budou stále častěji hliníkové. Výrobci budou nadále volit materiály s ohledem na využití příslušného dílu a jednoznačným cílem přitom bude další snižování hmotnosti automobilu.

Autor:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.