Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Drsný harley křížený se stíhačkou je dvoukolový macho s tváří žraloka

aktualizováno 
Není to název nové komiksové postavy ani popis špatně složeného transformera, ale jednoduchá charakteristika vzhledu motocyklu Harley Davidson Road Glide Special.

Provokativní "žraločí tlama" je typickým znakem Road Glide Special. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Může vás zajímat

Harley-Davidson V-Rod

Harley-Davidson V-Rod

Cena 373.000,- Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Vzhled je jednoznačně to první, čím na sebe tato motorka přitáhne pozornost. Než jsem měl mašinu vyzvednout, díval jsem se na obrázky a přemýšlel, co si o tomto podivném stroji mám vlastně myslet. Nezaměnitelný tvar kapotáže znám už z papírových katalogů z osmdesátých let. Na první dojem vypadá, jako když si na řídítka někdo omylem odložil starou televizi.

Potemnělou podzemní garáží se blížím k té zvláštní siluetě a přebírám klíče. Vlastně čip bezklíčkového zapalování a malý klíček, kterým se zamyká řízení, nádrž na necelých třiadvacet litrů benzinu a dvojice nízko nad zemí se vlekoucích bočních kufrů. Právě toto typické uspořádání má na svědomí výstižný slangový název „bagger“.

Harley Davidson Road Glide Special

Sedám si do nízko položeného sedla a zvedám harleye ze stojanu. Je třeba si zvyknout na setrvačnou hmotu poměrně vysoko umístěné masivní pevné kapotáže vyplněné dvojicí LED světlometů, které mimochodem svítí jako o život.

Z vnitřní strany nalézám analogový palivoměr, ukazatel dobíjení a 6,5palcový dotykový displej multimediálního systému Boom! Box 6,5 GT. Najdete tady rádio, navigaci nebo doplňující údaje jako například tlak oleje v motoru nebo teplotu okolního vzduchu.

Mimo to například možnost připojení telefonu pomocí Bluetooth. Telefon lze také připojit nebo nabít prostřednictvím USB přípojky v pravé neuzamykatelné schránce na cokoliv. Pod levou je k dispozici klasická kulatá zásuvka na 12 voltů. Spolu s doširoka rozevřenými řídítky se uvnitř kapotáže pohybuje pouze analogový tachometr s vestavěným LCD displejem a otáčkoměr.

Harley Davidson Road Glide Special
Harley Davidson Road Glide Special

Okraje kapotáže vyplňují výkonné reproduktory, které zvládnou posádku zásobovat kvalitním zvukem tak do rychlosti 80 km/h. Pak navzdory funkci zesilování rádia za jízdy vítězí aerodynamický hluk. Navzdory na první pohled nízkému plexi, lemujícímu horní hranu kapoty, zapadnete po usazení do bohatě polstrovaného sedla motorky hodně hluboko a ochrana jezdce před větrem je i při vyšších rychlostech na velmi slušné úrovni.

Těsně pod proužkem temného plexiskla na vrchu palubní desky je navíc klapka, která umožňuje usměrnit proudění vzduchu kolem jezdcovy hlavy tak, aby nedocházelo k nežádoucím turbulencím v okolí přilby. Po stranách pomáhají rozrážet vzduch ještě dvě malá plexi křidélka.

Koncert pro kladivo HDdur

Zapínám zapalování a stisknu tlačítko startéru. Ozve se zpočátku typicky líný zvuk elektromotoru, jako když startuje vrtulová válečná stíhačka. Motor se převalí a vzápětí se rozezní koncert pro dvojici basových kladiv a dlouhých chromovaných trubek. Přívěra ve výfuku zpočátku poněkud krotí vášně tohoto orchestru, jehož melodie se nikdy neoposlouchá. Později však nechá proudit zvuk naplno pro potěchu jezdce i jeho okolí.

Vzduchem a olejem chlazený V Twin 103 kubických palců.

Vzduchem a olejem chlazený V Twin 103 kubických palců.

Ozve se brutální kovová rána oznamující, že jednička je připravena vyrazit. S neočekávanou lehkostí uvolňuji hydraulicky ovládanou spojku a mašina se dává do pohybu. Pokládám nohy na rozměrné stupačky. Mimochodem, aby se vibrace stroje nepřenášely do jezdcových nohou, mají stupačky své vlastní vnitřní odpružení.

Fotogalerie

S prvním otočením kol také mizí počáteční nejistota pramenící z relativně vysoko umístěného těžiště. Mávnutím kouzelného proutku se z trochu neohrabaného podivína stává hodně sebevědomý městský macho. Nebojí se žádné kolony. Nerovnosti v dlažbě neřeší a miluje pozornost. Tu se mu bez větších potíží daří vyvolat všude, kde se objeví jeho ostře řezaný žraločí „nos“. Velkou měrou k tomu u testovaného modelu samozřejmě přispívá také provokativní lakování v odstínu Amber Whiskey se sexy šedivou linkou nebo devatenáctipalcové přední kolo, které zdobí kovaný dvoubarevný ráfek Enforcer.

Motor se odvaluje v ležérním stylu a pomalu se prodíráme městskou odpolední špičkou. Čím více se s Road Glide seznamuji, tím víc si uvědomuji, že tohoto chlapíka z Milwaukee pražský chaos nerozhází. Proplouváme městem s neuvěřitelnou lehkostí. V křižovatkových duelech dávám volný průchod neuvěřitelnému kroutícímu momentu v nejnižším spektru otáček. Z hodnot, kde by srdce nejednoho dvouválce již dávno dotlouklo, se Twincam 103 ochotně zvedne a plynule dávkuje svůj býčí kroutící moment 138 Nm až do okamžiku, kdy je třeba více či méně z povinnosti zařadit vyšší kvalt.

Harley Davidson Road Glide Special

Číslo 103 na krytu vzduchového filtru znamená objem motoru v kubických palcích. V lidských mírách to znamená 1 690 kubických centimetrů. Když na řazení chvilku zapomenete, nic se nestane. Po městě si vystačíte s řazením maximálně do čtyřky. Otáčky motoru se v tom případě pohybují těsně kolem hranice dvou tisíc a vy máte spoustu času pozorovat okolní dění.

Když za sebou nechávám poslední semafor a přede mnou se otevře dlouho očekávaná okreska, dovolím si elektronicky ovládaným plynem trochu narušit tu pohodu pode mnou. Reakce je okamžitá. Motor jako by na to čekal. 

Radostně se roztočí, výfuková přívěra odhodí zábrany a propustí na svobodu všechny decibely, které dosud držela pod zámkem. Z městského frajírka se v ten samý okamžik stává osvalený sportovec, pro kterého je každá zatáčka výzvou. Nerovnosti ignoruje s mazáckou přezíravostí a ještě se na nich pobaveně zhoupne. Začíná jezdce popichovat a s drzostí sobě vlastní suše naznačuje, že zábava ještě nekončí.

 Mašina se chlubí devatenáctipalcovým předním ráfkem Enforcer.

Mašina se chlubí devatenáctipalcovým předním ráfkem Enforcer.

Každá legrace však má svůj konec a lidové moudro praví, že v nejlepším je dobré přestat. Adrenalin je sice stále na vysokých hodnotách, ale rozum říká zvolnit tempo. 

Pro takový případ je dvojice čtyřpístkových brzdičů na předním kole připravena uchopit obří kotouče a zkrotit bezmála čtyřistakilovou mašinu během několika metrů. Od vyšších rychlostí se navíc automaticky připojuje i kotouč zadní, takže mašina brzdí rovnoměrně a brzdy se příjemně dávkují. V nízkých rychlostech se synchronizace brzd deaktivuje.

Jediný, kdo si okreskové rodeo ne a ne užít naplno, je spolujezdec. Jeho úsporný post se sedací částí ve tvaru krovky svažující se dozadu tak trochu drze dává najevo, že jeho přítomnost je umožněna a že pokud to nejde jinak, bude odvezen, ale všeho do času. Pro rozjezdy se spolujezdcem tedy volím méně agresivní jízdní styl a občas ostřejším přibrzděním pomohu vyškrábat se zpět do sedla.

To na dálnici je všechno jinak. Příjemně unaven celodenním výletem volím pro návrat do města právě tuto motorkáři zavrhovanou komunikaci. Rychlost ustaluji na příjemných sto deset a usazuji se v pravém jízdním pruhu. V převodovce je zařazená šestka a motor se zklidňuje. Tiše ševelí a užívá si zasloužený odpočinek. Kontroluji spotřebu a jsem příjemně překvapen hodnotou pod sedm litrů na sto kilometrů.

Na výlet jsem vzal i českou přilbu Cassida Oxygen. Sklopný plexi štítek je dobrý do města. Ve vyšších rychlostech raději brýle!!

Na výlet jsem vzal i českou přilbu Cassida Oxygen. Sklopný plexi štítek je dobrý do města. Ve vyšších rychlostech raději brýle!!

Palcem levé ruky zapínám tempomat a té pravé dávám volno. Čas kolem motorky se zpomaluje a harley majestátně unáší posádku k domovu. Cestou po poloprázdném pražském okruhu si začínám uvědomovat, že i tolik opovrhovaná jízda po dálnici má na této motorce své kouzlo.

Vjíždím zpátky do města a spolu se zpomalením jízdy začínám přes aerodynamický šum vnímat muziku v rádiu. Při čekání na zelenou se kolem sebe rozhlédnu a pozoruji reakce lidí kolem sebe. Chlapík, který veze rodinu z chalupy, zdraví ze svého sedanu zdviženým palcem. Důchodkyně s pejskem, která přechází ulici, se mile usmívá a dvojice malých dětí s mámou na chodníku mává, div jim ruce neupadnou.

Kamkoliv Road Glide Special strčí svůj velký nos, vzbudí zaslouženou pozornost. Je to motorka, která má velké charisma a notnou dávku sebevědomí. Možná, že vzhledem zadá téma na nejednu diskusi, ale to je přece právě důvod, proč si ji pořídit!

Harley Davidson Road Glide Special

Cena testovaného modelu od 733 502 Kč včetně DPH při kurzu 28,-

Technické údaje:
Délka:  2 430 mm
Výška sedla:  696 mm
Objem palivové nádrže:  22,7 l
Suchá hmotnost:  369 kg
Motor:  Vzduchem chlazený, High Output Twin Cam 103™ s vestavěným chladičem oleje
Zdvihový objem:  1 690 ccm
Kroutící moment motoru:  138 Nm

Kola a pneumatiky:
Přední část:  130/60B19 61H
Zadní část:  BW 180/65B16 81H

Autoři:






Nejčtenější

Toyota C-HR
Opiový sen mistra origami: první jízda s bláznivou toyotou

Toyota má image solidních aut pro starší a pokročilé. Poctivě však pracuje na tom, aby se to změnilo. Novinka v podobě křížence jménem C-HR patří svým vzhledem...  celý článek

Automobilka Volkswagen založila novou divizi, která má pod značkou Moia...
Volkswagen má novou značku. Moia nebude konkurencí Toyoty, ale Uberu

Netradičně nikoli akvizicí, ale vytvořením nové divize rozšířila portfolio svých značek německá automobilová skupina Volkswagen. Nový brand Moia se liší ještě...  celý článek

Ilustrační snímek
Jak jsem asistovala při záchraně auta

Jsme tam hned a jsme rovný, přímo z tvý pojišťovny... Ta chytlavá melodie z televizní reklamy mi zní v uších a už se těším, jak budu jezdit se dvěma veselými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.