Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Harley má motorku na baterky a není to chopper. Testování začíná

  10:00aktualizováno  10:00
Harley-Davidson dnes není značka, je to status. Firmě se podařilo přilákat nové zákazníky, kteří by po motorce asi nikdy nezatoužili. Ti nechtějí motorku, chtějí harley. Pravověrným fanouškům značky se teď dlouhé vlasy a prošedivělé vousy naježí, Harley představuje elektromotorku. A myslí to vážně.

Harley-Davidson LiveWire | foto: Harley-Davidson

Projekt elektrického motocyklu nazval Harley-Davidson LiveWire. Legendární značka známá velkými cestovními motorkami doufá, že se díky tomuto stroji stane lídrem ve vývoji technologie a standardů pro elektrické vozy. Motocykl si nyní budou moci vyzkoušet vybraní zákazníci po celém světě. Zatím však není jisté, kdy by se nový stroj mohl začít prodávat, prý to může trvat ještě několik let.

Firma nový model oficiálně představí v pondělí v New Yorku na události určené pouze pro zvané. Poté zahájí testovací jízdy s desítkami jezdců. Letos chce navštívit více než 30 měst v USA a příští rok by se měl projekt rozšířit i do Kanady a Evropy.

Tento projekt může být podle agentury AP pro Harley velkým rizikem, protože v současnosti téměř neexistuje trh pro velké elektrické motorky. Miliony jednostopých elektrických dopravních prostředků, které se každoročně prodají, jsou téměř výhradně skútry a kola, která se využívají převážně v Číně pro dojíždění do práce.

Prezident Harley-Davidson Matt Levatich zdůraznil, že Harley se zajímá o dlouhodobý potenciál tohoto trhu bez ohledu na současnou poptávku a věří, že zájem o elektrické vozy a motocykly poroste.

Štíhlá sportovní motorka LiveWire, u které se nemusí řadit, dokáže zrychlit z nuly na 60 mil za hodinu (96,6 km/h) za čtyři sekundy. Motor je tichý, ale záběr ozubených kol vydává zvuk jako při vzletu tryskového letadla. "Unikátní zvuk byl navržen tak, aby se jasně odlišoval od jiných spalovacích a elektrických motorů na trhu," popisují zástupci značky.

Harley-Davidson  LiveWire

"Nový model dostal úplně nové tvary, které jsme u H-D dosud neviděli, litý rám a pohon elektromotorem s výkonem 74 koní a silou 70 Nm točivého momentu. Jen pro představu, jde o přibližně stejné hodnoty, jaké umí nabídnout menší dvouválec Evolution 883 ccm z téže dílny," komentuje pro iDNES.cz Matěj Oliva ze serveru Motodenik.cz.

Fotogalerie

"Livewire si zachoval charakteristické rysy nahatého power-cruiseru, výstřelkem jsou jen zrcátka umístěná pod rukojeťmi řídítek s integrovanými směrovkami a LEDkový světlomet," popisuje Oliva. O přenos síly na zadní kolo se stará ozubený řemen a místo přístrojovky najdeme malý barevný LDC panel. "Moc pěkně zpracovaný je také spodní kryt motoru, který tvary tak trochu připomíná turbínu," uzavírá Matěj Oliva.

Před firmou, které je 111 let, však stojí vyřešení důležitých překážek, se kterými si automobilky koketující s elektromobilitou lámou hlavy už několik let: výdrž a nabíjení baterie. Nyní se musí baterie nabíjet zhruba po 210 kilometrech a její nabití může trvat 30 minut až hodinu. Nutno podotknout, že oproti elektrickým automobilům jsou to u motorek relativně snesitelné parametry.

Matt Levatich dodal, že aby se tento trh mohl dále rozvíjet, bude potřeba vytvořit obecné normy pro rychlé nabíjení a místa, kde si budou moci lidé stroje nabít. Harley očekává, že bude hrát klíčovou roli v rozvoji standardů pro elektrická vozidla a jeho prodejní sítě by mohly poskytovat i nabíjecí stanice pro všechny řidiče.



Témata: Testování


Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Příbramská Svatá hora zažila šok. Sjely se k ní desítky vozů Porsche
VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Rallye Praha Revival 2015
Václavské náměstí patřilo legendám, vyrazily na třídenní Rallye Revival

Už po sedmé odstartoval z centra Prahy veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postavily legendy motoristického sportu.  celý článek

Další z rubriky

Kawasaki Z900
Překvapení sezony: Zelený purista Zed má skvělou cenu

Bez skrupulí můžeme říct, že tahle mašina má našlápnuto na nejprodávanější stroj ve své kategorii. Za cenu šestistovek totiž Kawasaki Z900 nabízí nefalšovaný a...  celý článek

Ducati X-Diavel se řadí ke cruiserům, ale zatáčku umí projet jako superbike.
To si troufnou jen Italové: okreskový křižník je na stovce za 3 sekundy

Cruisery, v překladu „křižníky“, to jsou ty mohutné mašiny na poklidné brázdění nekonečných amerických highways s nohama na stupačkách. Jenže teď to vzali do...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.