Obr plný vody projede všude. Podívejte se na unikátní hasičskou tatrovku

  • 126
Dobrovolní hasiči z Hřenska mají nový speciál. Jako první v republice dostali novou čtyřkolovou Tatru T815, původně vyvinutou pro armádu a osazenou hasičskou výzbrojí. Unikát stál sedm milionů.

Hřenští hasiči si teď připadají jako Alenka v říši divů. K povodním, požárům, záchraně horolezců nebo turistů donedávna vyjížděli s letitými tatrovkami T148. Vedení obce jim díky dotaci Evropské unie mohlo pořídit nový speciál. 

Teď už čekají jen na garanční prohlídku a naprogramování vysílaček, aby nablýskaný obr mohl tatrováckou babičku zastoupit.

Hasičská Tatra T148

Jak má nový speciál vypadat, si hasiči naporoučeli sami. Hřensko a okolí každoročně trápí povodně, lesní požáry nebo neukáznění turisté, kteří někam spadnou. I proto má speciální čtyřkolka zvýšenou brodivost až 1,5 metru. Zároveň je oproti klasickým šestikolovým hasičským tatrám nižší. Její výška, s kterou se dá pomocí hydrauliky ještě manipulovat v rozmezí 12 centimetrů, dosahuje jen 2,85 metru.

Jízdní komfort se vůbec nedá srovnat se starou tatrovkou. Pokud hasič chtěl ve "148" zařadit, musel mít s řízením zkušenosti, nebo víc posilovat. Nový terénní speciál je vybaven 14stupňovou mechanickou převodovkou s poloautomatickým řazením. Šoférovi stačí sledovat displej, jak systém sám řadí, případně mu pomoci joystickem přeřadit na jiný rychlostní stupeň. Na sto kilometrů tenhle "drobeček" spolyká asi 30 litrů nafty. Vysokou průchodnost terénu zaručuje čtyřkolce malý rozvor. Je kratší než u šestikolového provedení, které Tatra také nabízí.

Hasičský speciál Tatra

Vůz je vybaven větším počtem hadic pro potřeby lesních požárů ve skalách. Na rozdíl od devětatřicetiletého předchůdce má ve svých útrobách elektrickou centrálu, motorovou rozbrušovačku nebo moderní dýchací přístroje. Luxusem je pro místní hasiče i automaticky výsuvný stožár se světlometem a kamera pro couvání.

Čtyřkolku hasiči předvedli s plnou vodní náplní, tedy se 4 300 litry vody a 300 litry pěnidla. Při vyhýbání se protijedoucím vozidlům si 22tunový kolos lehce poradil jak s metrovými bariérami u silnice, tak i s jízdou ve dvaceticentimetrovém sněhu po podmáčeném poli.

Hasičský speciál Tatra

  • Vozidlo je postaveno na čtyřkolovém podvozku Tatra T815–721R52/371. Pohon přední nápravy je přiřaditelný.
  • Obě nápravy jsou odpruženy vzduchovými vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči.
  • Cisterna je osazena přeplňovaným vzduchem chlazeným naftovým osmiválcem Tatra T3D-928–20 o výkonu 280 kW/1 800 Nm, splňujícím emisní normu Euro 5. Tento motor je ve vozidle vestavěn z konstrukčních důvodů – vzhledem ke konfiguraci podvozku s krátkým rozvorem byl zvolen právě tento "slabší" motor.
  • Převodovka Tatra 14TS 210 s poloautomatickým elektronickým systémem řazení Norgren.
  • Kabina je čtyřmístná, sklopná, osazena čtyřmi plnohodnotnými sedadly s tříbodovými pásy, vybavena nezávislým naftovým topením.
Hasičský speciál Tatra
  • Nástavba je vyrobena z hliníkových profilů, panely jsou z hliníkového plechu.
  • Čerpací zařízení THT TO 3000 dosahuje průtoku 3 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu.
  • Délka bez lanového navijáku je 7 350 mm, šířka standardních 2 550 mm a výška 2 850 mm.
  • Světlá výška pod nápravou je 360 mm a brodivost 1 200 mm. Regulací tlaku ve vlnovcových pružinách všech polonáprav lze měnit světlou výšku vozidla během jízdy v rozmezí +90 mm / -120 mm.
  • Provozní hmotnost vozu je 12 100 kg, celková potom 17 000 kg.