Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ročně hoří na dva tisíce aut. Pořiďte si pod sedadlo hasicí přístroj

aktualizováno 
Hasiči v loňském roce vyjížděli více než dva tisíce krát k požárům souvisejícím s dopravou. Policie loni vyšetřovala 140 dopravních nehod spojených s požárem auta, při kterých zemřelo 26 lidí. Řidiči by si měli osvojit, jak se chovat, když se z auta začne podezřele kouřit. A měli by si pořídit hasicí přístroj, i když v povinné výbavě není.

V roce 2015 policie vyšetřovala 140 dopravních nehod spojených s požárem auta. Ilustrační foto | foto: Asociace záchranný kruh

Z auta stoupá kouř - hoří, nebo ne? Většina řidičů se bojí se k zakouřenému autu přiblížit, i když je to třeba. S požárem vozidla se však můžeme setkat kdykoliv, byť se bude jednat o cizí auto. Oheň v autě navíc postupuje nezvykle rychle. Každý by proto měl znát základní pravidla, než přivolá hasiče. Často mohou lidé na silnicích situaci zachránit. Je ale třeba vědět, jak se chovat a mít čím hasit.

Co dělat?

  • Při jakémkoliv podezření na to, že náš automobil hoří, co nejrychleji zastavíme na vhodném místě.
  • Vypneme motor a zapalování.
  • Vystoupíme z auta a rychle zkontrolujeme „hořící“ auto i jeho náklad. Tak lokalizujeme případné ohnisko počínajícího požáru.
  • Potvrdí-li se podezření, že auto začíná hořet, okamžitě vysadíme všechny cestující. Cestující se musí zdržovat v dostatečné vzdálenosti od vozidla a mimo silnici.
  • Pokud je auto vybaveno dobře přístupným odpojovačem baterie, vypneme jej. Nejednou bývá příčinou požáru zkrat v elektroinstalaci. Především na počátku může být odpojení baterie účinným krokem k zažehnání požáru celého auta.
  • Usoudíme-li, že zdolání ohně je nad naše síly, okamžitě voláme hasiče (linku 150, případně 112).
  • K hašení požáru použijeme hasicí přístroj. Nemáme-li ho ve výbavě, můžeme se pokusit ho zdolat přikrytím dekou, kabátem - čímkoliv, co k němu zamezí přístupu vzduchu. Uvedené opatření je však účinné jen v počátcích požáru.
  • Pokud hoří v motorovém prostoru vozidla a máme k dispozici hasicí přístroj, kapotu jen lehce pootevřeme a pokusíme se požár zdolat.
  • Pokud je zdolání ohně je nad naše síly, odejdeme do bezpečné vzdálenosti a vyčkáme příjezdu hasičů.

„V roce 2015 vyšetřovala Policie České republiky 140 dopravních nehod spojených s požárem vozidla. Zemřelo při nich 26 lidí, dalších 17 bylo zraněno těžce a 100 lehce,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Nehody ale nejsou jediným spouštěčem požáru v autě: hasit požáry, ke kterým došlo v souvislosti s dopravou, vyjížděli hasiči v roce 2015 celkem 2 048krát.

Kupte si hasicí přístroj

Hasicí přístroj není v české povinné výbavě, ale v reálu je velmi užitečný a může zachránit životy. V kufru auta příliš nepomůže, řidič by jej měl mít po ruce, nejlépe umístěný pod sedadlem spolujezdce. Někteří řidiči s sebou vozí hasicí sprej. Ten však funguje spíše jako psychologická berlička - pomoci totiž může jen na samém počátku požáru. Málokdy se ho však podaří zachytit včas, pak se bez plnohodnotného hasicího přístroje neobejdeme.

V řadě evropských států je hasicí přístroj povinný, takže jej potřebujeme i při cestách do zahraničí. Států, kde tato povinnost platí, není zrovna málo: jedná se o Belgii, celé Pobaltí, Polsko, Bulharsko, Rumunsko a Řecko, dále pak Ukrajinu, Bosnu a Hercegovinu, Moldavsko, Rusko, Bělorusko a Turecko.

„Vypravíme-li se do těchto končin, rozhodně s kvalitním hasičákem na palubě. V opačném případě nás čekají nepříjemnosti s místními policisty, v krajním případě pak při jednání s pojišťovnou ohledně likvidace škodní události spojené s požárem vozidla,“ upozornil Budský.

Požár dodávky v Broumově způsobila před třemi lety závada elektroinstalace:

Zbytečná panika škodí

Je tedy vhodné být při dopravní nehodě připraven s hasicím přístrojem v ruce. Ale není kouř jako kouř. Pokud se z auta valí hustý bílý dým, značí to unikající vodu z chladiče, tedy vodní páru. Proto je nutná především rychlá kontrola situace. „Možná i vlivem filmů, ve kterých auta hoří a vybuchují, se lidé pak bojí zasáhnout a pomoci tak například zraněným. Ti pak často umírají bez pomoci a to jen díky zbytečným obavám potenciálních zachránců,” podotkl Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.

Fotogalerie

Lidé, kteří se dostanou do takové situace, zapomínají například na to, že požár v autě se šíří nezvykle rychle. Je dobré si uvědomit, že oheň a jeho zplodiny představují pro pasažéry hořícího auta smrtelné nebezpečí - již několik vteřin vdechování jedovatého kouře může zabíjet, zajistěte proto, aby se všichni cestující dostali co nejrychleji z auta. Pokud to jde, je dobré odpojit autobaterii - řada požárů vzniká zkratem v elektroinstalaci. Pokud hoří v motorové části auta, otevírejte kapotu jen do nezbytně nutné výšky - dokořán otevřená kapota je nejčastější chybou v takových situacích (podrobněji viz box).

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.