Hliník je lepší než hybridní pohon. Uspoří palivo a zlepší jízdu

Studie univerzity v Cáchách ukázala, že rozsáhlejší použití hliníku může snížit spotřebu automobilů o dalších zhruba deset procent bez jakýchkoli vlivů na pevnost. Samotná karoserie by na hmotnosti ubrala rovných čtyřicet procent.

Výroba aut - Karoserie putují z lakovny na montážní linku | foto: Kia Motors

V textu studie se objevil velmi zajímavý fakt. Výpočty ukazují, že rozsáhlejší použití hliníku ve voze nižší střední třídy je cenově srovnatelné například s použitím hybridních technologií a i úspory na palivu jsou víceméně shodné. Lehčí hliníkové vozy mají přitom daleko lepší jízdní vlastnosti než těžké hybridy z ocelových materiálů. To umožní snížit i náklady a nároky na pohonné jednotky.

Hliník dovede uspořit značnou část hmotnosti automobilů. I přes časté zprávy od automobilek o rozsáhlém použití hliníku se jeho potenciál plně nevyužívá. Studie univerzity v Cáchách ukázala, že hliník může výrazně pomoci snížit hmotnost vozů bez toho, aby jakkoli ohrozil bezpečnost současných automobilů.

Materiály budoucnosti

Jak se staví lamborghini z ulíkových vláken čtěte zde

Studie tvrdí, že většina dnešních součástí automobilových karoserií a panelů se vyrábí z ocelí takových tříd, že s jejich pevností mohou dnešní hliníkové slitiny bez problémů soupeřit. Dále uvádí, že s použitím vysokopevnostní oceli lze při zachování současné pevnosti konstrukce uspořit pouze 11 procent hmotnosti. Hliník je přitom schopen dosáhnout 40 procent úspor. Karoserie s panely přitom tvoří asi třetinu hmotnosti celého automobilu.

Studie také zdůrazňuje, že hliník je v současné infrastruktuře a výrobních procesech automobilek daleko vhodnější materiál než uhlíková vlákna nebo hořčíkové slitiny. Navíc je daleko jednodušeji recyklovatelný než uhlíková vlákna.

Audi A2

Audi A2 bylo celé z hliníku, bohužel bylo moc převratné a na malé auto taky hodně drahé.

Hodnoty snížení hmotnosti se přitom týkají modelového příkladu automobilu nižší střední třídy, ve které doposud hliník není příliš rozšířen. Studie tvrdí, že navržené úspory jsou víceméně realistické, maximálně by bylo potřeba řešit možnost spojování a soudržnosti jednotlivých částí a dílů.

S tímto aspektem totiž výzkumníci nepočítali, soustředili se pouze na možnost snížení hmotnosti bez vlivu na pevnost a tuhost konstrukce a tím pádem vlivu na bezpečnost i jízdní vlastnosti samotného automobilu.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...