Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Harley, který si Steve McQueen nedolakoval: došla whisky a pak barva

aktualizováno 
Zubem času ohlodaný rudý veterán prošel sbírkou Steva McQueena, proslulého svou vášní pro vše, co se pohybuje na kolech. Nádherný stroj s úžasnou patinou je z každé strany jiný, z výroby ovšem takto nevyjel.

Bude za více než sto let někdo takhle obdivovat naše současné stroje? Co myslíte? | foto: Profimedia.cz

Harley-Davidson X8E byl vydražen v Las Vegas za 82 800 amerických dolarů. (asi 2,1 milionu korun ). Jen pro představu: původní cena 350 dolarů odpovídá zhruba sedmi tisícům těch současných.

Harley-Davidson X8E Big Twin z roku 1912

Pod hranatou rustikální nádrží burácí typický litrový Big Twin o výkonu osmi koní. Ne, skutečně to není chyba. Právě naopak. Předchozí osmistovka nabízela „jen“ 6,5 koně.

Výrobce tvrdí, že díky navýšení objemu získal chod motoru na kultivovanosti a celkově se zklidnil. Označení X8E znamená, že se jedná o vrcholný model třídy.

Fotogalerie

Kožený řemen sekundárního převodu byl nahrazen řetězem a u zadního kola se objevila spojka. Jezdci je tak poskytnuta možnost plynulého rozjezdu bez nutnosti rozšlapání a k zastavení již není nutné dupnout zpět jako u „torpéda“ na kole.

Poprvé je u tohoto motocyklu použito mazání primárního převodu kombinované s odvětráním klikové skříně. O pozadí řidiče také poprvé pečuje plně odpružené sedlo uchycené v horní trubce rámu. Za takový komfort se ovšem oproti standardu připlácelo něco kolem deseti dolarů.

Pokud vám stále tyto technické parametry nepřipadají nijak omračující a ceny mírně řečeno bizarní, pak je třeba poznamenat, že řeč je o nádherné ručně vyráběné mašině z roku 1912 nesoucí na všech svých dílech vzpomínky na doteky obou zakladatelů slavné americké značky.

Stařičký harley je stále v perfektní kondici a ve stavu schopném jízdy. Proto byly původní ráfky citlivě nahrazeny novými a z důvodu účasti ve veteránských soutěžích byl na rozdíl od dobového provedení osazen elektrickým světlometem. Naproti tomu díly motoru i válce s parádně zachovaným žebrováním i ražením výrobních čísel jsou autentické.

Do dob, kdy překrásný stroj sedlal McQueen, také spadá doslova pestrá minulost nátěru. Ti pozornější si jistě všimnou, že pravá strana nádrže, stejně jako zbytek motorky, je rudá, zatímco levá polovina je oprýskaná téměř až na plech, se zašlými stopami šedé.

Harley-Davidson X8E Big Twin z roku 1912

Harley-Davidson X8E Big Twin z roku 1912

Legenda praví, že nápad přelakovat stroj se ve Stevově hlavě zrodil v průběhu hodně náročné noci strávené ve společnosti dlouholetého kamaráda Kennyho Howarda a spousty lahví whisky. S tím, jak jim postupně docházela, snižoval se i pracovní zápal a nakonec došla i barva. Jestli je to dobře nebo špatně, dnes už asi nemá cenu hodnotit. V každém případě to motorku vybavilo do života hodně unikátním příběhem. A protože rudý nástřik sprejem není z nejkvalitnějších, podařilo se pod ním mimoděk zakonzervovat ten původní.

Autoři:




Nejčtenější

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.