Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hogo fogo motorkaření: Harley Electra Glide má rádio i tempomat

aktualizováno 
Na okenní parapet bubnují kapky deště, den jako "stvořený" pro výlet na motorce. Když je to ale rolls mezi motorkami, Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited, slejvák mě nerozhází. Když se rozjedu, déšť mi nevadí. Můžu si k tomu pustit rádio a jet na tempomat.

Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited | foto: Harley-Davidson

Mohutná kapotáž s vysokým plexisklem, padací rámy vyplněné kryty nohou skrývajícími vodní chladiče a klapky na odvod tepla, vyhřívané rukojeti, obří plotny na místo stupaček a luxusní křeslo, možná pohodlnější, než mám doma v obýváku. Myslím, že nikdo jiný mne před nepřízní počasí nedokáže ochránit lépe. Je skoro až škoda s touhle nádherou vyjíždět do deště. Na druhou stranu lepší dvoukolový stroj na křižování Česka, když se po cestách valí potoky vody, asi nenajdete.

Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited

Může se hodit

Také se chcete prohánět na motorce a hledáte svůj vysněný stroj? Vyberte si ze široké nabídky na Automodul.cz.

Rustikálnost harleyů je minulostí. Dominantou palubní desky je u electra glide displej s úhlopříčkou 6,5 palce. Ten slouží ke kompletní komunikaci s motorkou. Využívá k tomu systém s názvem „Boom! Box“. Ten poskytuje jezdci rychlé a intuitivní ovládání. Při jízdě na motorce to asi ani jinak nejde. Jeho součástí je například navigace, možnost propojení s interkomem a vysílačkou nebo propojení s mobilním telefonem pomocí technologie Bluetooth. Při dalším průzkumu narážím například na obrazovku s údaji o okolní teplotě nebo tlaku oleje v motoru. Později se však omezím na prosté ovládání rádia. Mimochodem čtveřice reproduktorů Harman-Kardon poskytuje slušný hudební výkon, takže i za jízdy v uzavřené přilbě si dopřávám kvalitní hudební produkci.

Nad displejem v horní části palubní desky jsou klasické analogové budíky s integrovanými kontrolkami. Zleva je tu palivoměr, tachometr s displejem zobrazujícím celkovou a dílčí ujetou vzdálenost a zařazený rychlostní stupeň, dále otáčkoměr a zcela vpravo ukazatel napětí. V pravé části palubní desky je skryta schránka pro připojení USB zařízení. 

Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited

Mezi ovladači na řídítkách je kromě standardních funkcí jako blinkry, klakson, startér a přepínání světel ještě les dalších páček a přepínačů sloužících k ovládání tempomatu, ladění rádia, kontroly hlasitosti audia nebo ovládání komunikačních systémů. Na konci levého řidítka je kolečko pro nastavení intenzity výhřevu rukojetí. Výhřev sedel je možno doobjednat. Motorka samozřejmě poskytuje kabelové připojení interkomu sloužícího ke komunikaci mezi řidičem a spolujezdcem, ale také například jako hands free pro telefon, vysílačku nebo hlasovou kontrolu systému a připojených zařízení. 

K tomu je samozřejmě zapotřebí odpovídajícím způsobem vybavená přilba. Výhodou kabelového propojení je, že se zařízení v přilbě nikdy nevybije. Trojice předních světel je vybavená LEDkami, pásem z diod je doplněné i koncové světlo lemující horní kufr, který se zde nazývá „Tour-pack“ a je mimo jiné vybaven například i zásuvkou na 12 voltů. Víko horního kufru je osazeno chromovaným nosičem a spolu s dvojicí bočních kufrů poskytuje Electra Glide více než velkorysý prostor pro zavazadla. 

Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited

Se zatajeným dechem se dotýkám tlačítka startéru a dvě kladiva pode mnou se dávají do pohybu. Ten pocit se nikdy neomrzí. Z chromovaných koncovek výfuku se rozezní typický burácivý zvuk, na intenzitě mu rozhodně neubralo nic z úprav, kterými motor letošního modelu prošel. Patrně nejrevolučnější změnou je zcela nové kapalinové chlazení. Hlavním chladícím médiem i nadále zůstává vzduch a olej. Konstruktéři však přišli na to, že při použití přídavného vodního chlazení je možné navýšit kompresi a tím celkově posílit výkon motoru. Důvěrně známý dvouválec Twin Cam 103 se stále stejným objemem 1 690 kubických centimetrů tak aktuálně poskytuje 87 koní při 5 010 otáčkách za minutu.

Slavnost harleyů v Praze

Pokud máte chuť, náladu a trochu času, můžete si tuhle testovanou krásku i spoustu dalších nádherných mašin z továrny v Milwaukee prohlédnout a třeba i vyzkoušet na akci s všeříkajícím názvem Prague Harley Days, která se koná o víkendu 29. - 30.8. 2014 v areálu pražského výstaviště. A nemusíte přijet jenom na harleyi, můžete dorazit třeba na skútru nebo klidně i tramvají. Akce je určena všem příznivcům jedné stopy bez ohledu na značky.

Protáčím plyn a motor si brutálně zaburácí. Navzdory tomu, že na helmu stále bubnuje poměrně intenzivní déšť už patrně neexistuje nic, co by dokázalo zmařit vyjížďku. Tělem příjemně prostupují vibrace a postupně vrůstám do mašiny. Sklápím stojan a poprvé si na zlomek vteřiny říkám, jestli jsem s výběrem motorky nepřestřelil. Moje nohy právě drží motorku, která váží 400 kilo a silnice je pokryta souvislou vrstvou vody. Nečekaně snadno mačkám kapalinovou spojku a řadím jedničku. To se neobejde bez typického kovového zaklapnutí. Další kvalty už tak hlasité nejsou. 

Na prvních metrech jsou definitivně rozprášeny obavy. Bezprostředně po rozjezdu odhazuje plnotučný harley minimálně sto kilo. I při pomalém manévrování na parkovišti se motorka pohybuje s obdivuhodnou lehkostí a jistotou. Skoro to vypadá, že tuší můj respekt a dává na srozuměnou, že problémy nebudou. Pohodlně se usazuji do bohatě polstrovaného sedla a oddávám se jízdě. Muziku alespoň zatím nepouštím. Stále vychutnávám sytý zvuk, který motor produkuje zejména v nižších otáčkách. Poskytuje-li glide řidiči pohodlí, pak spolujezdec je zcela rozmazlován. Do svého sedla doslova zapadne. Ruce položí na polstrované opěrky, nohy ať směřují kamkoliv, vždy najdou rozměrnou stupačku. Po připojení na interkom si může do sluchátek pustit oblíbenou melodii a jízdu si maximálně užít.

Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited

Při průjezdu Jižní spojkou v poměrně hustém provozu mi výhled komplikují kapky vody na hledí přilby. Dívat se na silnici před sebou přes dvě mokrá plexi není nic moc. Otevírám proto přilbu a zjišťuji, že sklo není potřeba. Díky rozměrnému štítu a promyšlené aerodynamice mi do obličeje nejenom nefouká, ale ani neprší. I ve vyšších rychlostech si tak lze dopřát jízdu s otevřeným hledím nebo rovnou v otevřené přilbě. 

Opouštíme hlavní město a najíždíme na okresku. Tempo se ustaluje někde mezi osmdesáti a devadesáti kilometry za hodinu. Tam je mašina jako doma. V pomalejších pasážích a utáhlých serpentinách o sobě přeci jenom dává vědět fyzika a je třeba počítat s větší setrvačností. V jakékoli situaci jsou však připraveny pomoci výkonné brzdy. Ty jsou u letošního modelu nově vybaveny kombinovaným systémem  ABS, který je citlivě nastaven a ani při jízdě ve zhoršených podmínkách neobtěžuje jezdce překotnými nebo nečekanými zásahy. Motorka je také nově osazena kotouči o průměru 320 mm. Přední a zadní brzdy jsou v tomto systému vzájemně propojeny. Ani při ostřejším dobržďování se předek těžkého stroje nijak dramaticky nepotápí.

Na nerovné silnici nebo rozbité dlažbě však podvozek někdy nachází své limity. U stroje těchto rozměrů se možná není čemu divit. Pokud by spolujezdec poobědval kachnu s mísou knedlíků je možné hustilkou dofouknout zadní pérování a uhánět dál. Ve spojení s váhou a velikostí je třeba také přemýšlet při parkování. Zaparkujete-li jako já před restauraci do dvora vysypaného bílým mokrým kačírkem, nezbude vám, než se obrátit s prosbou na kolemjdoucí nebo v mém případě kolegy a s pomocí minimálně dvou urostlých chlapíků mašinu dostat zpátky na pevnou zem. Zkušení jezdci sedlající Harley každý den mě ujišťují, že je to prý jen otázka cviku. Ona cenovka 29 258 eur (asi 820 tisíc), která se houpe na řídítkách téhle motorky, je také slušná motivace ji neupustit do mokrého kačírku. 

Fotogalerie

V druhé polovině dne se počasí přeci jen trochu umoudřilo. Setrvalý déšť vystřídaly přeháňky a na suchých pasážích je možno vyzkoušet i razantnější styl jízdy. Ani to není pro Electra Glilde problém. Ochotně se pokládá do zatáček a s patřičnou dávkou noblesy se řítíme krajinou. Když na rovnějším úseku vezmu za plyn, motor okamžitě bez prodlevy reaguje a za mohutného zvukového doprovodu mě i s mašinou katapultuje vpřed. Spotřeba se téměř bez ohledu na styl jízdy stále drží okolo 7 litrů. 

Po několika kilometrech svižné jízdy se vracím tam, kam tahle motorka patří. Do velké pohody. Rychlost okolo devadesátky, motor příjemně bublá. Pouštím si rádio, za tónů kultovního motorkářského hitu Born to be wild od Steppenwolf přepínám na obrazovku s navigací. Vzdálenost do cílové destinace hlásí 6,3 kilometru. Skrze díry v mracích prosvítá modrá obloha a vykouklo podvečerní sluníčko.

Autoři:






Nejčtenější

Volkswagen GTI Clubsport
Všechno nejlepší! Golf GTI slaví čtyřicátiny. Clubsport je vrchol

Volkswagen Golf GTI není nejrychlejší z hot-hatchů. Není ani nejvýkonnější a na papíře nevyniká superlativy. Jenže o to lepší je v praxi. Tak zábavné auto pro...  celý článek

Porsche Macan Turbo
Úřady zkoumají, zda Porsche nepodvádělo s emisemi

Německé úřady vyšetřují, zda výrobce sportovních aut Porsche nepoužíval software manipulující s výsledky měření emisí výfukových plynů. Oznámil to Spolkový...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Evropa popotahuje Česko za laxnost při trestání VW za dieselgate

Evropská komise oznámila, že otevře řízení pro nesplnění povinnosti proti sedmi členským státům v souvislosti s kauzou dieselgate, mezi hříšníky je i Česká...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.