Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Zkusili jsme elektroharley. Umí jet osmdesát na místě a ječí

aktualizováno 
Bublání dvouválce klasického harleye nemůže být ten zvuk vzdálenější, spíš tahá za uši. Ani postavou ta motorka nepřipomíná legendy z Milwaukee. Prototyp elektrického harleye pojmenovaný jako Projekt LiveWire je v Česku. Jezdí, ale jen na místě.

LiveWire, který se do roku 2020 dočká produkce, měl dorazit už ve čtvrtek 3. září do Prahy, ale nakonec se jeden z pár desítek existujících kousků o den zpozdil. A podle informací iDNES.cz na pražskou slavnost Prague Harley Days na holešovickém výstavišti dorazil místo exempláře z Oxfordu jiný kus z Belgie.

Elektrický Harley-Davidson LiveWire

Nechtějí na něm nechat nikoho svézt, aby se nepoškodil, ale každého na něj nechají sednout a na speciální stolici ho protúrovat. Stačí přijít do Holešovic. Ale na více než osmdesát kilometrů v hodině návštěvníky na válcích na místě rozjet nenechají.

„Po nasednutí na elektrický speciál přikurtovaný na válcích mě zarazilo poměrné úzké a tuhé sedlo a menší rozměry, řídítka jsou úzká a docela blízko k jezdci,“ všímá si motocyklový novinář Filip Tichý. „Projekt LiveWire vypadá jako ostrá motorka, takže každý hned intuitivně sahá po spojkové páčce... a ona nikde. Levé noze zase chybí řadicí páčka,“ popisuje pro iDNES.cz.

Fotogalerie

„Na ukotvené motorce na válcích samozřejmě nic o dynamice nepoznáte, ale ten zvuk prozrazuje skrytou sílu. A na elektromotorku je Livewire docela sympaticky hlučný a ten ječivý zvuk závodní tramvaje docelá láká ke svezení,“ dodává Tichý.

Ten pro někoho možná až nepříjemný hlas vydává záběr ozubených kol, je to zvuk jako při vzletu tryskového letadla. „Unikátní zvuk byl navržen tak, aby se jasně odlišoval od jiných spalovacích a elektrických motorů na trhu,“ popisují zástupci Harley-Davidson.

Odlehčený hliníkový rám se hodně odlišuje od dosavadních tradic značky, na druhou stranu celková silueta a tvar napodobeniny nádrže prozrazují určitou podobnost s naháčům z Milwaukee.

Motorka s postavou supersportu „elektrifikaci“ také trochu maskuje. Spodní část těla připomínající tvarováním turbínu je obal elektromotoru. Nad ním jsou Li-ion baterie, které vyplňují téměř celý zbytek rámu. Baterie se musí nabíjet zhruba po 85 kilometrech jízdy 115kilometrovou rychlostí (70 mil/h). Nabíjení trvá 3,5 hodiny.

Nahatý power-cruiser má motor o výkonu 75 koní a točivém momentu 70 Nm, o přenos síly na zadní kolo se stará ozubený řemen. LiveWire nemá převodovku, motor je se zadním kolem propojen přímo. Stroj o hmotnosti 210 kilogramů se rozjede z nuly na stovku za čtyři sekundy.

„Na barevném displeji je nastavený režim Power a mašina naprosto je tichá. Jak ale pootočím plynovou rukojetí, motor zaječí zadní kolo posazené na válcích se bleskurychle roztočí k maximálce, která je pro jízdu na místě elektronicky omezená na osmdesátku,“ líčí Filip Tichý. Pro běžnou jízdu v provozu je pak elektronický omezovač nastavený na 148 km/h.





Nejčtenější

Projeli jsme padesátiletou motorku JAWA 250 Junior
Zážitek na celý život: zkusili jsme legendární Jawu Junák na okruhu

Letos slaví motocykl JAWA Junák, neboli JAWA 250 Junior, výročí 50 let. Vznikl v době, kdy se tato tradiční česká značka snažila držet krok se světovou...  celý článek

Veletrh Motocykl 2016
Motorkáři, budíček! Motoveletrhy zahájí za týden sezonu

Motorkáři se začnou probouzet ze zimního spánku. Už tradičně startuje jejich sezona začátkem března motocyklovými veletrhy.  celý článek

Škoda Rapid facelift
VIDEO: Škoda Rapid dostane s faceliftem nová světla s bixenony

Představení faceliftovaného provedení Škody Rapid je otázkou dnů. Světovou premiéru bude mít třetí nejprodávanější model značky na českém trhu druhý březnový...  celý článek

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950
Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou...  celý článek

Prototyp elektromobilu značky Mercedes-Benz.
Mercedes věří elektromobilům. Promění největší motorárnu, ušetří za lidi

Německý koncern Daimler věří v budoucnu hlavně elektrickému pohonu automobilů. Firma oznámila, že svoji největší motorárnu v Untertürkheim ve Stuttgartu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.