Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Harley má motorku na baterky a není to chopper. Testování začíná

  10:00aktualizováno  10:00
Harley-Davidson dnes není značka, je to status. Firmě se podařilo přilákat nové zákazníky, kteří by po motorce asi nikdy nezatoužili. Ti nechtějí motorku, chtějí harley. Pravověrným fanouškům značky se teď dlouhé vlasy a prošedivělé vousy naježí, Harley představuje elektromotorku. A myslí to vážně.

Harley-Davidson LiveWire | foto: Harley-Davidson

Projekt elektrického motocyklu nazval Harley-Davidson LiveWire. Legendární značka známá velkými cestovními motorkami doufá, že se díky tomuto stroji stane lídrem ve vývoji technologie a standardů pro elektrické vozy. Motocykl si nyní budou moci vyzkoušet vybraní zákazníci po celém světě. Zatím však není jisté, kdy by se nový stroj mohl začít prodávat, prý to může trvat ještě několik let.

Firma nový model oficiálně představí v pondělí v New Yorku na události určené pouze pro zvané. Poté zahájí testovací jízdy s desítkami jezdců. Letos chce navštívit více než 30 měst v USA a příští rok by se měl projekt rozšířit i do Kanady a Evropy.

Tento projekt může být podle agentury AP pro Harley velkým rizikem, protože v současnosti téměř neexistuje trh pro velké elektrické motorky. Miliony jednostopých elektrických dopravních prostředků, které se každoročně prodají, jsou téměř výhradně skútry a kola, která se využívají převážně v Číně pro dojíždění do práce.

Prezident Harley-Davidson Matt Levatich zdůraznil, že Harley se zajímá o dlouhodobý potenciál tohoto trhu bez ohledu na současnou poptávku a věří, že zájem o elektrické vozy a motocykly poroste.

Štíhlá sportovní motorka LiveWire, u které se nemusí řadit, dokáže zrychlit z nuly na 60 mil za hodinu (96,6 km/h) za čtyři sekundy. Motor je tichý, ale záběr ozubených kol vydává zvuk jako při vzletu tryskového letadla. "Unikátní zvuk byl navržen tak, aby se jasně odlišoval od jiných spalovacích a elektrických motorů na trhu," popisují zástupci značky.

Harley-Davidson  LiveWire

"Nový model dostal úplně nové tvary, které jsme u H-D dosud neviděli, litý rám a pohon elektromotorem s výkonem 74 koní a silou 70 Nm točivého momentu. Jen pro představu, jde o přibližně stejné hodnoty, jaké umí nabídnout menší dvouválec Evolution 883 ccm z téže dílny," komentuje pro iDNES.cz Matěj Oliva ze serveru Motodenik.cz.

Fotogalerie

"Livewire si zachoval charakteristické rysy nahatého power-cruiseru, výstřelkem jsou jen zrcátka umístěná pod rukojeťmi řídítek s integrovanými směrovkami a LEDkový světlomet," popisuje Oliva. O přenos síly na zadní kolo se stará ozubený řemen a místo přístrojovky najdeme malý barevný LDC panel. "Moc pěkně zpracovaný je také spodní kryt motoru, který tvary tak trochu připomíná turbínu," uzavírá Matěj Oliva.

Před firmou, které je 111 let, však stojí vyřešení důležitých překážek, se kterými si automobilky koketující s elektromobilitou lámou hlavy už několik let: výdrž a nabíjení baterie. Nyní se musí baterie nabíjet zhruba po 210 kilometrech a její nabití může trvat 30 minut až hodinu. Nutno podotknout, že oproti elektrickým automobilům jsou to u motorek relativně snesitelné parametry.

Matt Levatich dodal, že aby se tento trh mohl dále rozvíjet, bude potřeba vytvořit obecné normy pro rychlé nabíjení a místa, kde si budou moci lidé stroje nabít. Harley očekává, že bude hrát klíčovou roli v rozvoji standardů pro elektrická vozidla a jeho prodejní sítě by mohly poskytovat i nabíjecí stanice pro všechny řidiče.





Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Asi netřeba dalšího přesvědčování, že ani yamaha se v terénu neztratila.
Velký test: scramblery jsou dnešní hit do terénu i na frajeření

Který scrambler je nejlepší? Ten postavený v ateliéru, nebo ten koupený jako nový sériový model? Kromě otestování na běžných českých silnicích jsme naložili...  celý článek

Ángel Nieto závodil v Brně naposledy v roce 1971, kdy vyhrál třídu do 125 ccm.
Závodní legenda Ángel Nieto je v kómatu, srazilo ho auto

Třináctinásobný mistr světa v závodech silničních motocyklů Ángel Nieto je po nehodě na čtyřkolce v umělém spánku v nemocnici. Sedmdesátiletý legendární jezdec...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Moto Morini Granpasso
Moto Morini Granpasso

r.v. 2016, naj. 7 800 km
289 499 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.