Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Projížďka nejlepším taxi světa. Indickou automobilovou fosilií

aktualizováno 
Zatímco v západním světě je model po pěti, sedmi letech ve výrobě zastaralý, v Indii běží čas o dost pomaleji. Hindustan Ambassador je žijící automobilová fosilie. A taky nejlepší taxík na světě.

Kariéra tohoto automobilového metuzaléma začala docela nevinně. Ve čtyřicátých letech minulého století založil indický průmyslník B. M. Birla společnost Hindustan Motors, která v roce 1948 spustila výrobu modelu Ambassador. Jednalo se o lokální verzi tehdy zcela aktuálního Morrisu Oxford.

Výroba v Hindustan Motors zpočátku sledovala inovace, s nimiž přicházel britský Morris. A tak byl v roce 1954 původní Ambassador nahrazen modelem Landmaster na základech druhé generace Oxfordu a o čtyři roky později se objevil "nový“ ambassador, ten vycházel z třetí generace čtyřdveřového morrisu. Jenže v tu chvíli jako by se zastavil čas.

Hindustan Ambassador

Zpočátku to rozhodně nevadilo. Ambassador byl na svou dobu a evropské poměry vcelku moderní vůz se samonosnou karoserií a prostorným interiérem. Zaoblené tvary v duchu padesátých let zdárně maskují fakt, že sedan je poměrně velký, na délku měří 4,5 metru. Restrikcemi svázaný indický trh zajistil hindustanu dominantní postavení, a tak tempo modernizací bylo pomalé, o přípravách případného nového modelu nemluvě. Dalším novým hindustanem byl až sedan jménem contessa z roku 1984, ve skutečnosti licenční verze vauxhallu ze sedmdesátých let.

Fotogalerie

To už ale domácí obliba ambassadoru upadala. Indická vláda uvolnila omezení a dokonce s japonskou automobilkou Suzuki založila společný podnik Maruti. Výroba moderních aut (nejprve Suzuki Alto, alias Maruti 800) se rozeběhla v roce 1983 a hindustan rychle ztratil bezpracnou pozici nejprodávanějšího auta v Indii. Do té doby měl totiž jediného konkurenta, Premier Padmini, který byl licenční verzí Fiatu 1100D ze šedesátých let. O Premieru Padmini ČTĚTE ZDE

Hindustan ovšem neváhal a začal ve velkém exportovat – do Bangladéše, Pákistánu, na Seychely a dokonce i do Dubaje. Začátkem devadesátých let dokonce Indové zkusili nabízet modernizovaný ambassador ve Velké Británii, ovšem nesetkali se s úspěchem. Exportní verze vyžadovala rozsáhlé úpravy, které vyšroubovaly cenu příliš vysoko. Přitom nádech pravého retra nedokázal přebít technickou zastaralost modelu, který stále spoléhal například na bubnové brzdy na všech kolech nebo zadní nápravu odpruženou listovými pery. Britský importér proto po pěti neúspěšných letech zkrachoval.

Hindustan Ambassador

Přesto si ambassador vybudoval kultovní status, doma i ve světě. V Indii je oblíbeným a velice rozšířeným vozidlem taxislužeb; přestože jeho motor již nesplňuje emisní limity mnoha velkých měst, vyrábí se ambassador dál. Automobilka navíc údajně pracuje na vývoji "ekologičtější" verze. Bude to jen další z desítek modernizací: postupně se pod kapotou vystřídaly motory všech myslitelných koncepcí od SV, přes OHV po OHC. Dnešní paleta motorů je nečekaně široká, čítá atmosférickou dieselovou patnáctistovku, zážehovou osmnáctistovku ve třech verzích (benzinová, LPG a CNG) a dieselový dvoulitr, atmosférický i s turbem.

V Evropě hindustan zná snad každý díky slavné reklamě na Peugeot 206, v Česku ale zdá se žádný kousek není (pokud o nějakém víte, napište nám).

A které auto je nejlepším taxi na světě? Podle tvůrců známého televizního pořadu Top Gear to není žádný mercedes, ale právě Hindustan Ambassador!

Autoři:


Témata: CNG


Nejčtenější

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Bazarníci stále podvádějí, situace se zhoršuje

Počty podvodů s ojetinami neklesají. Česká obchodní inspekce loni zjistila porušení předpisů v 60 procentech kontrol autobazarů. Je to téměř o čtyři procentní...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou...
Autofotka týdne: Škoda VOS je pancéřovaný unikát pro komunistické papaláše

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou limuzínu Škoda VOS. Vozidlo pro československé i zahraniční komunistické vládní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.