Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ročně hoří na dva tisíce aut. Pořiďte si pod sedadlo hasicí přístroj

aktualizováno 
Hasiči v loňském roce vyjížděli více než dva tisíce krát k požárům souvisejícím s dopravou. Policie loni vyšetřovala 140 dopravních nehod spojených s požárem auta, při kterých zemřelo 26 lidí. Řidiči by si měli osvojit, jak se chovat, když se z auta začne podezřele kouřit. A měli by si pořídit hasicí přístroj, i když v povinné výbavě není.

V roce 2015 policie vyšetřovala 140 dopravních nehod spojených s požárem auta. Ilustrační foto | foto: Asociace záchranný kruh

Z auta stoupá kouř - hoří, nebo ne? Většina řidičů se bojí se k zakouřenému autu přiblížit, i když je to třeba. S požárem vozidla se však můžeme setkat kdykoliv, byť se bude jednat o cizí auto. Oheň v autě navíc postupuje nezvykle rychle. Každý by proto měl znát základní pravidla, než přivolá hasiče. Často mohou lidé na silnicích situaci zachránit. Je ale třeba vědět, jak se chovat a mít čím hasit.

Co dělat?

  • Při jakémkoliv podezření na to, že náš automobil hoří, co nejrychleji zastavíme na vhodném místě.
  • Vypneme motor a zapalování.
  • Vystoupíme z auta a rychle zkontrolujeme „hořící“ auto i jeho náklad. Tak lokalizujeme případné ohnisko počínajícího požáru.
  • Potvrdí-li se podezření, že auto začíná hořet, okamžitě vysadíme všechny cestující. Cestující se musí zdržovat v dostatečné vzdálenosti od vozidla a mimo silnici.
  • Pokud je auto vybaveno dobře přístupným odpojovačem baterie, vypneme jej. Nejednou bývá příčinou požáru zkrat v elektroinstalaci. Především na počátku může být odpojení baterie účinným krokem k zažehnání požáru celého auta.
  • Usoudíme-li, že zdolání ohně je nad naše síly, okamžitě voláme hasiče (linku 150, případně 112).
  • K hašení požáru použijeme hasicí přístroj. Nemáme-li ho ve výbavě, můžeme se pokusit ho zdolat přikrytím dekou, kabátem - čímkoliv, co k němu zamezí přístupu vzduchu. Uvedené opatření je však účinné jen v počátcích požáru.
  • Pokud hoří v motorovém prostoru vozidla a máme k dispozici hasicí přístroj, kapotu jen lehce pootevřeme a pokusíme se požár zdolat.
  • Pokud je zdolání ohně je nad naše síly, odejdeme do bezpečné vzdálenosti a vyčkáme příjezdu hasičů.

„V roce 2015 vyšetřovala Policie České republiky 140 dopravních nehod spojených s požárem vozidla. Zemřelo při nich 26 lidí, dalších 17 bylo zraněno těžce a 100 lehce,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Nehody ale nejsou jediným spouštěčem požáru v autě: hasit požáry, ke kterým došlo v souvislosti s dopravou, vyjížděli hasiči v roce 2015 celkem 2 048krát.

Kupte si hasicí přístroj

Hasicí přístroj není v české povinné výbavě, ale v reálu je velmi užitečný a může zachránit životy. V kufru auta příliš nepomůže, řidič by jej měl mít po ruce, nejlépe umístěný pod sedadlem spolujezdce. Někteří řidiči s sebou vozí hasicí sprej. Ten však funguje spíše jako psychologická berlička - pomoci totiž může jen na samém počátku požáru. Málokdy se ho však podaří zachytit včas, pak se bez plnohodnotného hasicího přístroje neobejdeme.

V řadě evropských států je hasicí přístroj povinný, takže jej potřebujeme i při cestách do zahraničí. Států, kde tato povinnost platí, není zrovna málo: jedná se o Belgii, celé Pobaltí, Polsko, Bulharsko, Rumunsko a Řecko, dále pak Ukrajinu, Bosnu a Hercegovinu, Moldavsko, Rusko, Bělorusko a Turecko.

„Vypravíme-li se do těchto končin, rozhodně s kvalitním hasičákem na palubě. V opačném případě nás čekají nepříjemnosti s místními policisty, v krajním případě pak při jednání s pojišťovnou ohledně likvidace škodní události spojené s požárem vozidla,“ upozornil Budský.

Požár dodávky v Broumově způsobila před třemi lety závada elektroinstalace:

Zbytečná panika škodí

Je tedy vhodné být při dopravní nehodě připraven s hasicím přístrojem v ruce. Ale není kouř jako kouř. Pokud se z auta valí hustý bílý dým, značí to unikající vodu z chladiče, tedy vodní páru. Proto je nutná především rychlá kontrola situace. „Možná i vlivem filmů, ve kterých auta hoří a vybuchují, se lidé pak bojí zasáhnout a pomoci tak například zraněným. Ti pak často umírají bez pomoci a to jen díky zbytečným obavám potenciálních zachránců,” podotkl Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.

Fotogalerie

Lidé, kteří se dostanou do takové situace, zapomínají například na to, že požár v autě se šíří nezvykle rychle. Je dobré si uvědomit, že oheň a jeho zplodiny představují pro pasažéry hořícího auta smrtelné nebezpečí - již několik vteřin vdechování jedovatého kouře může zabíjet, zajistěte proto, aby se všichni cestující dostali co nejrychleji z auta. Pokud to jde, je dobré odpojit autobaterii - řada požárů vzniká zkratem v elektroinstalaci. Pokud hoří v motorové části auta, otevírejte kapotu jen do nezbytně nutné výšky - dokořán otevřená kapota je nejčastější chybou v takových situacích (podrobněji viz box).

Autor:




Nejčtenější

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Další z rubriky

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.