Ve světě motorek není známější značky. "Harleyářský" přístup k motorkaření a životu vám nemusí sedět, ale určitě ho každý zná a respektuje. Žádná jiná značka nedosáhla takového úspěchu a slávy. A letos je tomu 110 let od doby, kdy z továrny v Milwaukee vyjel první stroj se jmény dvou zakladatelů na nádrži. Při té příležitosti připravila značka několik výročních modelů motocyklů a zároveň i velké oslavy po celém světě. O světě harleyů a oslavách kulatých narozenin vypráví exkluzivně pro iDNES.cz šéf českého zastoupení značky Martin Heřmanský.
Začalo to v dřevěné bouděFirmu, tehdy ještě dílnu v dřevěné boudě, založili v roce 1903 v Milwaukee ve státě Wisconsin třiadvacetiletý William Harley a jeho o rok mladší kamarád Arthur Davidson, k nimž se později přidali i další dva bratři Davidsonovi, Walter a William. Jejich první závodní stroj ještě do konce roku doplnily další dva motocykly a o rok později vyrobili rovněž tři kusy, které získaly přezdívku Silent Grey Fellow (tichý šedý společník). Motorky H-D si postupně získávaly stále víc příznivců a proslavila je i řada sportovních úspěchů. Rozvoji firmy hodně napomohl zájem o motocykly ze strany policie, pošty a především armády, která objednávala stovky a v době světových válek i desetitisíce strojů. V období druhé světové války vyrobil Harley-Davidson 90 tisíc motocyklů pro vojenské použití. |
Vousáči jsou v menšině
Martin Heřmanský je sympatický urostlý chlapík a harley mu sluší. V rukou třímá řídítka zastoupení značky Harley-Davidson a určuje směr pro celou pro střední a východní Evropu.
Kdo je typický majitel harleye? Je to stále ten potetovaný čtyřicátník v kožené vestě a s šátkem kolem hlavy?
Tohle je hodně dobrá otázka. Přesně se dotýká dnes už nepravdivých stereotypů, které mají nějaké historické kořeny a jsou s naší značkou spojované. Škála našich zákazníků je strašně široká. Jsou tu lidé, kteří se chtějí lišit, ale nemají vztah ke sportovním motocyklům a neláká je rychlost. Naopak si chtějí užít samotnou jízdu a v klidu se projet sami nebo s partou kamarádů stejného ražení. Ale je tu i stále víc něžného pohlaví. Mezi řidiče Harley-Davidson přibývá stále více slečen. Asi se tu najde i určitá část toho tradičního tvrdého jádra, ale není jich moc.
Je to spíše předsudek, že harleye jsou jen pro "starší vousatý chlápky v kůži". I to sice je součást celkového obrazu naší značky, ale rozhodně to není dominantní prvek. Zároveň to souvisí i s řadou dalších předsudků vůči našim motorkám, které říkají, že harley je těžká a neovladatelná mašina, která nebrzdí.
Ale zase na druhou stranu, řadě našich zákazníků právě to, že to je těžká a silná motorka, vyhovuje díky jejich stylu jízdy. Protože se nechtějí zabít ve dvoustovce, ale jde jim spíš o to vychutnat si jízdu ten "vítr ve vlasech", jak se říká.
S tím asi souvisí další otázka: Proč Harleye nebourají? V evropských statistikách patří mašiny vaší značky k těm nejméně rizikovým.
Na začátku bych chtěl říci, že mě mrzí celkově hodně negativní atmosféra ve společnosti vůči motorkářům. A proč Harleye relativně málo bourají? To má dva hlavní důvody. Zaprvé: průměrný jezdec na Harley-Davidson je z mého pohledu relativně vyzrálá osobnost, která už má nějaké zkušenosti a něco odježděného, třeba i na jiných značkách. A pak styl jízdy na harleyi je něco, co svým způsobem eliminuje spoustu rizik spojených s nehodami. Hodně se jezdí volnou krajinou, v nižších rychlostech, nebo i ve skupině, kde jsou jezdci přeci jen lépe vidět. Takže roli tu hrají zkušenost, věk řidičů a nakonec i ten produkt samotný.
Co tedy mají vaši zákazníci společného?
Každý zákazník je individualita, každý si Harley-Davidson kupuje z jiného důvodu. Určitě tu hraje roli ten pocit, že vlastním ikonickou legendární značku, a tím i vyjadřuji nějaký svůj postoj. Pro jiného je zase důležitý styl jízdy na harleyi: pohodovka, žádný stres, jízda s partou podobně naladěných lidí. To je něco, při čem můžete po každodenním stresu v práci hodit všechny starosti za hlavu a krásně si provětrat hlavu. Loajalita zákazníků k naší značce je přitom opravdu vysoká, zhruba 80 až 85 procent. To znamená, že z deseti zákazníků jich osm až devět zůstane u naší značky a jako další stroj si pořídí opět harley.
Vládne statistikámAmerická značka v prvním čtvrtletí podle statistik Svazu dovozců automobilů ovládla český trh motocyklů v nejvyšší objemové kategorii nad 800 ccm. I přes nepříznivé chladné počasí se v Česku prodalo přes 70 nových harleyů, což je zhruba stejně jako loni. Zatím prodejní rekord zaznamenala značka na tuzemském trhu v roce 2008, kdy prodala 500 strojů. Podle odhadů jezdí v Česku kolem 6000 motocyklů značky Harley-Davidson, z toho je přes 4000 mladších deseti let. |
Komunita kolem naší značky je opravdu něco svérázného. Když třeba potkáte ve světě člověka oblečeného do něčeho s logem Harley-Davidson, je úplně přirozené se s ním dát do řeči o motorkách. Nikdo neřeší nějaký společenský status, nikdo neřeší, zda je jeden chirurg a druhý zedník. To je fenomén, kdy Harley-Davidson lidi nějakým způsobem spojuje.
Hraje tu nějakou roli i to, že jde o USA a "amerického ducha"?
Určitě. Zvláště Česká republika totiž ke značce Harley-Davidson i určitému stylu amerikanizace již historicky velmi tíhla. Projevovalo se to už za první republiky, pak to ještě posílila druhá světová válka, osvobození Plzně a další. Máme zde velmi bohatou historii. První dealer Harley-Davidson v České republice byl otevřen již v roce 1924, za dva roky tedy budeme slavit devadesáté výročí. A tento dealer v třicátých letech prodával až pět set motocyklů ročně! Tento jediný dealer v Československu! To je meta, kterou musíme obdivovat a rádi bychom se jí někdy přiblížili.
Jak je to možné? V třicátých letech tu byly vyšší prodeje než dnes?
Ten dealer (Rudolf Tesárek - pozn. red.) musel být opravdu dobrý, a za druhé: atmosféra tomu byla neskutečně nakloněná. Ta motorka tehdy stála téměř stejně jako barák v Praze! A ten poměr průměrného disponibilního příjmu a ceny byl přitom mnohem horší než dnes. Československo ovšem tehdy byla průmyslová i ekonomická velmoc. Dokonce šlo o největší zahraniční trh značky Harley-Davidson. První bylo USA, kde se prodávalo třeba několik desítek tisíc strojů, a hned pak bylo Československo.
Pak už chápu, že tady má značka a třeba i Harley-Davidson klub tak zavedenou tradici.
Harley klub vznikl v roce 1928 a určitě tady udělal pro naši značku obrovský kus práce a je oficiálně uznávaný jako vůbec první a nejstarší Harley-Davidson klub na světě. Ať se dělo, co se dělo, měnily se režimy a poměry, oni se neohnuli a jezdili dál. Dokázali jezdit, opravovat i dovážet motorky i za těch nejtěžších poměrů. (Vůbec první klub, který vznikl v roce 1924 v San Francisku, ukončil činnost v roce 1978 - pozn. red.)
Co tedy platí pro ceny motocyklů Harley-Davidson?
Jak se řekne Harley-Davidson, spousta lidí si hned bude představovat sumy přes půl milionu. A přitom naše motorky začínají na dvou stech tisících. Mýtus luxusních drahých motocyklů se ale hrozně těžko boří. Samozřejmě, na jedné straně jsme prémiová značka a jsme na to hrdí, ale na druhé straně se snažíme všem ukázat, že naše stroje jsou dostupné pro každého. A právě díky té dostupnosti pak můžeme oslovovat i stále mladší skupiny zákazníků. Na harleyi tak může jezdit nadšenec při splátkách tři a půl tisíce měsíčně.
Jakou mašinu řídíte?
Já osobně jsem majitelem modelu Road King Classic. Tahle mašina se mi moc líbí a zároveň je na moji mohutnou postavu dost velká. No a kromě Road Kinga jsem v minulé sezoně hodně jezdil na CVO Street Glide, to je opravdu moje srdeční záležitost.
Novinky k narozeninámVýroční sezona už sice začala, ale to nebrání tradičnímu americkému výrobci přidat další dva modely do nabitého katalogu. Nejsou to sice zcela odlišné stroje, ale rozhodně stojí za povšimnutí. Harley-Davidson Softail Breakout Harley-Davidson Street Bob Special Edition Do nových barev se oblékl snad nejrozšířenější model Sportster. Za povšimnutí stojí ještě model CVO Roadking, který dostal nově upravený větrný štít a audiosoustavu s 8GB iPodem a reproduktory v bočních kapotách. Nechybí samozřejmě ani klasické rádio. Další modely se dočkaly drobných změn, ať už šlo o barevné kombinace, úpravu plexištítů nebo jiné výfuky. Nejdůležitější je však výroční edice 110 Anniversary Edition, v rámci které vyráží na silnice hned deset modelů Harley-Davidson. Kromě speciálních barevných kombinací je poznáte i podle bronzových štítků na nádrži. Zde budou vyražena sériová čísla. Tato řada totiž bude přísně omezená a na světové trhy se dostane jen 1-2 tisíce kusů od každého modelu. |