Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Displej promítající na čelní sklo můžete mít i ve starém autě

aktualizováno 
Projekční displeje na čelních sklech byly donedávna specialitou luxusních a drahých aut. Dnes se pomalu stěhují i do vozů nižších tříd, ale převážně jako příplatková výbava. Ale kdo chce mít důležitá jízdní data na čelním okně i ve starším autě, sežene ho jako doplněk.

Garmin Head-Up Display (HUD) | foto: Garmin

Novinka od výrobce navigací Garmin je použitelná v jakémkoliv autě. Podmínkou je pouze palubní deska, čelní sklo a zdířka zapalovače. Instalace HUD (Head-Up Display) je velmi snadná. Krabička s projektorem se připevní na palubní desku a na čelní sklo (do dolní části v zorném poli řidiče) se pak přilepí dodávaná průhledná reflexní fólie, na kterou krabička informace promítá.

Fotogalerie

Od integrovaných projekčních displejů se přístroj liší. Nezobrazuje totiž primárně rychlost, což je základní informace integrovaných head-up displejů. Displej se specializuje na navigační informace a jelikož samotná navigace není v krabičce integrována, musí si majitel pořídit ještě navigaci ve smartphonu.

Naštěstí není potřeba žádná speciální navigace, postačí jakýkoliv smartphone s operačním systémem Android, Windows Phone, nebo iOS. Podporovány jsou navigační aplikace Garmin StreetPilot a Navigon. Aplikace nejsou bezplatné, cena záleží na mapových podkladech. Navigon pro Android ve verzi s mapami celé Evropy stojí 1 500 korun, verze s mapami pro východní Evropu stojí 990 korun.

HUD se ke telefonu připojí bezdrátově pomocí Bluetooth. Díky krabičce pak není potřeba ani držák na mobil, všechny potřebné informace zobrazí projekční displej od Garminu. Tedy vyjma samotné mapy, tu displej ukázat neumí.

Projekční displej naopak na čelní sklo promítne směrové šipky navigace, zobrazuje údaje o vzdálenosti ke křižovatce, aktuální rychlost a povolenou rychlost v projížděném úseku, čas do cíle a také informace o jízdních pruzích. Dokonce umí upozornit na opuštění jízdního pruhu (tzv. Lane Assist) a na kamery měřící rychlost. V druhém případě ovšem záleží na mapových podkladech v navigaci.

Garmin Head-Up Display (HUD)

Displej vcelku logicky nehýří barvami, to by bylo při promítání na čelní sklo kontraproduktivní. Základní barvou je zelená, kterou doplňuje červená u některých upozorňujících ikon. Obraz je díky speciální reflexní fólii dobře čitelný ve dne i v noci. Jas si přístroj podle světelných podmínek reguluje sám.

Krabička Garmin HUD stojí na českém trhu 3 990 korun. Zhruba stejnou sumu zaplatíte i jinde v Evropě, firma drží velmi podobné ceny. Výrazněji lze ušetřit jen nákupem v USA, kde lze toto zařízení koupit v přepočtu za zhruba 2 500 korun. 

Pokud by vás lákal projekční displej a nepotřebujete zobrazovat navigaci, lze koupit množství přístrojů, které zobrazují rychlost. Takové přístroje stojí méně, ceny začínají kolem 1 500 korun. Takový HUD prodává třeba i známá firma vyrábějící komponenty a autopříslušenství Valeo pod jménem speed/visio.

Head-up displej

Projekci důležitých informací do zorného pole okoukali konstruktéři aut u letadel. První primitivní systémy se začaly objevovat kolem druhé světové války. V šedesátých letech se začaly prosazovat ve vojenském letectvu a v následujícím desetiletí i v civilním. Prvním produkčním autem, které dostalo head-up displej, byl v roce 1988 Oldsmobile Cutlass Supreme.



Autor:




Nejčtenější

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Octavia RS 245
Škoda představuje nejrychlejší Octavii RS všech dob, má 245 koní

Škoda Octavia RS po faceliftu dostává ještě silnější vrcholové provedení, oproti normálnímu RS má 15 koní navíc. Nový vrchol nabídky se jmenuje RS 245 a je to...  celý článek

Volkswagen I.D. Buzz
Hipíci natankují ze zásuvky a nebudou muset řídit. VW vymýšlí nový bus

Budoucnost je elektrická, oznámil loni na podzim Volkswagen, když představil svůj koncept na baterky a k němu celou vizi mobility budoucnosti. Na autosalonu v...  celý článek

Škoda Rapid facelift
VIDEO: Škoda Rapid dostane s faceliftem nová světla s bixenony

Představení faceliftovaného provedení Škody Rapid je otázkou dnů. Světovou premiéru bude mít třetí nejprodávanější model značky na českém trhu druhý březnový...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.