Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Podívejte se na terénní hasičský speciál Tatra v akci

  10:59aktualizováno  17:41
Známou Tatru 815 v tom červenobílém obrovi poznáte jen s námahou. CAS - 30 S3R neboli cisternová automobilová stříkačka je asi tím nejmodernějším, co je v pohotovosti ve zbrojnicích českých hasičů. Uveze až devět tisíc litrů vody.

Stříkačka stojí na základech Tatry 815-731 R 32 6×6 s ceněným páteřovým rámem a nezávisle zavěšenými pneumaticky odpruženými polonápravami, nástavbu dodává firma THT Polička.

Fotogalerie

Hasiči si chválí malou výšku stroje (jen 2,85 metru) a ocení brodivost až 1,2 metru. Za jízdy může šofér díky systému vzduchového odpružení všech polonáprav měnit základní světlou výšku 360 mm v rozmezí +90/-120 mm.

Hasičská nástavba s rámem z hliníkových profilů je polepena hliníkovým plechem. Při zásazích může sloužit nejen jako běžná stříkačka, ale také jako zásobárna vody. "Klasické cisterny mají okolo 2 500 až 3 000 litrů vody, tato má 9 000 litrů," popisuje Štefan Livinka, velitel HZS PK Plasy. Stříkačka vybavená speciální lafetovou proudnicí dokáže při tlaku 10 barů dostříknout dva a půl tisíce litrů vody za minutu až do vzdálenosti 70 metrů. Při plném výkonu je tak cisterna prázdná za necelé čtyři minuty.

"Nabízíme ale i lafety, které umí až čtyři tisíce litrů za minutu," popisuje pro iDNES.cz obchodní ředitel TNT Polička Jaroslav Lorenc. K tak výkonným proudnicím je ovšem také třeba speciální čerpadlo, které takový výkon zvládne.

Naplnit cisternu devíti tisíci litry vody je možné několika způsoby. První možnost je čerpat vodu z hasičské nádrže nebo jiného otevřeného zdroje. "Pokud budete plnit sáním ze zdroje savicí, naplníte cisternu asi za pět minut," uvádí Lorenc. "Když je po ruce hydrant, propojí se cisterna s hydrantem. Další variantou je použít plovoucí čerpadlo anebo přečerpávat vodu z vozidla do vozidla," vypočítává Jaroslav Lorenc s tím, že všechny způsoby je možné ještě kombinovat.

 

CAS 30 S3R

Tatrovácká koncepce dovoluje dostavbu bez nutnosti použití pomocného mezirámu. Výsledkem je nízko položené těžiště a skvělé terénní schopnosti.

O pohon pětadvacetitunového monstra (celková hmotnost, provozní je 14 750 kg) se stará originální tatrovácký vzduchem chlazený přeplňovaný vidlicový osmiválec s maximálním výkonem 325 kW/442k. Ten stříkačku rozjede až na stokilometrovou rychlost. 

Celková hodnota nového speciálu hasičů z Plas přesahuje osm milionů korun. "Červenobílý speciál koupila a nechala vyrobit přesně podle specifikace plzeňskych hasičů společnost NET4GAS v souvislosti s výstavbou plynovodu GAZELA," upřesňuje Milan Řepka, tiskový mluvčí NET4GAS.





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.