Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Parádní hasičská pragovka v akci

aktualizováno 
Praga RN je pokladem hasičů z Mníšku pod Brdy. Speciál v originální hasičské úpravě už je na výminku a průběžně prochází renovací do původního stavu. Teď se shánějí koncová světla. RN byla ceněná pro malé rozměry, žádný jiný hasičský vůz neprojede na druhé nádvoří Karlštejna.

Vozidlo od roku 1951 jako nové sloužilo vojenské posádce Jince a v roce 1956 ho koupil bývalý Národní výbor Příbram pro potřeby dobrovolného sboru hasičů Březové Hory. V roce 1971 se dostal do Mníšku pod Brdy. Dobrovolní hasiči z Mníšku začali značně poškozené vozidlo opravovat. Mělo vadný motor, utrženou ojnici, zkorodovanou vodní nádrž a neodpovídající elektroinstalaci. Vyměnili tedy motor, vyčistili a natřeli nádrž a vyměnili elektrovýzbroj. Oproti originálu je na vozidle minimum technických úprav. Sloužilo k výjezdům hasičů z Mníšku do roku 1987, kdy ho nahradila CAS 32 Tatra 138.

Hasiči pragovku oceňovali pro malé rozměry, dobře se s ní manévrovalo při požárech v lesním masivu Brd a v chatových osadách. Tento typ cisterny prý projede až na druhé nádvoří Karlštejna, což žádný jiný vůz se dvěma kubíky vody v cisterně dodnes nezvládl. V padesátých letech sloužily Pragy RN na ruzyňském letišti jako pěnové zásahové vozy.

Vozidlo je garážované a hasiči ho postupně upravují do původního stavu. Teď shánějí zadní světla.

Praga RN

  • Konstrukce: žebřinový rám, pevné nápravy odpružené půleliptickými pery, pohon zadních kol přes diferenciál s planetovým soukolím poháněným kardanem. Provozní brzda kapalinová na všechna kola, čtyřstupňová převodovka pro jízdu před a jeden stupeň vzad
  • Motor: šestiválec 3 468 ccm, výkon 51,5kW /70k
  • Nástavbu vyrobila továrna hasících zařízení Vysoké Mýto.
  • Čerpadlo: odstředivé třístupňové, s oběžnými bronzovými koly, 1600 l/min, dopravní výška 80 m / max 160 m, sací hloubka max 7,5m
  • Objem nádrží: 1 500 litrů vody a 500 litrů pěnidla, upraveno na 2 000 l vody
  • Míst k sezení: 7osob
  • Celková hmotnost: 6 500 kg
  • Hmotnost prázdného vozu: 3 200 kg
  • Užitečné zatížení: 3 000 kg
  • Maximální rychlost: 60 km/h




Nejčtenější

Fidel Castro na snímku z roku 1976
Fidel byl gentleman. Slavného závodníka unesli jako reklamu na revoluci

V únoru 1958 se Juan Manuel Fangio chystal v Havaně na obhajobu vítězství v automobilové Velké ceně Kuby. Jenže kvůli Fidelu Castrovi, který tehdy ještě...  celý článek

Expediční Tatra 72 manželů Baumových
První tatra kolem světa. Cestovali s ní manželé Baumovi v roce 1935

Přezdívkou „Miss Australia“ nazývali láskyplně svoji expediční tatru Jiří a Růžena Baumovi, kteří s ní v roce 1935 podnikli cestu kolem světa. Jak se dá...  celý článek

Zaznamenat zkoušku v nové laboratoři u Mladé Boleslavi musí speciální...
Nová laboratoř testuje bezpečnostní výbavu aut bez jediného škrábance

Nové testovací centrum u Mladé Boleslavi simuluje náraz při dopravní nehodě. Auta se však při tom neničí. Vedle této laboratoře vzniknou také speciální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.