Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Projížďka nejlepším taxi světa. Indickou automobilovou fosilií

aktualizováno 
Zatímco v západním světě je model po pěti, sedmi letech ve výrobě zastaralý, v Indii běží čas o dost pomaleji. Hindustan Ambassador je žijící automobilová fosilie. A taky nejlepší taxík na světě.

Kariéra tohoto automobilového metuzaléma začala docela nevinně. Ve čtyřicátých letech minulého století založil indický průmyslník B. M. Birla společnost Hindustan Motors, která v roce 1948 spustila výrobu modelu Ambassador. Jednalo se o lokální verzi tehdy zcela aktuálního Morrisu Oxford.

Výroba v Hindustan Motors zpočátku sledovala inovace, s nimiž přicházel britský Morris. A tak byl v roce 1954 původní Ambassador nahrazen modelem Landmaster na základech druhé generace Oxfordu a o čtyři roky později se objevil "nový“ ambassador, ten vycházel z třetí generace čtyřdveřového morrisu. Jenže v tu chvíli jako by se zastavil čas.

Hindustan Ambassador

Zpočátku to rozhodně nevadilo. Ambassador byl na svou dobu a evropské poměry vcelku moderní vůz se samonosnou karoserií a prostorným interiérem. Zaoblené tvary v duchu padesátých let zdárně maskují fakt, že sedan je poměrně velký, na délku měří 4,5 metru. Restrikcemi svázaný indický trh zajistil hindustanu dominantní postavení, a tak tempo modernizací bylo pomalé, o přípravách případného nového modelu nemluvě. Dalším novým hindustanem byl až sedan jménem contessa z roku 1984, ve skutečnosti licenční verze vauxhallu ze sedmdesátých let.

Fotogalerie

To už ale domácí obliba ambassadoru upadala. Indická vláda uvolnila omezení a dokonce s japonskou automobilkou Suzuki založila společný podnik Maruti. Výroba moderních aut (nejprve Suzuki Alto, alias Maruti 800) se rozeběhla v roce 1983 a hindustan rychle ztratil bezpracnou pozici nejprodávanějšího auta v Indii. Do té doby měl totiž jediného konkurenta, Premier Padmini, který byl licenční verzí Fiatu 1100D ze šedesátých let. O Premieru Padmini ČTĚTE ZDE

Hindustan ovšem neváhal a začal ve velkém exportovat – do Bangladéše, Pákistánu, na Seychely a dokonce i do Dubaje. Začátkem devadesátých let dokonce Indové zkusili nabízet modernizovaný ambassador ve Velké Británii, ovšem nesetkali se s úspěchem. Exportní verze vyžadovala rozsáhlé úpravy, které vyšroubovaly cenu příliš vysoko. Přitom nádech pravého retra nedokázal přebít technickou zastaralost modelu, který stále spoléhal například na bubnové brzdy na všech kolech nebo zadní nápravu odpruženou listovými pery. Britský importér proto po pěti neúspěšných letech zkrachoval.

Hindustan Ambassador

Přesto si ambassador vybudoval kultovní status, doma i ve světě. V Indii je oblíbeným a velice rozšířeným vozidlem taxislužeb; přestože jeho motor již nesplňuje emisní limity mnoha velkých měst, vyrábí se ambassador dál. Automobilka navíc údajně pracuje na vývoji "ekologičtější" verze. Bude to jen další z desítek modernizací: postupně se pod kapotou vystřídaly motory všech myslitelných koncepcí od SV, přes OHV po OHC. Dnešní paleta motorů je nečekaně široká, čítá atmosférickou dieselovou patnáctistovku, zážehovou osmnáctistovku ve třech verzích (benzinová, LPG a CNG) a dieselový dvoulitr, atmosférický i s turbem.

V Evropě hindustan zná snad každý díky slavné reklamě na Peugeot 206, v Česku ale zdá se žádný kousek není (pokud o nějakém víte, napište nám).

A které auto je nejlepším taxi na světě? Podle tvůrců známého televizního pořadu Top Gear to není žádný mercedes, ale právě Hindustan Ambassador!

Autoři:


Témata: CNG


Nejčtenější

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Další z rubriky

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Speciální vůz Tatra na cestě kolem světa.
Expedice Tatra kolem světa začala před 30 lety. Doplatila na změnu režimu

Expedice Tatra kolem světa přitahovala koncem 80. let velkou pozornost. Výprava, která vyrazila 18. března 1987 z pražského Staroměstského náměstí, se po více...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.