Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford se spojil s výrobcem kečupu, chtějí vyrábět plasty z rajčat

  11:44aktualizováno  11:44
Vývojáři Fordu a kečupáři od Heinze začali společně pracovat na vývoji materiálů pro autoprůmysl. Firmy zkoumají, jak vyrábět z rajčat bioplast použitelný v automobilech.

Ford a Heinz hledají inovativní způsoby recyklace slupek, stopek a semen z více než dvou milionů tun rajčat, které Heinz každoročně potřebuje k výrobě kečupu. | foto: Profimedia.cz

S automobily bývá v Čechách nejčastěji spojována silně páchnoucí rostlina. Žluté lány řepky olejné jsou ale drtivé většině motoristů proti srsti a pochvalují si ji maximálně zemědělci.

V blízkých letech by řepku možná mohli vyměnit za další plodinu, a sice rajčata.
Výzkumníci Fordu nedávno začali spolupracovat s výrobcem kečupů H. J. Heinz Company. Cílem jejich výzkumu je vývoj kompozitů, které by se daly použít v automobilovém průmyslu. Konkrétně chtějí sušené rajčatové slupky používat například pro výrobu svorek kabeláže či držáků na mince.

"Zjišťujeme, zda se tento vedlejší produkt potravinářského průmyslu hodí pro automobilový průmysl," říká Ellen Lee, technická specialistka Fordu na výzkum plastů. "Naším cílem je vyvinout pevný a lehký materiál, jenž by splňoval naše požadavky, ale současně zmenšil naši ekologickou stopu."

Asi před dvěma lety začal Ford spolupracovat s Heinzem, Coca-Colou a společnostmi Nike a Procter & Gamble na vývoji stoprocentního rostlinného plastu, ze kterého by šlo vyrábět všechno od tkanin až po obaly. Konkrétně obaly se dnes vyrábějí převážně z ropných látek.

Výzkumníci společnosti Heinz hledali nové způsoby recyklace slupek, stopek a semen z více než dvou milionů tun rajčat, které firma každoročně potřebuje k výrobě svého nejprodávanějšího produktu, kečupu.

"Jsme rádi, že technologie prokázala svůj potenciál," řekl Vidhu Nagpal, zástupce ředitele vývoje obalů kečupářské společnosti. "Nacházíme se sice ve velmi rané fázi výzkumu a stále zůstává nezodpovězena řada otázek, ale jsme nadšeni možnostmi, jež se zde otevírají."

Automobilky se snaží neustále zvyšovat podíl recyklovaných materiálů. Ford tak od loňska například používá součásti zpevněné celulózovými vlákny nebo vyplněné rýžovými slupkami. Jako další příklady uvádí automobilka kompozity z kokosu, koberce a tkaniny z recyklované bavlny či hlavové opěrky a výplně sedadel ze sójové pěny.

Pneumatiky z pampelišek

A ještě jedna rostlina známá v Čechách a na Moravě by se mohla pěstovat pro účely automobilového průmyslu. Přední výrobce pneumatik Continental a Fraunhoferův institut pro molekulární biologii a aplikovanou ekologii (IME) v Cáchách prý stojí na prahu objevu v oblasti výroby kaučuku, který bude možné pro účely výroby pneumatik průmyslově získávat z pampelišek.

V posledních letech bylo totiž možné díky nejmodernějším metodám pěstování a optimalizovaným systémem kultivace vyprodukovat v laboratoři velmi kvalitní přírodní kaučuk z kořenů pampelišek.

Ilustrační foto.

Nedávno začala v areálu IME v Münsteru výstavba pilotního zařízení, které dokáže vyprodukovat tuny přírodního kaučuku.

"Důvodem investice do projektu je fakt, že výroba kaučuku z kořenů pampelišek je mnohem méně závislá na počasí než výroba z kaučukovníků. Navíc je nový systém natolik nenáročný, pokud jde o agrotechnické požadavky, že otevírá zcela nové možnosti - zejména pro půdu, která momentálně není obdělávána," popisuje Continental.

Autor:




Nejčtenější

Příbramská Svatá hora zažila šok. Sjely se k ní desítky vozů Porsche
VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou...
Autofotka týdne: Škoda VOS je pancéřovaný unikát pro komunistické papaláše

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou limuzínu Škoda VOS. Vozidlo pro československé i zahraniční komunistické vládní...  celý článek

Rallye Praha Revival 2015
Václavské náměstí patřilo legendám, vyrazily na třídenní Rallye Revival

Už po sedmé odstartoval z centra Prahy veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postavily legendy motoristického sportu.  celý článek

Další z rubriky

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.