Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford se spojil s výrobcem kečupu, chtějí vyrábět plasty z rajčat

  11:44aktualizováno  11:44
Vývojáři Fordu a kečupáři od Heinze začali společně pracovat na vývoji materiálů pro autoprůmysl. Firmy zkoumají, jak vyrábět z rajčat bioplast použitelný v automobilech.

Ford a Heinz hledají inovativní způsoby recyklace slupek, stopek a semen z více než dvou milionů tun rajčat, které Heinz každoročně potřebuje k výrobě kečupu. | foto: Profimedia.cz

S automobily bývá v Čechách nejčastěji spojována silně páchnoucí rostlina. Žluté lány řepky olejné jsou ale drtivé většině motoristů proti srsti a pochvalují si ji maximálně zemědělci.

V blízkých letech by řepku možná mohli vyměnit za další plodinu, a sice rajčata.
Výzkumníci Fordu nedávno začali spolupracovat s výrobcem kečupů H. J. Heinz Company. Cílem jejich výzkumu je vývoj kompozitů, které by se daly použít v automobilovém průmyslu. Konkrétně chtějí sušené rajčatové slupky používat například pro výrobu svorek kabeláže či držáků na mince.

"Zjišťujeme, zda se tento vedlejší produkt potravinářského průmyslu hodí pro automobilový průmysl," říká Ellen Lee, technická specialistka Fordu na výzkum plastů. "Naším cílem je vyvinout pevný a lehký materiál, jenž by splňoval naše požadavky, ale současně zmenšil naši ekologickou stopu."

Asi před dvěma lety začal Ford spolupracovat s Heinzem, Coca-Colou a společnostmi Nike a Procter & Gamble na vývoji stoprocentního rostlinného plastu, ze kterého by šlo vyrábět všechno od tkanin až po obaly. Konkrétně obaly se dnes vyrábějí převážně z ropných látek.

Výzkumníci společnosti Heinz hledali nové způsoby recyklace slupek, stopek a semen z více než dvou milionů tun rajčat, které firma každoročně potřebuje k výrobě svého nejprodávanějšího produktu, kečupu.

"Jsme rádi, že technologie prokázala svůj potenciál," řekl Vidhu Nagpal, zástupce ředitele vývoje obalů kečupářské společnosti. "Nacházíme se sice ve velmi rané fázi výzkumu a stále zůstává nezodpovězena řada otázek, ale jsme nadšeni možnostmi, jež se zde otevírají."

Automobilky se snaží neustále zvyšovat podíl recyklovaných materiálů. Ford tak od loňska například používá součásti zpevněné celulózovými vlákny nebo vyplněné rýžovými slupkami. Jako další příklady uvádí automobilka kompozity z kokosu, koberce a tkaniny z recyklované bavlny či hlavové opěrky a výplně sedadel ze sójové pěny.

Pneumatiky z pampelišek

A ještě jedna rostlina známá v Čechách a na Moravě by se mohla pěstovat pro účely automobilového průmyslu. Přední výrobce pneumatik Continental a Fraunhoferův institut pro molekulární biologii a aplikovanou ekologii (IME) v Cáchách prý stojí na prahu objevu v oblasti výroby kaučuku, který bude možné pro účely výroby pneumatik průmyslově získávat z pampelišek.

V posledních letech bylo totiž možné díky nejmodernějším metodám pěstování a optimalizovaným systémem kultivace vyprodukovat v laboratoři velmi kvalitní přírodní kaučuk z kořenů pampelišek.

Ilustrační foto.

Nedávno začala v areálu IME v Münsteru výstavba pilotního zařízení, které dokáže vyprodukovat tuny přírodního kaučuku.

"Důvodem investice do projektu je fakt, že výroba kaučuku z kořenů pampelišek je mnohem méně závislá na počasí než výroba z kaučukovníků. Navíc je nový systém natolik nenáročný, pokud jde o agrotechnické požadavky, že otevírá zcela nové možnosti - zejména pro půdu, která momentálně není obdělávána," popisuje Continental.

Autor:




Nejčtenější

Cadillac Trump Golden Series Limousine
Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní...  celý článek

Sraz maluchů
Polský hrdina Maluch odvezl celou rodinu a na střeše ledničku

Na délku jen o málo překonává třímetrovou hranici a vejde se na parkovací místo po jakémkoliv voze s výjimkou dvoumístného Smartu. Na rozdíl od něj však řidič...  celý článek

Pavel Kadaš, předseda spolku, který muzeum provozuje, pózuje mezi vozy v...
V muzeu ve Velkých Hamrech odpočívají moskviče i prototypy škodovek

Běžné automobily, kterých byly za socialismu plné silnice, i vzácné prototypy, jež se dochovaly do dnešních dnů jen zázrakem. To vše je k vidění v Muzeu...  celý článek

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...
Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.  celý článek

Opel Crossland X
Crossland X je další opel do městského terénu

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahradí v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Bentley 6,0 Bentayga W12 First Edition
Bentley 6,0 Bentayga W12 First Edition

r.v. 2016, naj. 210 km, benzín, 1. majitel
10 550 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.