Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hliník je lepší než hybridní pohon. Uspoří palivo a zlepší jízdu

aktualizováno 
Studie univerzity v Cáchách ukázala, že rozsáhlejší použití hliníku může snížit spotřebu automobilů o dalších zhruba deset procent bez jakýchkoli vlivů na pevnost. Samotná karoserie by na hmotnosti ubrala rovných čtyřicet procent.

Výroba aut - Karoserie putují z lakovny na montážní linku | foto: Kia Motors

V textu studie se objevil velmi zajímavý fakt. Výpočty ukazují, že rozsáhlejší použití hliníku ve voze nižší střední třídy je cenově srovnatelné například s použitím hybridních technologií a i úspory na palivu jsou víceméně shodné. Lehčí hliníkové vozy mají přitom daleko lepší jízdní vlastnosti než těžké hybridy z ocelových materiálů. To umožní snížit i náklady a nároky na pohonné jednotky.

Hliník dovede uspořit značnou část hmotnosti automobilů. I přes časté zprávy od automobilek o rozsáhlém použití hliníku se jeho potenciál plně nevyužívá. Studie univerzity v Cáchách ukázala, že hliník může výrazně pomoci snížit hmotnost vozů bez toho, aby jakkoli ohrozil bezpečnost současných automobilů.

Materiály budoucnosti

Jak se staví lamborghini z ulíkových vláken čtěte zde

Studie tvrdí, že většina dnešních součástí automobilových karoserií a panelů se vyrábí z ocelí takových tříd, že s jejich pevností mohou dnešní hliníkové slitiny bez problémů soupeřit. Dále uvádí, že s použitím vysokopevnostní oceli lze při zachování současné pevnosti konstrukce uspořit pouze 11 procent hmotnosti. Hliník je přitom schopen dosáhnout 40 procent úspor. Karoserie s panely přitom tvoří asi třetinu hmotnosti celého automobilu.

Studie také zdůrazňuje, že hliník je v současné infrastruktuře a výrobních procesech automobilek daleko vhodnější materiál než uhlíková vlákna nebo hořčíkové slitiny. Navíc je daleko jednodušeji recyklovatelný než uhlíková vlákna.

Audi A2

Audi A2 bylo celé z hliníku, bohužel bylo moc převratné a na malé auto taky hodně drahé.

Hodnoty snížení hmotnosti se přitom týkají modelového příkladu automobilu nižší střední třídy, ve které doposud hliník není příliš rozšířen. Studie tvrdí, že navržené úspory jsou víceméně realistické, maximálně by bylo potřeba řešit možnost spojování a soudržnosti jednotlivých částí a dílů.

S tímto aspektem totiž výzkumníci nepočítali, soustředili se pouze na možnost snížení hmotnosti bez vlivu na pevnost a tuhost konstrukce a tím pádem vlivu na bezpečnost i jízdní vlastnosti samotného automobilu.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Škoda Octavia 2.0 TDI 2016 ·
Škoda Octavia 2.0 TDI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 26 010 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.