Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hipíci budou hi-tech. Legendární bus nově jako elektromobil

aktualizováno 
Těžko říct, jestli je to náhoda, nebo tentokrát oddělení vymýšlející u VW jména modelů a dohlížející na jejich korektnost přimhouřilo oči. Česky mluvícím automobilistům každopádně připravil milou jazykovou hříčku. Volkswagen Budd-e v prodeji opravdu bude.

Je to symbolický pokračovatel rodu slavných dodávek Volkswagenu, které loni oslavily pětašedesátiny. Původní mikrobus je už navždy spjatý s hippies, ten novodobý bude spíš pro geeky, tedy zapálené milovníky moderních technologií.

Reminiscencí původního transporteru z hlavy Holanďana Bena Pona dráždí volkswagen fanoušky už dlouhé roky. Naposledy to byl před pěti lety v Ženevě parádní koncept nesoucí původní přezdívku modelu „Bulli“. Tentokrát už ale německý výrobce slibuje, že nezůstane jen u studie. Budd-e, který na bulliho volně navazuje, se chystá do prodeje.

Šéf značky Volkswagen Herbert Diess při premiéře na veletrhu spotřební elektroniky CES 2016 v Las Vegas uvedl, že nový elektromobil by mohl vstoupit na trh koncem tohoto desetiletí, spekuluje se ale, že by mohl z mexické továrny Puebla vyjíždět už od roku 2017.

Volkswagen BUDD-e

Aktuální Volkswagen Transporter a jeho odvozeniny Multivan a Caravelle si už žijí vlastním, velmi úspěšným životem, Budd-e je hlavně stylovka. A jde s dobou, už žádný spalovací motor, jen dráty, baterky a elektřina.

Designéři zaslouží pochvalu, moderní doba velkoprostorovým vozům typu MPV moc nepřeje, publikum prý žádá šmrncovnější SUV a od nich odvozené crossovery. Budd-e ale vypadá skvěle i přes přisně geometrické tvary a proporce dodávky. Délka je 4,6 metru, šířka 1,8 a výška 1,9 metru, rozměry se tedy řadí mezi touran a multivan.

Novodobý Transporter stojí na unikátní platformě MEB (Modular Electric Platform), navržené speciálně pro plug-in hybridy a elektromobily. Těžištěm (praktickým i pomyslným) je sendvičová podlaha ukrývající velký balík akumulátorů (s 3,1metrovým rozvorem a kapacitou 101 kWh), díky jejich nízkému uložení má auto nízko těžiště, což je pozitivní přínos pro jízdní vlastnosti.

Volkswagen BUDD-e

Baterii lze s pomocí rychlonabíječky naplnit na 80 procent asi za půlhodinu, to je dnes víceméně standard, z běžné zásuvky bude ale nabíjení mnohem delší. Na jedno nabití má ujet přes pět set kilometrů.

Fotogalerie

Na každé nápravě je jeden elektromotor, celkem mají výkon 317 kW. Budd-e má tedy pohon všech kol, zajímavostí je řízení kol zadní nápravy, které napomáhá agilitě. Maximální rychlost je elektricky omezena na 150 km/h, více technických podrobností automobilka nezveřejnila.

Jestli do výroby doputuje i verze se spalovacím motorem, je otázka. Na jednu stranu jsou elektromobily stále na okraji zájmu zákazníků, pokud ovšem i sériové provedení vyjede na „elektrické“ platformě MEB, museli by vývojáři auto postavit v podstatě ještě jednou na jiné platformě pro verze se spalovacím motorem. Označení Budd-e s pomlčkou ale naznačuje, že by se mohlo objevit ještě další provedení bez písmene „e“ ve jméně, které obvykle značí elektromobilitu.

Budd-e by měl nabízet mimo jiné internetové propojení s různými chytrými zařízeními v domácnosti. Z automobilu by tak mohlo být například možné zkontrolovat obsah ledničky nebo zjistit, kdo zvoní u domovních dveří.

Volkswagen BUDD-e

Interiér hraje displeji, ty tak s pomocí kamer třeba nahrazují i zpětná zrcátka. Dnes už tradiční ovladače na volantu nahradily dotykové plošky.

Volkswagen v Las Vegas představil rovněž elektromobil e-Golf Touch, který bude umožňovat ovládání některých funkcí pomocí gest. Tento vůz by se měl začít prodávat již během jednoho roku. Ovládání pomocí gest ukazuje i koncept Budd-e, k otevření elektromotorky ovládaných dveří stačí mávnout rukou.





Nejčtenější

Lepicí sada na opravu pneumatik dokáže opravit jen malé defekty.
Autem na dovolenou: místo v kufru přidá opravná sada, ale má to rizika

Balíte na dovolenou, vyřazujete zbytečné svršky, pět kyblíčků Pepík rovněž nepotřebuje, ale místa je pořád málo. Na zvětšení místa v kufru máme fígl. Ale není...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají dělat roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili...  celý článek

Další z rubriky

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Škoda Citigo
Modernizovaná Škoda Citigo: jemné retuše a stále bez TSI

Nejmenší škodovka je jediným evropským modelem značky, který se nevyrábí v Česku. Citigo se dočkalo faceliftu po pěti letech. Má novou kapotu, masku chladiče,...  celý článek

Škoda Kodiaq Scout
Víc chromu pro Kodiaqa. Škoda představuje verzi Scout

Výroba Škody Kodiaq už běží v Kvasinách naplno, první auta dorazí k zákazníkům během několika týdnů. Automobilka nyní představuje speciální provedení Scout.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.