Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford se spojil s výrobcem kečupu, chtějí vyrábět plasty z rajčat

  11:44aktualizováno  11:44
Vývojáři Fordu a kečupáři od Heinze začali společně pracovat na vývoji materiálů pro autoprůmysl. Firmy zkoumají, jak vyrábět z rajčat bioplast použitelný v automobilech.

Ford a Heinz hledají inovativní způsoby recyklace slupek, stopek a semen z více než dvou milionů tun rajčat, které Heinz každoročně potřebuje k výrobě kečupu. | foto: Profimedia.cz

S automobily bývá v Čechách nejčastěji spojována silně páchnoucí rostlina. Žluté lány řepky olejné jsou ale drtivé většině motoristů proti srsti a pochvalují si ji maximálně zemědělci.

V blízkých letech by řepku možná mohli vyměnit za další plodinu, a sice rajčata.
Výzkumníci Fordu nedávno začali spolupracovat s výrobcem kečupů H. J. Heinz Company. Cílem jejich výzkumu je vývoj kompozitů, které by se daly použít v automobilovém průmyslu. Konkrétně chtějí sušené rajčatové slupky používat například pro výrobu svorek kabeláže či držáků na mince.

"Zjišťujeme, zda se tento vedlejší produkt potravinářského průmyslu hodí pro automobilový průmysl," říká Ellen Lee, technická specialistka Fordu na výzkum plastů. "Naším cílem je vyvinout pevný a lehký materiál, jenž by splňoval naše požadavky, ale současně zmenšil naši ekologickou stopu."

Asi před dvěma lety začal Ford spolupracovat s Heinzem, Coca-Colou a společnostmi Nike a Procter & Gamble na vývoji stoprocentního rostlinného plastu, ze kterého by šlo vyrábět všechno od tkanin až po obaly. Konkrétně obaly se dnes vyrábějí převážně z ropných látek.

Výzkumníci společnosti Heinz hledali nové způsoby recyklace slupek, stopek a semen z více než dvou milionů tun rajčat, které firma každoročně potřebuje k výrobě svého nejprodávanějšího produktu, kečupu.

"Jsme rádi, že technologie prokázala svůj potenciál," řekl Vidhu Nagpal, zástupce ředitele vývoje obalů kečupářské společnosti. "Nacházíme se sice ve velmi rané fázi výzkumu a stále zůstává nezodpovězena řada otázek, ale jsme nadšeni možnostmi, jež se zde otevírají."

Automobilky se snaží neustále zvyšovat podíl recyklovaných materiálů. Ford tak od loňska například používá součásti zpevněné celulózovými vlákny nebo vyplněné rýžovými slupkami. Jako další příklady uvádí automobilka kompozity z kokosu, koberce a tkaniny z recyklované bavlny či hlavové opěrky a výplně sedadel ze sójové pěny.

Pneumatiky z pampelišek

A ještě jedna rostlina známá v Čechách a na Moravě by se mohla pěstovat pro účely automobilového průmyslu. Přední výrobce pneumatik Continental a Fraunhoferův institut pro molekulární biologii a aplikovanou ekologii (IME) v Cáchách prý stojí na prahu objevu v oblasti výroby kaučuku, který bude možné pro účely výroby pneumatik průmyslově získávat z pampelišek.

V posledních letech bylo totiž možné díky nejmodernějším metodám pěstování a optimalizovaným systémem kultivace vyprodukovat v laboratoři velmi kvalitní přírodní kaučuk z kořenů pampelišek.

Ilustrační foto.

Nedávno začala v areálu IME v Münsteru výstavba pilotního zařízení, které dokáže vyprodukovat tuny přírodního kaučuku.

"Důvodem investice do projektu je fakt, že výroba kaučuku z kořenů pampelišek je mnohem méně závislá na počasí než výroba z kaučukovníků. Navíc je nový systém natolik nenáročný, pokud jde o agrotechnické požadavky, že otevírá zcela nové možnosti - zejména pro půdu, která momentálně není obdělávána," popisuje Continental.

Autor:






Nejčtenější

Opel Insignia Grand Sport
Nový Opel Insignia přijíždí v plné parádě. Je to grandiózní krasavec

Celým jménem je to Opel Insignia Grand Sport a je to fešák. Minimálně vzhledem má šanci být jedním z nejparádnějších aut své kategorie. Oproti předchůdci zhubl...  celý článek

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto
Škoda chce zdvojnásobit výrobu, modely se mají mezi sebou více lišit

Šéf automobilky Škoda Bernhard Maier vidí budoucnost značky hlavně v elektromobilech a SUV. Design jednotlivých modelů chce více proměnit, aby byly jednoduše...  celý článek

Crashtest deformačních zón
VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.