Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hazard na silnici: po ledě v letních gumách

  13:37aktualizováno  13:37
Počasí sužuje řidiče, za část problémů si mohou sami. Na zasněžených silnicích opět jezdí mnoho řidičů na letních pneumatikách. Zákon jim to zatím nezakazuje, odborníkům se to nelíbí. Co na to ministr dopravy?

Pro mnohé řidiče bylo pondělí dnem plným nervů.

Silnice na mnoha místech zdolávali jen s velkými obtížemi, policisté řešili stovky dopravních nehod a všichni společně naříkali: Je to neuvěřitelné, ale spousta řidičů má letní pneumatiky!

„Je to tak,“ hlásil Zbyněk Rýc z infocentra ABA, kde se z Čech i Moravy sbíhají informace o nehodách po celé zemi.

„Motoristé si stěžují především na kamiony. Poukazují na to, že jejich řidiči pneumatiky nevyměnili a v kopcích zcela blokují dopravu,“ uvedl Rýc.

Když sněží, je na přezutí pozdě

Mám, nebo nemám přezout auto do zimních plášťů, ptají se řidiči. Mnoho z nich stále váhá, zda investovat do nákupu zimních pneumatik. Přinášíme nejčastější otázky o zimních pláštích a odpovědi na ně.

* Kdy je třeba obout zimní gumy?
V českých podmínkách na přelomu října a listopadu, tedy v době, kdy teplota vzduchu klesne pod sedm stupňů. Je pozdě, když člověk čeká, až napadne první sníh.
* Kdy zimní pneumatiky pomohou a kdy selhávají?
Jet po sněhu do kopce se dá prakticky jen se zimními pneumatikami. Na ledovce už nepomohou ani ty. Je lepší zastavit. "Na ledu by jela snad jen pneumatika s hřebíky," poznamenává Petr Dolejšek z brněnského pneuservisu A Pneu.
* Jaký je rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami?
Směs, která se používá k výrobě letních pneumatik, v chladném počasí tuhne a ztrácí přilnavost k vozovce. "Oba druhy se liší samozřejmě i vzorkem," říká Petr Šťásek z pražského pneuservisu A.D.P. Cars. Zimní pneumatika je členitější, aby se do sněhu její hrany "zakously".
* Je prospěšné obout na hnací nápravu zimní a na druhé nechat letní pneumatiky?
Je to o trochu lepší, než kdyby letní pneumatiky zůstaly na všech kolech. Protože však na sněhu každá náprava jede jinak rychle, může se při "dvojkombinaci" stát, že auto dostane v zatáčce snadněji smyk.
* Kolik stojí sada nejlevnějších zimních pneumatik?
Záleží samozřejmě na tom, na jaký automobil je chce motorista pořídit. České pneumatiky Barum na Škodu Felicia lze pořídit v pneuservisech i za 1100 korun, takže celou sadu do pěti tisíc. Zimní pneumatiky na Škodu Octavia jsou o něco dražší. Jedna vyjde na 1900 korun.
* Kolik stojí přezouvání plášťů a kolik výměna kol?
Ceny se v jednotlivých pneuservisech liší, ale přehození jednoho kola za druhé (což ovšem zvládne i řidič s heverem sám) stojí čtyřicet korun. Výměna jednoho pláště stojí sto až sto padesát korun.

* Chybuje ten, kdo vlastní jen zimní pneumatiky a jezdí na nich i v létě?
Nedoporučuje se to. Auto na zimních pneumatikách při větších rychlostech hůř sedí na silnici. Jízdou v létě se také zimní gumy ničí.

Ředitel dopravních policistů Zdeněk Bambas uvádí řadu příkladů. Třeba Cínovec. „Každou chvíli kopec blokují řidiči kamionů na letních pneumatikách, stačí, když to trošku klouže, a takový kamion zastaví spoustu aut za sebou,“ podotýká.

Kvůli klouzajícím kamionům na Červenohorském sedle byla v pondělí obtížně průjezdná i silnice přes Jeseníky.

Automobilový závodník Petr Pospíšil kroutí hlavou. „Vyjet v zimě na letních pneumatikách? V životě bych to neudělal, je to obrovské riziko,“ tvrdí.

Pojišťovny volají po změně

Jenže řidiči s letním obutím zatím nemusejí mít strach. Alespoň ne z pokuty od policistů. „Jestliže má řidič v zimě letní pneumatiky, nic proti tomu nezmůžeme,“ tvrdí jejich celorepublikový šéf Bambas.

„I my jsme bezmocní,“ přidává se mluvčí České pojišťovny Václav Bálek, podle kterého nemůžou při vyplácení pojistky takové řidiče „trestat“. „Mnohokrát jsme se s tím snažili něco udělat, ale marně. Chtěli bychom, aby tady platila pravidla jako ve Švédsku, kde je zimní obutí povinné,“ říká Bálek.

A podobně mluví i Václav Špička z Autoklubu ČR. „Bylo by nám to sympatické, takto se snažíme alespoň řidiče přesvědčovat, že zimní pneumatiky jsou pro ně prostě výhodné.“

Autoklub by měl začít přesvědčovat i policii. Ani její příslušníci totiž nemají vždy zimní vzorky na všech čtyřech kolech. „Všechna policejní auta skutečně zimní pneumatiky nemají. Žádná interní norma ale přezouvání nenařizuje,“ přiznává Hana Žváčková s policejního prezidia.

***
Z diskuze k článku:
Zima (Blackskull,24.11.2004,12:23)

Vždycky jsem jsem byl tvrdej, ale blbej, že jsem jezdil na letních gumách v zimě. Jen do té doby, než mého bratra před pěti lety  v únoru zabil chlap s autem na "letňácích". Proto prosím, jezděte na zimních a pokud na ně nemáte nebo se vám nechce dát pár korun za přezutí, tak raději v zimě nejezděte.
***

Ministr vnitra František Bublan TV Nova řekl, že všechny vozy policie zimní gumy dostanou.

Příznivci přísnějších pravidel měli letos šanci na úspěch. Ve sněmovně ležel návrh na trestání těch, kteří znají jen letní pneumatiky, ale skončil v koši. „Nechejme rozhodnutí na řidičích,“ namítá například poslanec Karel Sehoř.

Může přitom argumentovat zkušenostmi ve většině evropských zemí. Žádný příkaz pro řidiče tady nezavedli.

Ale zatímco na Západě jezdí podle odhadů na zimních pneumatikách až 80 procent motoristů, v Česku je to podstatně méně: přes 50 procent.

Šimonovský: Zimní gumy navrhnu později

Ministr dopravy chce nejdřív celoroční svícení

Ministr dopravy Milan Šimonovský je příznivcem toho, aby zákon řidičům v zimě nařizoval povinné používání zimních pneumatik.
„Není to něco, co bychom nyní navrhovali do zákona. V budoucnosti je ale možné, že s takovým návrhem přijdeme,“ říká.

Vy se snažíte prosadit úpravu zákona, který přinese na české silnice řadu změn. Uvažoval jste nad tím, že byste do něj navrhl pro řidiče i povinnost v zimě používat zimní pneumatiky?

Nad něčím takovým jsme skutečně uvažovali. Chtěli jsme jak zimní pneumatiky, tak například povinné svícení během roku, ale nakonec jsme se po dohodě s odborníky rozhodli tyto změny zatím odložit.

Ministr dopravy Milan Šimonovský taktizuje. Nejprve chce prosadit celoroční svícení, až pak povinné zimní pláště.

Proč?

Naší strategií bylo, abychom zákon nerozšiřovali. Protože čím je zákon širší, tím hůř prochází Poslaneckou sněmovnou. Pro nás je v první řadě také velmi důležité, abychom zajistili vymahatelnost zákona.

To znamená, že v další fázi, až prosadíte případně nynější změny, navrhnete například zimní pneumatiky?

Ano. Ještě předtím bych chtěl navrhnout povinné celoroční svícení. Zimní pneumatiky totiž nejsou v našich klimatických podmínkách tak nezbytné. Řidiči často vědí, co je s letními pneumatikami možné a nemožné, a v zimě s nimi mnohdy nevyjedou. Navíc určitou část zimy lze jezdit i na letních pneumatikách. Kdežto celoroční svícení považuji za důležitější změnu, vždyť takové nařízení by snížilo počet nehod a smrtelných zranění zhruba o dvacet procent. 

Někteří poslanci jsou proti povinnosti mít zimní pneumatiky, namítají, že je to jen další zbytečný příkaz a šikanování řidičů...

Mám jiný názor. Zároveň si myslím, že právě toto je na rozhraní odpovědnosti samotného řidiče. On sám by měl zvážit, zda vyjede, nebo nevyjede, zda má auto připravené na počasí, které právě panuje. Jednou určitě taková povinnost bude. Teď by se ale mohlo stát, že bychom sice měli povinnost jezdit v zimě na zimních pneumatikách, ale celý zákon, nesmírně potřebný, by neprošel.

A vy sám už máte „přezuto“?

Samozřejmě mám.

***

Čtěte také:

Abeceda zimního řidiče

***

SILNICE JAKO ZRCADLO. Mladý řidič nezvládl svůj ford a skončil mimo silnici. Před zřícením ze srázu jej zachránily stromy, které neovladatelný vůz zastavily.

Autoři:




Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.