Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Projížďka nejlepším taxi světa. Indickou automobilovou fosilií

aktualizováno 
Zatímco v západním světě je model po pěti, sedmi letech ve výrobě zastaralý, v Indii běží čas o dost pomaleji. Hindustan Ambassador je žijící automobilová fosilie. A taky nejlepší taxík na světě.

Kariéra tohoto automobilového metuzaléma začala docela nevinně. Ve čtyřicátých letech minulého století založil indický průmyslník B. M. Birla společnost Hindustan Motors, která v roce 1948 spustila výrobu modelu Ambassador. Jednalo se o lokální verzi tehdy zcela aktuálního Morrisu Oxford.

Výroba v Hindustan Motors zpočátku sledovala inovace, s nimiž přicházel britský Morris. A tak byl v roce 1954 původní Ambassador nahrazen modelem Landmaster na základech druhé generace Oxfordu a o čtyři roky později se objevil "nový“ ambassador, ten vycházel z třetí generace čtyřdveřového morrisu. Jenže v tu chvíli jako by se zastavil čas.

Hindustan Ambassador

Zpočátku to rozhodně nevadilo. Ambassador byl na svou dobu a evropské poměry vcelku moderní vůz se samonosnou karoserií a prostorným interiérem. Zaoblené tvary v duchu padesátých let zdárně maskují fakt, že sedan je poměrně velký, na délku měří 4,5 metru. Restrikcemi svázaný indický trh zajistil hindustanu dominantní postavení, a tak tempo modernizací bylo pomalé, o přípravách případného nového modelu nemluvě. Dalším novým hindustanem byl až sedan jménem contessa z roku 1984, ve skutečnosti licenční verze vauxhallu ze sedmdesátých let.

Fotogalerie

To už ale domácí obliba ambassadoru upadala. Indická vláda uvolnila omezení a dokonce s japonskou automobilkou Suzuki založila společný podnik Maruti. Výroba moderních aut (nejprve Suzuki Alto, alias Maruti 800) se rozeběhla v roce 1983 a hindustan rychle ztratil bezpracnou pozici nejprodávanějšího auta v Indii. Do té doby měl totiž jediného konkurenta, Premier Padmini, který byl licenční verzí Fiatu 1100D ze šedesátých let. O Premieru Padmini ČTĚTE ZDE

Hindustan ovšem neváhal a začal ve velkém exportovat – do Bangladéše, Pákistánu, na Seychely a dokonce i do Dubaje. Začátkem devadesátých let dokonce Indové zkusili nabízet modernizovaný ambassador ve Velké Británii, ovšem nesetkali se s úspěchem. Exportní verze vyžadovala rozsáhlé úpravy, které vyšroubovaly cenu příliš vysoko. Přitom nádech pravého retra nedokázal přebít technickou zastaralost modelu, který stále spoléhal například na bubnové brzdy na všech kolech nebo zadní nápravu odpruženou listovými pery. Britský importér proto po pěti neúspěšných letech zkrachoval.

Hindustan Ambassador

Přesto si ambassador vybudoval kultovní status, doma i ve světě. V Indii je oblíbeným a velice rozšířeným vozidlem taxislužeb; přestože jeho motor již nesplňuje emisní limity mnoha velkých měst, vyrábí se ambassador dál. Automobilka navíc údajně pracuje na vývoji "ekologičtější" verze. Bude to jen další z desítek modernizací: postupně se pod kapotou vystřídaly motory všech myslitelných koncepcí od SV, přes OHV po OHC. Dnešní paleta motorů je nečekaně široká, čítá atmosférickou dieselovou patnáctistovku, zážehovou osmnáctistovku ve třech verzích (benzinová, LPG a CNG) a dieselový dvoulitr, atmosférický i s turbem.

V Evropě hindustan zná snad každý díky slavné reklamě na Peugeot 206, v Česku ale zdá se žádný kousek není (pokud o nějakém víte, napište nám).

A které auto je nejlepším taxi na světě? Podle tvůrců známého televizního pořadu Top Gear to není žádný mercedes, ale právě Hindustan Ambassador!

Autoři:


Témata: CNG




Nejčtenější

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Renault-Nissan vyměnil šéfa vývoje motorů. Čeká velký problém s diesely

Philippe Brunet je nový šéf vývoje motorů aliance Renault-Nissan. Ta zpráva na pohled moc zajímavá není, ale informace ze zákulisí odhalují velmi zajímavé...  celý článek

Sivocci si poprvé nakreslil čtyřlístek na kapotu své Alfy Romeo RL před startem...
Smlouvu s ďáblem stvrdil zelený čtyřlístek. Hrdé alfy zdobí dodnes

Už téměř sto let se na kapotách Alfy Romeo objevuje zelený čtyřlístek pro štěstí, takzvané Quadrifoglio Verde. Jeho autorovi přinesl v roce 1923 vítězství ve...  celý článek

Volkswagen GTI Clubsport
Všechno nejlepší! Golf GTI slaví čtyřicátiny. Clubsport je vrchol

Volkswagen Golf GTI není nejrychlejší z hot-hatchů. Není ani nejvýkonnější a na papíře nevyniká superlativy. Jenže o to lepší je v praxi. Tak zábavné auto pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.