Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obr plný vody projede všude. Podívejte se na unikátní hasičskou tatrovku

aktualizováno 
Dobrovolní hasiči z Hřenska mají nový speciál. Jako první v republice dostali novou čtyřkolovou Tatru T815, původně vyvinutou pro armádu a osazenou hasičskou výzbrojí. Unikát stál sedm milionů.

Hřenští hasiči si teď připadají jako Alenka v říši divů. K povodním, požárům, záchraně horolezců nebo turistů donedávna vyjížděli s letitými tatrovkami T148. Vedení obce jim díky dotaci Evropské unie mohlo pořídit nový speciál. 

Teď už čekají jen na garanční prohlídku a naprogramování vysílaček, aby nablýskaný obr mohl tatrováckou babičku zastoupit.

Hasičská Tatra T148

Hasičská Tatra T148

Jak má nový speciál vypadat, si hasiči naporoučeli sami. Hřensko a okolí každoročně trápí povodně, lesní požáry nebo neukáznění turisté, kteří někam spadnou. I proto má speciální čtyřkolka zvýšenou brodivost až 1,5 metru. Zároveň je oproti klasickým šestikolovým hasičským tatrám nižší. Její výška, s kterou se dá pomocí hydrauliky ještě manipulovat v rozmezí 12 centimetrů, dosahuje jen 2,85 metru.

Jízdní komfort se vůbec nedá srovnat se starou tatrovkou. Pokud hasič chtěl ve "148" zařadit, musel mít s řízením zkušenosti, nebo víc posilovat. Nový terénní speciál je vybaven 14stupňovou mechanickou převodovkou s poloautomatickým řazením. Šoférovi stačí sledovat displej, jak systém sám řadí, případně mu pomoci joystickem přeřadit na jiný rychlostní stupeň. Na sto kilometrů tenhle "drobeček" spolyká asi 30 litrů nafty. Vysokou průchodnost terénu zaručuje čtyřkolce malý rozvor. Je kratší než u šestikolového provedení, které Tatra také nabízí.

Hasičský speciál Tatra

Vůz je vybaven větším počtem hadic pro potřeby lesních požárů ve skalách. Na rozdíl od devětatřicetiletého předchůdce má ve svých útrobách elektrickou centrálu, motorovou rozbrušovačku nebo moderní dýchací přístroje. Luxusem je pro místní hasiče i automaticky výsuvný stožár se světlometem a kamera pro couvání.

Čtyřkolku hasiči předvedli s plnou vodní náplní, tedy se 4 300 litry vody a 300 litry pěnidla. Při vyhýbání se protijedoucím vozidlům si 22tunový kolos lehce poradil jak s metrovými bariérami u silnice, tak i s jízdou ve dvaceticentimetrovém sněhu po podmáčeném poli.

Hasičský speciál Tatra

  • Vozidlo je postaveno na čtyřkolovém podvozku Tatra T815–721R52/371. Pohon přední nápravy je přiřaditelný.
  • Obě nápravy jsou odpruženy vzduchovými vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči.
  • Cisterna je osazena přeplňovaným vzduchem chlazeným naftovým osmiválcem Tatra T3D-928–20 o výkonu 280 kW/1 800 Nm, splňujícím emisní normu Euro 5. Tento motor je ve vozidle vestavěn z konstrukčních důvodů – vzhledem ke konfiguraci podvozku s krátkým rozvorem byl zvolen právě tento "slabší" motor.
  • Převodovka Tatra 14TS 210 s poloautomatickým elektronickým systémem řazení Norgren.
  • Kabina je čtyřmístná, sklopná, osazena čtyřmi plnohodnotnými sedadly s tříbodovými pásy, vybavena nezávislým naftovým topením.
Hasičský speciál Tatra
  • Nástavba je vyrobena z hliníkových profilů, panely jsou z hliníkového plechu.
  • Čerpací zařízení THT TO 3000 dosahuje průtoku 3 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu.
  • Délka bez lanového navijáku je 7 350 mm, šířka standardních 2 550 mm a výška 2 850 mm.
  • Světlá výška pod nápravou je 360 mm a brodivost 1 200 mm. Regulací tlaku ve vlnovcových pružinách všech polonáprav lze měnit světlou výšku vozidla během jízdy v rozmezí +90 mm / -120 mm.
  • Provozní hmotnost vozu je 12 100 kg, celková potom 17 000 kg.

 

Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Další z rubriky

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.