Mladí Češi nejraději jezdí černými vozy. Černá auta volí 21 procent tuzemských řidičů, kterým je mezi 18 a 29 roky. Obecně přitom čeští řidiči preferují auta červená, která zároveň považují za nejbezpečnější vzhledem k silničnímu provozu.
Dá se očekávat, že množství černých aut poroste, protože vlastní vůz si kupuje stále více mladých řidičů. Vyplývá to z průzkumu společnosti GE Money Auto.
Černá barva také zvítězila v preferenci mladých i v ostatních sledovaných zemích, tedy Německu, Maďarsku, Polsku a Rumunsku.
Odborníci na barvy přitom považují tmavá auta za méně bezpečná než auta světlá. Například za šera či v noci lze světlejší auto spatřit až ve čtyřnásobné vzdálenosti na rozdíl od aut tmavých. Ve stupnici bezpečnosti barev vede bílá a následuje ji červená barva.
Červená barva aut je mezi českými řidiči obecně nejoblíbenější s podílem 23 procent.
Výrazně přitom vítězí především u žen, zatímco u mužských řidičů je žádanější stříbrná metalíza. Například Němci jednoznačně preferují stříbrnou metalízu (24 procent), Rumuni pak auta bílé barvy (20 procent).
Poláci, stejně jako Češi, upřednostňují auta červené barvy a poněkud nerozhodní jsou v této oblasti Maďaři, kteří favorizují hned tři barvy najednou, a to červenou, modrou a bílou.
Barva nejpoužívanějšího auta v domácnosti (v % z těch, kteří vlastní alespoň jedno auto):
Podle marketingového ředitele GE Money Auto Jana Hrubého je při koupi auta bezpečnost jedním z nejdůležitějších kritérií. Zájemci ale hlavně kladou požadavky na aktivní bezpečnost, jako je systém ABS, airbagy, citlivost na boční vítr a podobně.
"Z našich zkušeností jednoznačně vyplývá, že bezpečnost je při koupi auta jedním z nejdůležitějších kritérií," doplňuje Jan Hrubý.
Exkluzivní průzkum provedla pro GE Money letos v lednu a únoru TNS AISA mezi respondenty v České republice, Maďarsku, Polsku, Rumunsku a Německu, na reprezentativním vzorku dospělé populace jednotlivých zemí.
Preferované barvy auta ve věku 18 - 29 let | |
černá | 21% |
stříbrná | 19% |
modrá | 17% |
červená | 15% |
jiná | 28% |