Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hitparáda motorek 2007: hondy a yamahy jdou na dračku

  12:00aktualizováno  12:00
Prodeje motocyklů a skútrů v roce 2007 opět zlomily předchozí rekordy. Celkem se prodalo o 27 procent více strojů než v roce 2006. Které značky a modely byly nejúspěšnější?

Yamaha YBR125: nejprodávanější motorka loňského roku v Česku | foto: Yamaha

Statistiky prodejů a registrací nových aut a motocyklů v Česku obstarává Sdružení automobilového průmyslu (SDA). Oficiální žebříček nejprodávanějších modelů ovšem nevede. A tak jsme se pokusili takovouto hitparádu bestsellerů sestavit sami, pravděpodobně vůbec poprvé v ČR:

NEJPRODÁVANĚJŠÍ MOTORKY 2007

Pořadí značka model kusy
1. Yamaha YBR125 334
2. Yamaha FZ6 N/S 209
3. Suzuki GSF 650/S 204
4. Yamaha XT 660R/X 184
5. Honda CB 600F/A Hornet 178
6. Suzuki DL 650/A V-Strom 168
7. Honda SCV 100 154
8. Yamaha XT125R/X 142
9. Honda CBR 125R 142
10. Honda CBF500 140
11. Suzuki GSR 600/A 136
12. Yamaha YZF R1 133
13. Honda CBF 1000/A 122
14. Yamaha FZ6 S2 N/S 120
15. Suzuki GSX-R1000 114
16. Yamaha FZ1 N/S 111
17. Suzuki GS 500F 109
18. Honda CBF 600 N/S 101
19. Honda PES 125 99
20. Honda VT 750C2 85

Tabulka zahrnuje celkové registrace motocyklů a skútrů s objemem 100 ccm a větším, tj. včetně strojů dovezených individuálně nebo šedými dovozci. Bez výjimky se v ní vyskytují modely tří největších dovozců japonských značek.

Absolutně nejprodávanějším motocyklem roku 2007 se stala Yamaha YBR125 s 334 kusy, která za první příčku vděčí své příznivé ceně 59 900,-. Také stroje z dalších medailových pozic, Yamaha FZ6 a Suzuki Bandit 650, jsou ztělesněním sloganu "Kvalita za rozumnou cenu".

Pro zajímavost, těsně za branami nejprodávanější dvacítky zůstaly nejúspěšnější stroje čtvrtého japonského výrobce Kawasaki – model Versys byl registrován 81krát, Z750 má 66 registrací.

Modely evropských výrobců na přední příčky prodejních hitparád pomýšlet nemohou, především kvůli vyšším cenám. A peníze jsou pro většinu kupců pořád rozhodující.

Na druhou stranu současně roste počet těch, kteří dokážou ocenit netuctovost a charakter evropských motorek. Například nejprodávanějším modelem italské značky Aprilia (nad 100 ccm) byl skorozávodní speciál RS 125 s 59 stroji, následovaný endurem Pegaso (28 ks). Mezi individualistickými motocykly Moto Guzzi se na první příčku prodejů dostala dvojice Griso 1100 a Breva 1100 – obou se prodalo shodně po 18 kusech.

V hitparádě modelů naprosto převažují nekapotované (naked) motocykly. Pro představu, jak to vypadá v dalších tradičně dělených kategoriích, přinášíme pořadí pěti nejžádanějších modelů mezi supersporty, choppery/cruisery a endury (zde jsou zařazeny i supermotardy).

NEJPRODÁVANĚJŠÍ podle kategorií

SUPERSPORTY CRUISERY ENDURA
1. Yamaha YZF R1 (133 ks) Honda VT 750C2 (85 ks) Yamaha XT 660R/X (184 ks)
2. Suzuki GSX-R1000 (114 ks) Yamaha XVS 1100A Drag Star (83 ks) Suzuki DL 650/A V-Strom (168 ks)
3. Honda CBR1000RR (75 ks) Suzuki M800 Intruder (69 ks) Honda XL 1000V/VA Varadero (83 ks)
4. Honda CBR 600RR (64 ks) Yamaha XVS 1300A Midnight Star (64 ks) Honda FMX650 (78 ks)
5. Honda CBR 600F (58 ks) Honda VT 750C Shadow (58 ks) Honda Honda XL650V Transalp (69 ks)

Nejoblíbenější značky
Při studiu statistik prodejů jednotlivých značek, které vydává SDA, je správné hovořit ne o prodejích, ale o registracích nových motocyklů.

Do roku 2004 byly tyto statistiky sestavovány na základě informací dovozců – někteří z nich si však přilepšovali započítáváním reexportů apod., a tak od zmíněného roku došlo k dohodnutému objektivnějšímu způsobu počítání strojů zaregistrovaných na DI v České republice.

Za celý loňský rok si našlo kupce téměř 25 tisíc nových strojů, přičemž v tomto počtu jsou zahrnuty vedle motocyklů a skútrů také čtyřkolky, sněžné a vodní skútry. Rok předtím to bylo necelých 20 tisíc.

Hlavní příčiny nárůstu jsou zhruba tři: rostoucí kupní síla obyvatelstva, sílící kurz koruny a tím pádem příznivější ceny a také nebývale teplé počasí, které odstartovalo loňskou motorkářskou sezonu nezvykle brzy.

Lídrem trhu se stala Yamaha, která si oproti loňsku prohodila místo s Hondou, na třetí místo se v celkových prodejích dostala Suzuki. Přesná čísla včetně tržního podílu naleznete v příslušných tabulkách SDA (tabulky ZDE).

Nutno vysvětlit, že ve sloupcích "Jiné" a "Nezařazeno" se trochu nekoordinovaně potulují čtyřkolky, sněžné a vodní skútry a také dovozy motocyklů a skútrů pocházejících od tzv. šedých dovozců. Ty tvoří u velkých značek zhruba 5−10 procent celkových prodejů (registrací).

Porovnáním statistik za poslední roky lze kromě celkového růstu vysledovat jiný zajímavý trend – zatímco v minulosti tvořily malé skútry do 50 ccm značnou část celkových čísel, v poslední době jejich prodeje spíše klesají. Zdá se, že trh je levnými čínskými přibližovadly dostatečně nasycen, zároveň stále více lidí si kupuje větší skútry nebo velké motocykly.

Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Gin The Archaeologist
Autofotka týdne: Ohnivá voda s vačkou, to je gin pro motorkáře

Alkohol nepatří za volant ani za řidítka, stavitelé motorek ovšem často oplývají neuvěřitelnou fantazií. Jeden z nich, hamburský Ehinger Kraftrad je podle...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.