Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Displej promítající na čelní sklo můžete mít i ve starém autě

aktualizováno 
Projekční displeje na čelních sklech byly donedávna specialitou luxusních a drahých aut. Dnes se pomalu stěhují i do vozů nižších tříd, ale převážně jako příplatková výbava. Ale kdo chce mít důležitá jízdní data na čelním okně i ve starším autě, sežene ho jako doplněk.

Garmin Head-Up Display (HUD) | foto: Garmin

Novinka od výrobce navigací Garmin je použitelná v jakémkoliv autě. Podmínkou je pouze palubní deska, čelní sklo a zdířka zapalovače. Instalace HUD (Head-Up Display) je velmi snadná. Krabička s projektorem se připevní na palubní desku a na čelní sklo (do dolní části v zorném poli řidiče) se pak přilepí dodávaná průhledná reflexní fólie, na kterou krabička informace promítá.

Fotogalerie

Od integrovaných projekčních displejů se přístroj liší. Nezobrazuje totiž primárně rychlost, což je základní informace integrovaných head-up displejů. Displej se specializuje na navigační informace a jelikož samotná navigace není v krabičce integrována, musí si majitel pořídit ještě navigaci ve smartphonu.

Naštěstí není potřeba žádná speciální navigace, postačí jakýkoliv smartphone s operačním systémem Android, Windows Phone, nebo iOS. Podporovány jsou navigační aplikace Garmin StreetPilot a Navigon. Aplikace nejsou bezplatné, cena záleží na mapových podkladech. Navigon pro Android ve verzi s mapami celé Evropy stojí 1 500 korun, verze s mapami pro východní Evropu stojí 990 korun.

HUD se ke telefonu připojí bezdrátově pomocí Bluetooth. Díky krabičce pak není potřeba ani držák na mobil, všechny potřebné informace zobrazí projekční displej od Garminu. Tedy vyjma samotné mapy, tu displej ukázat neumí.

Projekční displej naopak na čelní sklo promítne směrové šipky navigace, zobrazuje údaje o vzdálenosti ke křižovatce, aktuální rychlost a povolenou rychlost v projížděném úseku, čas do cíle a také informace o jízdních pruzích. Dokonce umí upozornit na opuštění jízdního pruhu (tzv. Lane Assist) a na kamery měřící rychlost. V druhém případě ovšem záleží na mapových podkladech v navigaci.

Garmin Head-Up Display (HUD)

Displej vcelku logicky nehýří barvami, to by bylo při promítání na čelní sklo kontraproduktivní. Základní barvou je zelená, kterou doplňuje červená u některých upozorňujících ikon. Obraz je díky speciální reflexní fólii dobře čitelný ve dne i v noci. Jas si přístroj podle světelných podmínek reguluje sám.

Krabička Garmin HUD stojí na českém trhu 3 990 korun. Zhruba stejnou sumu zaplatíte i jinde v Evropě, firma drží velmi podobné ceny. Výrazněji lze ušetřit jen nákupem v USA, kde lze toto zařízení koupit v přepočtu za zhruba 2 500 korun. 

Pokud by vás lákal projekční displej a nepotřebujete zobrazovat navigaci, lze koupit množství přístrojů, které zobrazují rychlost. Takové přístroje stojí méně, ceny začínají kolem 1 500 korun. Takový HUD prodává třeba i známá firma vyrábějící komponenty a autopříslušenství Valeo pod jménem speed/visio.

Head-up displej

Projekci důležitých informací do zorného pole okoukali konstruktéři aut u letadel. První primitivní systémy se začaly objevovat kolem druhé světové války. V šedesátých letech se začaly prosazovat ve vojenském letectvu a v následujícím desetiletí i v civilním. Prvním produkčním autem, které dostalo head-up displej, byl v roce 1988 Oldsmobile Cutlass Supreme.



Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...
Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...

r.v. 2016, naj. 15 000 km, diesel
1 352 150 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.