Škoda zahájila výrobu testovací flotily elektrických Octavií Green E Line

Škoda zahájila výrobu testovací flotily elektrických Octavií Green E Line | foto: Škoda

Hledá se zvuk pro tichá elektroauta. Ve hře je létající talíř i pták

  • 42
Automobilky ve Spojených státech hledají zvuk, který by okolí upozorňoval na téměř tichá elektrická a hybridní auta. Za několik let jimi budou muset své vozy vybavovat povinně, aby automobily poháněné baterií místo hlučného motoru neohrožovaly například lidi, kteří mají problémy se zrakem.

Výrobci mimo jiné zvažují zvuky připomínající proudové motory, zvonění, ptáky, létající talíře či sportovní automobily, uvedl dnes list The Wall Street Journal.

Elektrický vůz Volt vyráběný automobilkou General Motors je nyní například vybaven zvukem zvonění, který může spustit řidič. Firma ale zvažuje, že její automobily budou vydávat nějaký zvuk nepřetržitě. "Musíte poznat, že jde o auta. Nemůže to být něco jako vyzváněcí tóny či štěbetání ptáků," uvedl projektový inženýr Doug Moore.

Toyota začala zvuky pro své hybridní vozy vyvíjet před pěti lety. Původně zamýšlela, že využije klakson, který by během jízdy za malých rychlostí pípal. Pak ale dospěla k názoru, že by takový zvuk po nějaké době byl otravný. Nyní zvažuje vrčení, které nedávno představila na setkání Národní federace slepců v Orlandu. "Někteří lidé říkali, že jim ten zvuk připomíná televizní seriál Star Trek," podotkl inženýr Toyoty Daniel Smith.

Ford se chystá v příštím roce představit elektrickou verzi svého vozu Focus. O tom, jaký bude auto vydávat zvuk, nyní nechává hlasovat na své stránce na sociální síti Facebook. Jednotlivé zvuky nijak necharakterizuje, ale čtyři finalisté podle WSJ zní jako mimozemská vesmírná loď, jako "vlečný paprsek" ze seriálu Star Trek, tlumený proudový motor či běžný spalovací motor.

Nissan zase kvůli svému vozu Leaf najal hollywoodského zvukového inženýra a spolupracoval s výzkumníky s Vanderbiltovy lékařské univerzity, kteří analyzovali stovky zvuků. Pomáhali jim přitom i nevidomí dobrovolníci.

Původně zvolený zvuk podle nich měl moc vysokou frekvenci, kterou již starší lidé neslyší. Automobilka tak nakonec zvolila zvuk se dvěma hlavními frekvencemi.

Výrobce sportovních aut Porsche naopak zůstal u osvědčené klasiky. Jeho prototyp Boxster E vydává z reproduktorů stejný zvuk jako její vozy poháněné benzinem. "Hodně lidí kupujících sportovní auta ten zvuk miluje," uvedl mluvčí automobilky Dave Engelman.

Elektrická a hybridní auta budou ve Spojených státech za nízkých rychlostí, kdy jsou jejich motory poháněné bateriemi tiché, muset vydávat zvuk od konce roku 2016. Podle studií přitom nejde o zbytečné opatření. Hybridní vozy mají o 50 procent více kolizí s chodci než automobily se standardními spalovacími motory.

,