Výroba aut

Výroba aut - Karoserie putují z lakovny na montážní linku | foto: Kia Motors

Hliník je lepší než hybridní pohon. Uspoří palivo a zlepší jízdu

  • 123
Studie univerzity v Cáchách ukázala, že rozsáhlejší použití hliníku může snížit spotřebu automobilů o dalších zhruba deset procent bez jakýchkoli vlivů na pevnost. Samotná karoserie by na hmotnosti ubrala rovných čtyřicet procent.

V textu studie se objevil velmi zajímavý fakt. Výpočty ukazují, že rozsáhlejší použití hliníku ve voze nižší střední třídy je cenově srovnatelné například s použitím hybridních technologií a i úspory na palivu jsou víceméně shodné. Lehčí hliníkové vozy mají přitom daleko lepší jízdní vlastnosti než těžké hybridy z ocelových materiálů. To umožní snížit i náklady a nároky na pohonné jednotky.

Hliník dovede uspořit značnou část hmotnosti automobilů. I přes časté zprávy od automobilek o rozsáhlém použití hliníku se jeho potenciál plně nevyužívá. Studie univerzity v Cáchách ukázala, že hliník může výrazně pomoci snížit hmotnost vozů bez toho, aby jakkoli ohrozil bezpečnost současných automobilů.

Materiály budoucnosti

Jak se staví lamborghini z ulíkových vláken čtěte zde

Studie tvrdí, že většina dnešních součástí automobilových karoserií a panelů se vyrábí z ocelí takových tříd, že s jejich pevností mohou dnešní hliníkové slitiny bez problémů soupeřit. Dále uvádí, že s použitím vysokopevnostní oceli lze při zachování současné pevnosti konstrukce uspořit pouze 11 procent hmotnosti. Hliník je přitom schopen dosáhnout 40 procent úspor. Karoserie s panely přitom tvoří asi třetinu hmotnosti celého automobilu.

Studie také zdůrazňuje, že hliník je v současné infrastruktuře a výrobních procesech automobilek daleko vhodnější materiál než uhlíková vlákna nebo hořčíkové slitiny. Navíc je daleko jednodušeji recyklovatelný než uhlíková vlákna.

Audi A2

Audi A2 bylo celé z hliníku, bohužel bylo moc převratné a na malé auto taky hodně drahé.

Hodnoty snížení hmotnosti se přitom týkají modelového příkladu automobilu nižší střední třídy, ve které doposud hliník není příliš rozšířen. Studie tvrdí, že navržené úspory jsou víceméně realistické, maximálně by bylo potřeba řešit možnost spojování a soudržnosti jednotlivých částí a dílů.

S tímto aspektem totiž výzkumníci nepočítali, soustředili se pouze na možnost snížení hmotnosti bez vlivu na pevnost a tuhost konstrukce a tím pádem vlivu na bezpečnost i jízdní vlastnosti samotného automobilu.