Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hipíci budou hi-tech. Legendární bus nově jako elektromobil

aktualizováno 
Těžko říct, jestli je to náhoda, nebo tentokrát oddělení vymýšlející u VW jména modelů a dohlížející na jejich korektnost přimhouřilo oči. Česky mluvícím automobilistům každopádně připravil milou jazykovou hříčku. Volkswagen Budd-e v prodeji opravdu bude.

Je to symbolický pokračovatel rodu slavných dodávek Volkswagenu, které loni oslavily pětašedesátiny. Původní mikrobus je už navždy spjatý s hippies, ten novodobý bude spíš pro geeky, tedy zapálené milovníky moderních technologií.

Reminiscencí původního transporteru z hlavy Holanďana Bena Pona dráždí volkswagen fanoušky už dlouhé roky. Naposledy to byl před pěti lety v Ženevě parádní koncept nesoucí původní přezdívku modelu „Bulli“. Tentokrát už ale německý výrobce slibuje, že nezůstane jen u studie. Budd-e, který na bulliho volně navazuje, se chystá do prodeje.

Šéf značky Volkswagen Herbert Diess při premiéře na veletrhu spotřební elektroniky CES 2016 v Las Vegas uvedl, že nový elektromobil by mohl vstoupit na trh koncem tohoto desetiletí, spekuluje se ale, že by mohl z mexické továrny Puebla vyjíždět už od roku 2017.

Volkswagen BUDD-e

Aktuální Volkswagen Transporter a jeho odvozeniny Multivan a Caravelle si už žijí vlastním, velmi úspěšným životem, Budd-e je hlavně stylovka. A jde s dobou, už žádný spalovací motor, jen dráty, baterky a elektřina.

Designéři zaslouží pochvalu, moderní doba velkoprostorovým vozům typu MPV moc nepřeje, publikum prý žádá šmrncovnější SUV a od nich odvozené crossovery. Budd-e ale vypadá skvěle i přes přisně geometrické tvary a proporce dodávky. Délka je 4,6 metru, šířka 1,8 a výška 1,9 metru, rozměry se tedy řadí mezi touran a multivan.

Novodobý Transporter stojí na unikátní platformě MEB (Modular Electric Platform), navržené speciálně pro plug-in hybridy a elektromobily. Těžištěm (praktickým i pomyslným) je sendvičová podlaha ukrývající velký balík akumulátorů (s 3,1metrovým rozvorem a kapacitou 101 kWh), díky jejich nízkému uložení má auto nízko těžiště, což je pozitivní přínos pro jízdní vlastnosti.

Volkswagen BUDD-e

Baterii lze s pomocí rychlonabíječky naplnit na 80 procent asi za půlhodinu, to je dnes víceméně standard, z běžné zásuvky bude ale nabíjení mnohem delší. Na jedno nabití má ujet přes pět set kilometrů.

Fotogalerie

Na každé nápravě je jeden elektromotor, celkem mají výkon 317 kW. Budd-e má tedy pohon všech kol, zajímavostí je řízení kol zadní nápravy, které napomáhá agilitě. Maximální rychlost je elektricky omezena na 150 km/h, více technických podrobností automobilka nezveřejnila.

Jestli do výroby doputuje i verze se spalovacím motorem, je otázka. Na jednu stranu jsou elektromobily stále na okraji zájmu zákazníků, pokud ovšem i sériové provedení vyjede na „elektrické“ platformě MEB, museli by vývojáři auto postavit v podstatě ještě jednou na jiné platformě pro verze se spalovacím motorem. Označení Budd-e s pomlčkou ale naznačuje, že by se mohlo objevit ještě další provedení bez písmene „e“ ve jméně, které obvykle značí elektromobilitu.

Budd-e by měl nabízet mimo jiné internetové propojení s různými chytrými zařízeními v domácnosti. Z automobilu by tak mohlo být například možné zkontrolovat obsah ledničky nebo zjistit, kdo zvoní u domovních dveří.

Volkswagen BUDD-e

Interiér hraje displeji, ty tak s pomocí kamer třeba nahrazují i zpětná zrcátka. Dnes už tradiční ovladače na volantu nahradily dotykové plošky.

Volkswagen v Las Vegas představil rovněž elektromobil e-Golf Touch, který bude umožňovat ovládání některých funkcí pomocí gest. Tento vůz by se měl začít prodávat již během jednoho roku. Ovládání pomocí gest ukazuje i koncept Budd-e, k otevření elektromotorky ovládaných dveří stačí mávnout rukou.





Nejčtenější

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou...
Autofotka týdne: Škoda VOS je pancéřovaný unikát pro komunistické papaláše

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou limuzínu Škoda VOS. Vozidlo pro československé i zahraniční komunistické vládní...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Příbramská Svatá hora zažila šok. Sjely se k ní desítky vozů Porsche
VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia Sports Tourer
Lehčí a větší. Opel Insignia Sports Tourer bude fešácký kombík

Připravovaný Opel Insignia podle zatím zveřejněných fotek jasně kandiduje na „missáka“ roku mezi letošními premiérami. Po sportovně střiženém sedanu německá...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Volkswagen I.D. Buzz
Hipíci natankují ze zásuvky a nebudou muset řídit. VW vymýšlí nový bus

Budoucnost je elektrická, oznámil loni na podzim Volkswagen, když představil svůj koncept na baterky a k němu celou vizi mobility budoucnosti. Na autosalonu v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.