Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ročně hoří na dva tisíce aut. Pořiďte si pod sedadlo hasicí přístroj

aktualizováno 
Hasiči v loňském roce vyjížděli více než dva tisíce krát k požárům souvisejícím s dopravou. Policie loni vyšetřovala 140 dopravních nehod spojených s požárem auta, při kterých zemřelo 26 lidí. Řidiči by si měli osvojit, jak se chovat, když se z auta začne podezřele kouřit. A měli by si pořídit hasicí přístroj, i když v povinné výbavě není.

V roce 2015 policie vyšetřovala 140 dopravních nehod spojených s požárem auta. Ilustrační foto | foto: Asociace záchranný kruh

Z auta stoupá kouř - hoří, nebo ne? Většina řidičů se bojí se k zakouřenému autu přiblížit, i když je to třeba. S požárem vozidla se však můžeme setkat kdykoliv, byť se bude jednat o cizí auto. Oheň v autě navíc postupuje nezvykle rychle. Každý by proto měl znát základní pravidla, než přivolá hasiče. Často mohou lidé na silnicích situaci zachránit. Je ale třeba vědět, jak se chovat a mít čím hasit.

Co dělat?

  • Při jakémkoliv podezření na to, že náš automobil hoří, co nejrychleji zastavíme na vhodném místě.
  • Vypneme motor a zapalování.
  • Vystoupíme z auta a rychle zkontrolujeme „hořící“ auto i jeho náklad. Tak lokalizujeme případné ohnisko počínajícího požáru.
  • Potvrdí-li se podezření, že auto začíná hořet, okamžitě vysadíme všechny cestující. Cestující se musí zdržovat v dostatečné vzdálenosti od vozidla a mimo silnici.
  • Pokud je auto vybaveno dobře přístupným odpojovačem baterie, vypneme jej. Nejednou bývá příčinou požáru zkrat v elektroinstalaci. Především na počátku může být odpojení baterie účinným krokem k zažehnání požáru celého auta.
  • Usoudíme-li, že zdolání ohně je nad naše síly, okamžitě voláme hasiče (linku 150, případně 112).
  • K hašení požáru použijeme hasicí přístroj. Nemáme-li ho ve výbavě, můžeme se pokusit ho zdolat přikrytím dekou, kabátem - čímkoliv, co k němu zamezí přístupu vzduchu. Uvedené opatření je však účinné jen v počátcích požáru.
  • Pokud hoří v motorovém prostoru vozidla a máme k dispozici hasicí přístroj, kapotu jen lehce pootevřeme a pokusíme se požár zdolat.
  • Pokud je zdolání ohně je nad naše síly, odejdeme do bezpečné vzdálenosti a vyčkáme příjezdu hasičů.

„V roce 2015 vyšetřovala Policie České republiky 140 dopravních nehod spojených s požárem vozidla. Zemřelo při nich 26 lidí, dalších 17 bylo zraněno těžce a 100 lehce,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Nehody ale nejsou jediným spouštěčem požáru v autě: hasit požáry, ke kterým došlo v souvislosti s dopravou, vyjížděli hasiči v roce 2015 celkem 2 048krát.

Kupte si hasicí přístroj

Hasicí přístroj není v české povinné výbavě, ale v reálu je velmi užitečný a může zachránit životy. V kufru auta příliš nepomůže, řidič by jej měl mít po ruce, nejlépe umístěný pod sedadlem spolujezdce. Někteří řidiči s sebou vozí hasicí sprej. Ten však funguje spíše jako psychologická berlička - pomoci totiž může jen na samém počátku požáru. Málokdy se ho však podaří zachytit včas, pak se bez plnohodnotného hasicího přístroje neobejdeme.

V řadě evropských států je hasicí přístroj povinný, takže jej potřebujeme i při cestách do zahraničí. Států, kde tato povinnost platí, není zrovna málo: jedná se o Belgii, celé Pobaltí, Polsko, Bulharsko, Rumunsko a Řecko, dále pak Ukrajinu, Bosnu a Hercegovinu, Moldavsko, Rusko, Bělorusko a Turecko.

„Vypravíme-li se do těchto končin, rozhodně s kvalitním hasičákem na palubě. V opačném případě nás čekají nepříjemnosti s místními policisty, v krajním případě pak při jednání s pojišťovnou ohledně likvidace škodní události spojené s požárem vozidla,“ upozornil Budský.

Požár dodávky v Broumově způsobila před třemi lety závada elektroinstalace:

Zbytečná panika škodí

Je tedy vhodné být při dopravní nehodě připraven s hasicím přístrojem v ruce. Ale není kouř jako kouř. Pokud se z auta valí hustý bílý dým, značí to unikající vodu z chladiče, tedy vodní páru. Proto je nutná především rychlá kontrola situace. „Možná i vlivem filmů, ve kterých auta hoří a vybuchují, se lidé pak bojí zasáhnout a pomoci tak například zraněným. Ti pak často umírají bez pomoci a to jen díky zbytečným obavám potenciálních zachránců,” podotkl Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.

Fotogalerie

Lidé, kteří se dostanou do takové situace, zapomínají například na to, že požár v autě se šíří nezvykle rychle. Je dobré si uvědomit, že oheň a jeho zplodiny představují pro pasažéry hořícího auta smrtelné nebezpečí - již několik vteřin vdechování jedovatého kouře může zabíjet, zajistěte proto, aby se všichni cestující dostali co nejrychleji z auta. Pokud to jde, je dobré odpojit autobaterii - řada požárů vzniká zkratem v elektroinstalaci. Pokud hoří v motorové části auta, otevírejte kapotu jen do nezbytně nutné výšky - dokořán otevřená kapota je nejčastější chybou v takových situacích (podrobněji viz box).

Autor:




Nejčtenější

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq: benzinový základ jede jak vítr, 2,0 TDI 4x4 je sázka na jistotu

Kodiaq, první sedmimístná škodovka a hlavně novinka startující ofenzívu Škody v kategorii SUV. Vyzkoušeli jsme dvě diametrálně odlišné varianty a obě mile...  celý článek

Další z rubriky

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.