Až se nabízí otázka, zda si to Harley-Davidson u svých fanoušků trochu nerozhází. Ti značku milují právě kvůli návaznosti na historii a tradičním hodnotám.
Novou generaci nejvyšších cestovních modelů, kterou výrobce shrnul pod název "projekt Rushmore", jsme vyzkoušeli přímo na domovské půdě značky v horách amerického Colorada. A hned při prvním pohledu na zaplněné parkoviště nových motocyklů je jasné, že se "haryci" i nadále pevně drží tradičních tvarů, osvědčeného zvuku motoru a odzkoušených řešení.
Modely 2014 totiž designově vycházejí ze stávajících verzí a většina moderních inovací se důmyslně ukrývá uvnitř. Zvenčí je na první pohled poznáte vlastně jen podle pronikavých diodových denních světel a lehce pozměněných tvarů kapotáže. Že je všechno jinak, zjistíte, když se vyhoupnete do sedla a palubní počítač se vás zeptá, jestli má nahlas přečíst poslední textovou zprávu v mobilu.
Nejvyšší třída Harleyů se může pochlubit palubním informačním systémem Boom! Box s barevným dotykovým displejem s úhlopříčkou 6,5 palce. Ten kombinuje palubní počítač, audiopřehrávač, navigaci i komunikátor. Domluví se přes Bluetooth s vaším mobilem a můžete jej ovládat hlasovými povely z náhlavní sady v přilbě. Tím odpadá složité hledání funkcí a položek v nabídkách. Jednoduše anglicky řeknete "Telefonovat, redakce" nebo "Navigovat, nejbližší čerpací stanice", případně "Přečíst SMS zprávu".
Ale během dvoudenního testu jsem do mikrofonu hlásil hlavně pokyny typu "Přehrát, album, ZZ Top", protože stereosystém s ozvučením Harman-Kardon má úžasný zvuk. Nic takového jsem zatím na motorce nezažil. Tohle audio se může pochlubit například jen jednoprocentním zkreslením při maximální hlasitosti. A je to hodně znát. Díky novým tvarům kapotáže Batwing, vyvíjené dva roky v aerodynamickém tunelu, se dá hudba navíc v pohodě poslouchat i s otevřenou přilbou třeba v rychlosti 140 km/h.
Poprvé se osvěží i vodou
Po konstrukční stránce zaznamenal největší změny vrcholný model Harley-Davidson Electra Glide. Poprvé v historii totiž využívá kromě klasického chlazení válců vzduchem také pomocné kapalinové chlazení. Mohutný dvouválec Twin-Cooled Twin Cam 103 o zdvihovém objemu 1 690 ccm je však i v této verzi krásně odhalený, žádný chladič vepředu ho nehyzdí. Výrobce ukryl dva malé chladiče v bočních krytech nohou a hlavní část tepla stále odvádějí žebrované boky válců chlazené vzduchem.
Chlazení hlav válců kapalinou umožnilo zvýšit sílu motoru a hlavní výhody to přináší při jízdě v horku, kdy se motor nebude přehřívat ani při popojíždění po městě a zachová si plný výkon. Elektrické větráčky spínané termostatem navíc odvedou část tepla z motoru stranou a posádka nebude tolik trpět horkem.
Pocitově je Electra Glide pořád ten tradiční velký a těžký cesťák se stejnou základní siluetou (už od roku 1988). Také motor zní i po modernizaci tím správným harleyáckým zvukem, i když u cestovních modelů s motorem Twin-Cooled je projev trochu tlumenější. Motocykl si tiše ševelí a výrazněji se ozve, až když pořádně vezmete za plyn. Motor je v porovnání s loňskou verzí celkově kultivovanější, má hladší chod a líbí se mu i vyšší otáčky.
Ale kde je ten nárůst síly? Upřímně řečeno, při jízdách kolem Beavers Creek nám připadalo, že motocykly spíš nestačí s dechem. Až večer jsme zjistili, že jezdíme v nadmořské výšce nad 2 500 metrů nad mořem a agregáty nemají takový přísun vzduchu do airboxu jako v nížinách. A opravdu, po sjezdu dolů na úpatí hor motory dostaly úplně jiný elán.
Touringy Harley-Davidson dále dostaly trochu jinou geometrii řízení a silnější přední vidlice. A při rychlejší jízdě v zatáčkách je to znát. Jízda v náklonu je jistější a přední kolo víc poslouchá, ale taky to spolu s pružnějším motorem trochu víc svádí k rychlejšímu tempu. Možná i proto se na kola nastěhoval nový kombinovaný systém ABS s poslední verzí elektroniky značky Bosch. Ten navíc při rychlosti nad 30 km/h chytře propojuje účinek přední a zadní brzdy, takže se motorka při brzdění tolik nezhoupne na předek. Při nižší rychlosti se pak okruhy oddělí a při manipulaci v malé rychlosti už máte klasické oddělené brzdy.
Odlehčený mamut
Během dvou dnů jsme vystřídali všechny verze Electra Glide a vyzkoušeli i model Street Glide bez horního kufru. Ten jezdí jen s malým plexištítem a s inovovaným motorem chlazeným výhradně vzduchem. I tady se řada věcí hodně vylepšila, kromě zmíněného infosystému například systém kufrů s pohodlným otevíráním jednou rukou nebo nový design kapotáže. A pří jízdě bez spolujezdce v horských zatáčkách s ním byla ještě o dost větší zábava, protože je o poznání lehčí než Electra Glide a víc se hodí pro sólovou jízdu.
Značce z Milwaukee je třeba složit velkou poklonu. V nynější složité ekonomické době se rozhodla odstartovat hodně odvážnou modernizaci, která se bude v dalších letech rozšiřovat i mezi další modelové řady.
Zatímco v minulosti značka většinou zaváděla nové technologie a konstrukční řešení až po ostatních, teď se rázem vyšvihla mezi nejmodernější stroje ve své třídě. A při tom si stále zachovává svou tradiční image a nezaměnitelný americký styl, který se i přes nesčetné pokusy zatím nikomu nepovedlo tak úplně napodobit.
7. června 2013 |